سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارتشی که توسط امریکا آموزش دیده به‌سرعت در حال از دست دادن مناطقی در جنوب افغانستان است

وقتی قرار است کشوری مورد حمله قرار گیرد، قلب و روح مردم‌اش به‌دست آورده شود و پس از آن اقدام به آموزش یک نیروی جنگی ورزیده، سازمان‌یافته و بسیار موثر شود، در این مورد هیچ‌کسی بهتر از ایالات متحده نیست

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، با این‌وجود دیده می‌شود که وضعیت در ولایت جنوبی هلمند افغانستان، خیلی خوب پیش نمی‌رود. ارتش افغانستان که توسط امریکایی‌ها آموزش دیده است، در دفع حملات سریع و پیش‌رونده‌ی گروه طالبان و تسلط آن‌ها بر منطقه، دوران سختی را می‌گذراند. بر اساس گزارش نیوریورک تایمز، نیروهای منظم پولیس و ارتش افغانستان در ایستادگی در برابر طالبان ناکام بوده‌اند. این امر به‌طور جدی محتمل است که طالبان شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند را مورد تاخت‌وتاز قرار دهد.

اطلاعات روز نوشت: جنرال نعمت الله خلیل، فرمانده هنگ/ Regiment سوم قول‌اردوی ۲۱۵ ارتش افغانستان گفت: «همین‌که پولیس متحمل تعدادی تلفات شدند، ۲۷ پُسته را یکی پس از دیگری بدون جنگ ترک کردند، و پسته‌های ما به‌دلیل غفلت محاصره شده بودند.» او گفت: «دشمنان هرجایی را که گرفته بودند، ماین‌گذاری کرده بودند، همین موضوع سرعت ما را کند ساخته است. نیروهای پولیس در خطوط مقدم جبهه می‌جنگند به همین دلیل بیش از دیگر نیروها متحمل تلفات سنگین شدند.»

برای حل این مشکل، ایالات متحده در طول ۵ سال گذشته نزدیک به یک میلیارد دالر پول به دولت افغانستان اهدا کرده است. به گفته‌ی سرمفتش خاص برای افغانستان (سیگار)، پایگاه‌های پیشین، اعم از کوچک، پایگاه‌های تاکتیکی مبارزه تا پایگاه‌های عملیاتی همه به دولت افغانستان اهدا شدند؛ زیرا قانونا نمی‌توانستیم این‌ها را به دولت افغانستان بفروشیم.

از سال ۲۰۰۱ که امریکا به افغانستان حمله و طالبان را سرنگون کرد، گنگره‌ی امریکا نزدیک به ۱۱۳ میلیارد دالر برای بازسازی این کشور اختصاص داده است. از ۱۱۳ میلیارد دالر اختصاصی کنگره نزدیک به ۶۰ درصد آن برای آموزش و تجهیزات نیروهای امنیتی افغانستان به مصرف رسیده است.

گروه طالبان در ماه اپریل اعلام کرد که حملات سالانه‌ی فصل تابستان خود را آغاز کرده است و در پانزدهیمن سال جنگ خود با ایالت متحده قول حملات بیشتر را داد. حملاتی که در نهایت منجر به تصرف مناطق بیشتر به دست طالبان می‌شود، هر چند نه به وسعتی که قبل از مداخله‌ی امریکا در اختیار داشتند. علی‌شاه خان یک بزرگ قومی در ولسوالی سنگین گفت: «هشدارهای زیادی به دولت افغانستان داده شده بود، اما گوش کسی بدهکار نبود، به همین دلیل است که طالبان بیش از نیمی از این ولایت را تصرف کرده است. بدون رهبری خوب و همکاری میان نیروهای امنیتی، آن‌ها زمینه را برای طالبان مهیا می‌کنند تا قلمرو بیشتری را تصرف کنند.»

بر اساس گزارشی که وزارت دفاع به گنگره فرستاده است، برای متشنج شدن بیشتر اوضاع داعش در افغانستان در حال گسترش است. هدف جدید در نزدیکی ولایت خراسان و ولایت ننگرهار است آن‌چه که داعش عراق از آن به عنوان ولایت خراسان داعش یاد می‌کند.

داعش در طول چند ماه تقریبا تمامی مناطقی را تصرف کرد که امریکا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ در اختیار ایالات متحده بود. بازی در خاورمیانه چنان سریع برگشت که رسانه‌ها و وزارت دفاع از توانایی بیان و مقابله با آن را نداشتند. پس، پاسخ این پرسش چیست؟ خب، بارک اوباما اعلام کرده است که برای افغانستان طرح جدیدی ندارد و تصمیم جنگ ۱۶ ساله را رییس‌جمهور بعدی خواهد گرفت.
انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، امریکا ، ارتش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.