سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان؛

پروژه ای که 28سال سبز نشد/ رؤیای شیرین زنجانی ها

پروژه ای در دل شهر که سال هااست طرح آن کلید خورده اما هنوز پیشرفتی نداشته و طرح سبزه میدان بعد از گذشت 28 سال هنوز سبز نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ طرح سبزه میدان، به یادگار مانده از گذشته‌های دور است که به همراه خود تاریخ بزرگی از وعده‌ و وعیدها را به یدک می‌کشد و تبدیل به پروژه‌ای برای اشغال افکار عمومی شده است.

حال بعد از گذشت سالهای متمادی اجرای پروژه سبزه‌میدان زنجان یا به تعبیری طرح بزرگ سبزه‌میدان در پس انتظاری بی‌نتیجه معطل تأمین اعتبار است.

سبزه‌میدان منطقه‌ای واقع در بافت مرکزی شهر و محل بازار تاریخی، مسجد جامع، خانه‌های تاریخی ذوالفقاری که می‌توان از آن به‌عنوان حافظه تاریخی شهروندان زنجانی یادکرد، سال‌هاست که در فهرست پروژه‌های راکد جا خوش کرده است.




پروژه سبزه‌ میدان در مساحت ۶۴ هزار مترمربع و با سرمایه‌گذاری موردنیاز ۳۵۰ میلیارد تومان ۲۵ شهریور ۹۳ طی سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی در زنجان کلنگ زنی شد.

پروژه سبزه‌ میدان با گذشت ۲۸سال درگیر اما و اگرها است، پروژه‌ای که با حضور مدیران بومی دولت تدبیر و امید و وعده‌های آنان قرار بود به سرعت اجرایی شود، امروز زخم‌خورده بی تدبیری ها است و فرایند اجرایی پروژه سبزه میدان چندین نسل را به خود می بیند.

بی شک مسوولان شهری زنجان توجه داشته باشند که با وجود گذشت چندین ماه از وعده های داده شده مبنی بر آغاز فاز اجرایی سبزه میدان هنوز کار قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته و تنها چند خاکریز به عنوان پیشرفت فیزیکی پروژه خود را نمایان کرده است.

بخت این پروژه نه با حضور استاندار سابق و چهار معاون عمرانی‌اش، نه با حضور استاندار بومی و تنها معاون بومی‌اش، نه به‌دست ۱۱ عضو و نه ۱۳ عضو شورای شهر و نه هیچ‌کدام از شهردارانی- که عمرشان به این شهر نبود، باز نشد، بخت این پروژه انگار به گذشته‌های دور گره‌خورده است.


تاکنون ۶ هکتار تملک در محدوده طرح سبزه‌میدان انجام‌شده است

شهردار زنجان در خصوص وضعیت تملکات محدوده اجرای طرح سبزه‌میدان گفت: تاکنون ۶ هکتار تملک در محدوده طرح سبزه‌میدان انجام‌شده و باید ۱.۵ هکتار دیگر هم تملک در این طرح انجام شود.

حبیب ملایی یگانه افزود: بودجه مصوب برای تملک املاک طرح سبزه‌میدان ۸۵ میلیارد تومان بوده، ولی در ارزیابی‌ها به بیشتر از ۱۴۰ میلیارد تومان افزایش یافت و احتمال بیشتر شدن این میزان نیز وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی اقتصادی کشور کسی نباید انتظار سرمایه‌گذاری ۱۷۰ میلیارد تومانی را در یک پروژه داشته باشد، ادامه داد: باید به دنبال راهکارهای دیگری برای حل مشکل سرمایه در این پروژه بود که فازبندی یکی از آن راه‌حل‌ها است.

شهردار زنجان با تأکید بر طولانی بودن سابقه طرح سبزه‌میدان افزود: پروژه سبزه‌میدان زنجان چندین شهردار و استاندار به خود دیده و اجرایی نشدن آن بیانگر بزرگ بودن طرح موردنظر است.

وی با تأکید بر دشوار بودن انجام تملک در شهر زنجان به‌ویژه هسته مرکزی شهر گفت: باوجود این‌همه مشکلات، همه تلاش خود را برای به سرانجام رساندن پروژه‌های شهری انجام می‌دهند.

یگانه بابیان اینکه قیمت‌های نوشته‌شده برای املاک طرح سبزه‌میدان در بسیاری از موارد دور از انصاف بود، ادامه داد: برخی قیمت‌های نوشته‌شده توسط کارشناسان برای یک ملک باقیمت نوشته‌شده کارشناس دیگر ۲.۵ برابر فرق داشت.


معاون عمرانی استاندار زنجان با اشاره به پروژه سبزه‌میدان گفت: بعد از کش و قوس زیاد در پایان سال گذشته اخطار نهایی به شریک داده شد تا نسبت به تعیین تکلیف پروژه اقدام کند. شریک پروژه پیشنهاد تشکیل شرکت پروژه برای تأمین مالی را ارائه کرد که ما با شروطی با آن موافقت کردیم. در ادامه با توجه به مکانیزم‌های تعریف‌شده توسط شریک تشخیص داده شد که امیدی برای تعیین تکلیف پروژه نیست.

رحمتی ادامه داد: به ازای هر یک ماه تأخیر یک در هزار قدر السهم شریک خسارت تعیین‌شده مطابق قرارداد بوده است. مطابق قرارداد شریک باید این خسارت را پرداخت کند مگر درصورتی‌که تشخیص داده شود مجاز بوده است.

شریک پروژه مدعی است ۲ میلیارد تومان هزینه برای برخی امور هزینه کرده که شرایط نهایی پرداخت هزینه‌ها بعد از انجام امور حقوقی مشخص خواهد شد.

باتمامی تدابیر و هزینه های مالی صورت گرفته در پروژه عظیم سبزه میدان ،اما هنوز این طرح در پیچ و خم جذب سرمایه گذار و اعتبارات معطل مانده است .

گزارش ازفهیمه شعبانی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.