سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استمداد مالی از مسکو پس از کمک‎های ناتو

مقام‌های افغانستانی درحالی دست نیاز برای مقابله با تروریسم به سمت بلوگ شرق دراز می‌کنند که زمان زیادی از همپیمان شدن ناتو برای برقراری امنیت در افغانستان نگذشته است.

به‎گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، استقرار امنیت در افغانستان همواره با دریافت کمک‌های مالی و نظامی از سوی جریانی ثالث تعریف شده است. اما حقیقت این است که تئوری وابستگی افغانستان به دریافت منابع مالی و تسلیحاتی برای مقابله با تروریسم تاکنون نتوانسته پاسخگوی معادلات مجهول برقراری صلح، امنیت و ثبات در این کشور باشد. چرا که ناامنی‌های دهه اخیر در افغانستان نشان داده تنها مولفه نیرومندی که می‌تواند گسل چالش و بحران در افغانستان را مهار سازد، «وحدت احزاب داخلی و قومیت‌هاست.»

ناگفته نماند سرزمین مظلوم افغانستان چندیست بعد از طالبان و القاعده گرفتار پدیده جدیدی از تروریسم به نام داعش شده که اینبار دولت افغانستان را مجبور به درخواست از روس‌ها کرده است. یک منبع سیاست خارجی افغانستان در همین رابطه گزارش داده که افغانستان خواستار تامین کمک نظامی بلاعوض از روسیه برای مبارزه با گروه تروریستی داعش شده است. این منبع می‌افزاید که دولت افغانستان از روسیه می‌خواهد بالگردهای جنگی از نوع MI-35 را به‌صورت رایگان در اختیار دولت کابل قرار دهد.

*استمداد مالی از مسکو پس از کمک‎های ناتو



مقام‌های افغانستانی درحالی دست نیاز برای مقابله با تروریسم به سمت بلوک شرق دراز می‌کنند که زمان زیادی از نشست بروکسل که کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و در آن جلسه برای پشتیبانی همه جانبه و کمک به امنیت افغانستان متعهد شدند؛ نگذشته است.

البته جدی گرفتن خطر تروریسم جدید در افغانستان و ضرورت مقابله منطقه‌ای با آن برکسی پوشیده نیست، پدیده ترویستی دست ساخته‌ای که بلوک غرب خود پدیده آورنده آن است و این روزها با شکست در عراق و سوریه آن را روانه آسیای مرکزی و افغانستان کرده است.

*بالگرد جنگنده MI-35 از گذشته تاکنون



بالگردMi-35 هواگردی با قابلیت‌های متنوع بوده که در غرب به ماشین جنگی‎پرنده پیاده نظام معروف است و توسط گروه طراح "میل " طراحی شده و در در کارخانه هلی‌کوپترسازی "روست ورتول" ساخته و تولید می شود. بالگردMi-35 نمونه اصلاح شده و جدید بالگرد قدیمی mil-24 است، گفتنی‌است که این جنگنده ازابتدا محبوب نیروهای پیاده روس بوده و اولین پروازش را در سال 1967 میلادی انجام داد که پرواز مذکور اولین عملیات جنگی این بالگرد در کشور افغانستان بر علیه مجاهدین افغانستان بود و قدرت مانور آن درحدی بود که از سوی مجاهدان افغانی به «ارابه شیطان» شهرت یافت.
 
* MI-35، هواگردی با قابلیت‌های چندمنظوره




در بالگرد Mi-35 بر خلاف نوع mil-24 ارابه های فرود به داخل بدنه جمع نمی‎شوند و و در زیر بالگرد قرار دارند. در واقع این قالب طراحی ارابه های فرود، به بالگرد کمکی در حین از کارافتادن موتور و سقوط کمک می‌کند تا ضربه کمتری به بدنه و سرنشینان وارد شود. ملخ دم MI-35 برخلاف مدل قبلی خود که به‌صورت سه پره بود برای بازدهی بیشتر در پرواز، چهارپره و به صورت X شکل طراحی شده است طوری‌که بال‌های اطراف بدنه در این مدل کوتاه‌تر شده‌اند. در سیستم های الکترونیکی هدایت پرواز بالگرد و کابین خلبان بالگرد Mi- 35 تغییراتی کلی انجام گرفته است و مجهز به سیستم پرواز "دیددرشب" و آب‌و‌هواهای گوناگون، مجهز به سیستم تعیین موقعیت‌یاب(GPS)  "گلوناس" شده و به‌علاوه موتورهای این مدل پروازی نیز کم‌مصرف‌تر نسبت به نوع قبلی خود هستند.

*توان مانور بالگرد MI-35، در عملیات‌های جنگی
عملیات‌هایی که هواگرد روسی MI-35 می‌تواند در آن‌ها به انجام ماموریت بپردازد،  به‌شرح ذیل است؛
– جستجو، یافتن و از بین بردن تانک‌ها، نفربرهای نظامی و نیروهای پیاده دشمن.
– از بین بردن سنگرهای بتونی و پناهگاه‌های نیروهای دشمن.
– انجام عملیات مین‌گذاری در مناطق جنگی.
– جستجو و یافتن و از بین بردن قایق‌ها و شناورهای کوچک رودخانه‌ای و دریای دشمن.
– جستجو و مبارزه با بالگردها و هواپیماهای بدون‌سرنشین دشمن که با سرعت کم و در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند.
– هلی‌برن و حمل و جابجایی هشت نفر از نیروهای پیاده و یا ویژه ارتشی با تمامی وسایل و سلاح‌ها و مهمات کامل این نیروها در کابین بار بالگرد.
– حمل مهمات و بار برای نیروهای در حال جنگ و درگیری به وزن 1/5 تن در کابین بار و یا 2/4 تن بار و مهمات بصورت آویزان در زیر بالگرد.

*مشخصات سلاح ها و مهمات قابل حمل توسط انواع مدل بالگرد Mi-35

انواع موشک های هدایت شونده ضد تانک مدل هوا به زمین " "Sturm-B (تا هشت قبضه راکت)، راکت‌های غیر هدایت شونده کالیبر 80 میلیمتری S-8 و  کالیبر240 میلی متری S-24، مسلسل‌های که در قسمت زیر کابین نصب شده با کالیبرهای مختلف می‌باشند مانند مسلسل کالیبر 7/12 میلی متری مدل 9-А-629 و یا دو مسلسل مدل 9-А-622 با کالیبر 7/62 میلی متری ، نارنجک انداز مدل 9-А-800 کالیبر 30 میلی‌متری، حمل و پرتاب بمب‌های 50 تا 500 کیلوگرمی و حمل کانتینرهای مین‌گذار KMGU-2 و همچنین توپ دو لول 23 میلی متری GSH-23 مجهز می‌باشد.

*ويژگيهای بالگرد چند منظوره Mi-35 



اندازه های بدنه (متر) : 3.90 * 17.51
ماکزیمم بيشينه وزن برخاست(كيلوگرم): 11500
پيشرانه : دو دستگاه  موتور توربو شفت  مدل TB3-117BMA 
قدرت پیشرانه ها (اسب بخار) : 2400
ماکزیمم سرعت پرواز(كيلومتر برساعت): 320  
سرعت پرواز گشت زنی (كيلومتر برساعت): 280
برد یکطرفه(كيلومتر): 1000  
شعاع پرواز(كيلومتر): 450 كيلومتر
سقف پرواز خدماتي(متر): 1750  
ماكزيمم سقف پرواز(متر): 4500  
خدمه پرواز دو نفر یک نفر خلبان و یک نفر اپراتور جنگی ( یک نفر هم می توان در محل حمل افراد جا بگیرد)
 
چه‌ آنکه آمریکا و هم‌پیمانانش سالهاست به بهانه برقراری امنیت در افغانستان حضور دارند و به زعم خود آموزش‌های نظامی و کمک‌های مالی در اختیار این کشور قرار می‌دهند، اما اتفاقا می‌بینیم که همین حضور مداخله‌جویانه خود محور اصلی ناامنی و بی‌ثباتی است. 

گزارش از: وحید امیدی‌موحد

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.