سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

فقدان موزه هنر یکی از بزرگ ‌ترین مشکلات این عرصه است

امسال برای نخستین بار روز جهانی عکاسی در شیراز به ‌صورت سازمان‌ یافته جشن میگیریم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس با بیان اینکه امسال برای نخستین بار سعی کردیم روز جهانی عکاسی را در شیراز به ‌صورت سازمان‌ یافته جشن بگیریم گفت: اصل جمع شدن و در کنار یکدیگر قرار گرفتنِ طیف ‌های گوناگون جامعه یک امر ضروری و زیبا است و درگذشته روز سینما و رشته ‌های هنر داشتیم اما روزی برای تجلیل از دوستان زحمتکش عکاس نداشته ‌ایم.
مریدی افزود: به ‌طور ‌معمول مراسم تجلیل در یک تالار یا مکان خاص برگزار می‌شود و این مهم را در مکان‌های مختلف شهر و با طیف ‌های گوناگون هنرمندان انجام دهیم و حاصل آن وحدتی در کثرت است.
وی ادامه داد: امروز در مکانی جمع شده‌ایم که برای نخستین بار میرزا حسن عکاس ‌باشی بنیان‌گذار حرفه‌ ای شد که لحظه‌ های زندگی خود را ثبت کنیم و بتوانیم از این خاطرات بهترین لذت را ببریم.
مریدی بیان کرد: در دنیای پیش از هنر عکاسی از رویداد ها جدا نبودیم و این رویداد ها به شکل خاطره ‌ای دور در ذهن می ‌ماند اما با اختراع فنّاوری و هنر عکاسی بین انسان و رویداد ها فاصله افتاد و انسان توانست خاطرات خود را ثبت کند.
وی خاطر نشان کرد: در ابتدا هنر عکاسی درگیر ساختارها و فرم بود و هنرمند سعی می‌کرد بهترین شکل از حادثه را باز تولید کند اما فنّاوری بسیاری از کاستی‌ های عکس گرفتن را پوشاند و امروز یک فرد مبتدی قادر به گرفتن بهترین عکس ‌ها است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس با اشاره به هنر عکاسی بیان داشت: امروز رسالتی که بر دوش عکاس وجود دارد آن است که به‌ سوی معنا و مفهوم برود و مفاهیم و معضلات اجتماعی را به تصویر بکشد و با نشان دادن آن ‌ها به جامعه، مسؤلین و مدیران افکار عمومی را با این پدیده آشنا کند.
مریدی گفت: عکس تثبیت یک ایده است و می‌تواند یک انقلاب درونی را ایجاد کند و از انسان شخصیت جدیدی بسازد و قدرت تصویر آن‌قدر بالاست که می‌تواند یک جامعه را تحت تأثیر قرار دهد برای مثال تصاویر جنایات در یمن، عراق، لبنان و فلسطین احساسات هر جامعه‌ ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس تصریح کرذ: در زیرساخت ‌های موزه‌ای در تمام رشته ‌ها ازجمله عکاسی فقدان جدی وجود دارد و ما سعی داریم در نخستین گام به دنبال ایجاد موزه هنرهای معاصر باشیم و از این طریق آثار و وسایل هنری را از گزند تخریب دور نگه داریم.
انتهای پیام/ر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.