سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد؛

قنات، نمادی از تلاش بشر برای غلبه بر طبیعت

ایجاد قنات نمادی از تلاش بشر برای غلبه بر طبیعت و عمران و آبادانی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از یزد؛ معاون سیاسی امنیتی استانداری یزد ایجاد قنات را نمادی از تلاش بشر برای غلبه بر طبیعت و عمران و آبادانی دانست و اضافه کرد: ثبت جهانی قنات زارچ به عنوان یکی از قدیمی ترین و طولانی ترین قنات های جهان فرصتی برای استان و بخش زارچ است و باید از این میراث فرهنگی ارزشمند برای تعالی هرچه بیشتر بهره برداری و برای حفظ و بازسازی آن بیش از پیش تلاش شود.

 طالبی افزود: ثبت جهانی میراث فرهنگی مسئولیت بخش های مختلف را در حفظ و نگهداری از این آثار سنگین تر می کند.

وی گفت در برخی از نقاط کشور و استان نسبت به حفظ آثار و میراث فرهنگی بی مهری هایی صورت می گیرد، درحالی که این آثار نمادهای برجامانده از سخت کوشی، ذوق و هنر نیاکان ما هستند و باید برای حفظ آنها تلاش مضاعف شود.

طالبی با نقد توقف در گذشته و افتخار صرف به آثار و احوال نیاکان تصریح کرد: از آثار و مواریث تاریخی باید برای تعالی جامعه استفاده شود و باید بدانیم که نسل های بعدی نیز با توجه به اقدامات و آثاری که از ما برجا می ماند، درباره نسل حاضر قضاوت می کنند.

وی گفت: قنات زارچ با طول بیش از 83 کیلومتر و در عمق 23 متری زمین به عنوان طولانی ترین قنات ساخت دست بشر شناخته شده که از ویژگی های این سازه 70 پله بودن آن است و این ویژگی به اضافه طولانی بودن و قدمت آن، این قنات را به یکی از قنات های ارزنده دنیا تبدیل کرده است.

قنات زارچ از نظر طول در ردیف طولانی ترین قنات های استان یزد و کشور قرار دارد و تشکیل شده از 2 رشته اصلی شور و شیرین است که با هدف بهره برداری از آب های زیرزمینی برای مشروب کردن اراضی کشاورزی ساخته شده است.

جوی ربانی، جوی قدمگاه، جوی امام حسین (ع)، جوی وقت الساعت، جوی سیدرکن الدین، جوی کلیمیان و جوی محل تل از جمله پایاب های شاخه شیرین قنات زارچ است.

برای ثبت جهانی این قنات پایاب های جوی کوشکنو، پایاب حاج عباس، پایاب میرعسکر شاهی، حسینیه شاه ابوالقاسم، مدرسه شهاب الدین طراز، مدرسه شاه کمالیه و مسجد جامع و پا شیرهای آب انبار جِن نُک و حسینیه شاه ابوالقاسم مرمت و ساماندهی شدند.

فناوری ساخت قنات در اوایل هزاره اول پیش از میلاد در مناطق خشک کوهستانی ایران گسترش یافت و به کشاورزان این مناطق اجازه داد تا بتوانند در دوره های طولانی خشکی که آب سطحی پیدا نمی شود به کشت و زرع بپردازند، ایجاد قنات به تدریج در مناطق دیگر دنیا نیز رایج شد و اکنون قنات های زیادی از چین تا مراکش و حتی در قاره آمریکا وجود دارند.

شهر زارچ با قدمت بیش از سه هزار سال از مناطق کهن مرکز ایران محسوب می شود و در پنج کیلومتری شهر یزد قرار گرفته است.

انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.