سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبادان؛

پیگیری برای ثبت آئین «یوم النخله» در تقویم کشور

دبیر همایش علمی فرهنگی یوم النخله از پیگیری برای ثبت آئین «یوم النخله» در تقویم کشوری خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان؛مجید علیرضایی در حاشیه نخستین همایش علمی فرهنگی یوم النخله در شهر چوئبده از توابع آبادان برگزار شد، گفت: طبق هماهنگی های انجام شده با مسئولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موافقت اولیه برای ثبت ملی آخرین روز مردادماه در تقویم کشور تحت نام «یوم النخله» انجام شد که با تحقق این موضوع چوئبده به عنوان بنیانگذار این آئین در سطح ملی خواهد بود.

وی افزود: در سال گذشته اقدام به تشکیل «کارگروه ویژه کشاورزی» با عضویت کشاورزان پیشرو، نمایندگان شورای شهر و جهاد کشاورزی و با هدف رونق و توسعه شهر چوئبده با محوریت کشاورزی کردیم.

دبیر همایش علمی فرهنگی یوم النخله گفت: با برنامه ریزی های انجام شده در این کارگروه، ضمن شناسایی آسیب های مربوط به بخش کشاورزی و اولویت بندی آنها نسبت به رفع این معضلات اقدام کردیم.

علیرضایی افزود: بر این اساس سال گذشته با همکاری سازمان آب و برق خوزستان، سپاه و جهاد کشاورزی توانستیم ۵۳ کیلومتر از انهار کشاورزی منطقه را لایروبی کنیم.

وی گفت: در ادامه تشکیل جلسات این کارگروه، بر برگزاری جشنی در ایام برداشت خارک تحت نام «یوم النخله» در جهت تشویق و ترغیب مردم به کاشت نخل و فعال سازی صنایع جانبی این محصول به اجماع نظر رسیدیم.

دبیر این همایش علمی فرهنگی در ادامه، با اشاره به برگزاری نخستین همایش یوم النخله در چوئبده افزود: از آنجایی که درصدد هرچه باشکوهتر و پرمحتواتر برگزار شدن این همایش چه امسال و چه برای سالهای آینده هستیم، در همین راستا اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی تحت عنوان «روشهای افزایش عملکرد و کاهش هزینه و تولید خرما» برای کشاورزان به طور همزمان کردیم.

علیرضایی با بیان اینکه به دلیل کاربردی بودن محتوای آموزشی این کارگاه خوشبختانه با استقبال خوب کشاورزان منطقه روبرو شد، گفت: برپایی نمایشگاه صنایع دستی بانوان شامل حصیربافی، زنبیل بافی، جارو و غیره در راستای معرفی سایر ثمرات نخل به غیر از میوه آن که در قالب صنایع جانبی دارای اهمیت اقتصادی بالا تعریف می شوند، از جمله برنامه های جنبی این همایش به شمار می رود.

به گفته وی، در این همایش آخرین پژوهشها و ژورنالهای تحقیقاتی در حوزه نخیلات برای آشنایی و استفاده عموم علاقمندان به معرض نمایش گذشاته شد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.