سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بالابردن مقاومت سایشی قطعات بوسیله نانو ذرات

مجری طرح بالابردن سایش از طریق نانو ذرات گفت: بالابردن مقاومت سایشی قطعات از طریق ذرات نانو کاربرد آن را در صنعت زیاد می کند.

محمد معظمی گودرزی، مجری طرح بالابردن سایش از طریق نانو ذرات در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مقاومت سطحی مواد اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کیفیت قطعات در بسیاری از صنایع مقاومت مواد بوده و امروزه بهره‌گیری از فناوری نانو در جهت افزایش کیفیت سایشی قطعات بسیار رایج شده است. 

وی ادامه داد: هدف از انجام این طرح بهبود مقاومت به سایش فلز آلومینیوم با استفاده از نانوذرات و همچنین مقایسه‌ آن با قطعات بهبود یافته با میکروذرات بوده است.

این محقق در خصوص  ایجاد ساختار کامپوزیتی با اعمال ذرات سرامیکی سخت گفت: استفاده از میکروذرات درون زمینه موجب می‌شود این میکروکامپوزیت ها به تخریب ورقه‌ای حساس شده، درحالی‌که استفاده از ذرات در مقیاس نانومتری، استحکام ذره زمینه افزایش یافته و مکانیزم تخریب ورقه‌ای غیرفعال می‌گردد.

مجری این طرح تاکید کرد: تحقیق حاضر میکروکامپوزیت و نانوکامپوزیت های پایه آلومینیوم به ترتیب با افزودن میکروذرات و نانوذرات کاربید سیلیسیم به مذاب آلومینیوم و استفاده از روش متالورژی پودر درجا فرآوری شده‌اند. 

معظمی گودرزی یادآور شد: نتایج نشان داده‌اند که میکروکامپوزیت حاوی 10 درصد وزنی میکروذرات کاربید سیلیسیم در تنش 3 دهم و 6 دهم مگاپاسکال بهترین مقاومت به سایش را از خود بروز داده‌است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.