سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

صرفه‌جویی 400 میلیارد تومانی یک طرح/کاهش حیرت انگیز گازهای آلاینده با نصب فیلتر دوده

نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس های پایتخت از مدتی پیش بصورت جدی در دستور کار قرار گرفت،طرحی که بنا بر نظر کارشناسان،ثمرات و مزایای آن در حوزه های متعدد اعم از اقتصادی،زیست محیطی و ... ملموس و برجسته خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،نصب 200 فیلتر دوده بر روی اتوبوس های پایتخت در شرایطی از روزهای گذشته کلید خورد که مقرر است این طرح بر روی 2 هزار اتوبوس فعال در تهران اجرایی شود.

این طرح از نمونه اقدامات مدیریت شهری کلانشهر تهران محسوب می شود که دارای توجیهات منطقی و اصولی بسیاری است.

بر اساس برآوردهای گزارشاتی که در رسانه ها و جراید منتشر شده،هزینه نصب و تعبیه این قطعه بر روی 2 هزار اتوبوسی که مد نظر قرار گرفته،قریب به 40 میلیارد تومان برآورد می شود.

به واقع این هزینه کرد سرمایه گذاری محسوب می شود که با بازگشت و سودآوری بسیاری همراه است،به تعبیری دیگر این اقدام از نمونه طرح هایی به شمار می رود که می تواند  از تحمیل هزینه های بسیار سنگین تر پیشگیری کند.

بررسی ها موید تحمیل ضرر و خسارت 440 میلیارد تومانی ناشی از استنشاق گازهای آلاینده  به نظام بهداشت،درمان و خانواده است و این صرفه جویی 400 میلیارد تومانی،از توجیهاتی است که می توان برای این طرح متصور بود.

*کارکرد فیلتر دوده بر روی خودروهای سنگین

فیلتر دوده قادر است اگزوز خودروهای دیزلی را تا حد استاندارد  یورو6 پاکسازی کند و این فرآیند با حذف دود سیاه،اکسیدهای فلزی خطرناک و مخاطره آمیز برای سلامت انسان،هیدروکربن ها و اکسید های ناشی از تجهیزات و ادوات محرکه موتور اتوبوس ها محقق می شود.

در طول 20 سال گذشته،بسیاری از کشورها و جوامع توسعه یافته با اعمال قوانین سخت گیرانه،مهار وکنترل گازهای آلاینده را به عنوان اولویتی جدی در دستور کار قرار داده اند.

بر اساس مطالعات و بررسی های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و مجامع علمی مهم کشور،یکی از راهکارهای تاثیرگذار در مهار گازهای آلاینده خودروهای دیزلی،معطوف به نصب فیلتر دوده می شود.

این تجربه جهانی در کشورهای متعدد و پیشرفته دنیا اعم از کانادا، آمریکا، اروپا، ژاپن، کره جنوبی و...به اثبات رسیده و ثمرات این قطعه حیرت انگیز به میزانی برآورد می شود که می توان انتشار ذرات معلق و ریز از 210 هزار تن در سالِ 2000 را  به 8 هزار تن در سال 2045 تقلیل داد.

یقینا این رقم و عدد با آن فاصله بسیار محسوس و قابل توجه،هر عقل سلیمی را مجاب می کند که نسبت به اجرای طرح مذکور اقدامات لازم را  عملیاتی کند.

*ثمرات مالی و اقتصادی فیلتر دوده

آمارهای منتشر شده از سازمان بهداشت جهانی در برخی رسانه ها و جراید،موید نسبت 11 برابری سود و منفعت این قطعه در مقایسه با زمانی است که مالکان خودروهای سنگین همچون اتوبوس و...نسبت به نصب این قطعه،سهل انگاری و امتناع می کنند.

هزینه نصب فیلتر دوده برای هر دستگاه 20 میلیون تومان است که در بازه و مقطع زمانی 10 ساله،کل این مبلغ بازگردانده می شود و به واقع این اقدام طرحی است که می تواند به تنهایی بخش قابل توجهی از بار مخاطرات سلامت زیست محیطی را بر دوش بکشد و به مثابه مانعی جدید در برابر آلاینده های زیست محیطی،کنترل و مهار گازهای سمی را عهده دار شود.

امید آن می رود با اتخاذ تدابیر لازم،بستر و زمینه ای فراهم شود تا برمبنای آن کلیه دستگاه های نقلیه به چنین قطعه ای تجهیز شوند که یقینا ثمره آن بر مزان هزینه کرد لازم برای تعبیه این  قطعه بسیار فراتر از حد تصور خواهد بود.

با چنین اوصافی امید آن می رود در کلیه شهر های کشور تدابیری اتخاذ شود تا این طرح سازنده بر روی تمامی وسایل نقلیه مساله دار دیزلی در اقصی نقاط کشور اجرایی و عملیاتی شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
نمیدانم چرا انقدر سطحی به آلودگی هوا نگاه مشود که فکر میکنند با این طرح پیش پا افتاده میتوان جلوی آلودگی هوا را گرفت فقط اتوبوسها هوا را آلوده میکنند ..و زمانی که من طرح جامع و علمی با کاربرد کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک با مزایای بسیار را معرفی میکنم هیچ اهمیتی داده نمیشود.من اطمینان دارم که تنها چاره ی رفع آلودگی هوا و ترافیک فقط اجرای طرح ابدائی من یعنی (ترافیک نوین )میباشد.والسلام