سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری،

فتح قله علم کوه توسط بانوی نوجوان مازندرانی

فاطمه نوری سوادکوهی نخستین نوجوان مازندرانی است که موفق شد قله علم کوه را از مسیر گرده آلمانها فتح کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، ازساری، افشین احمدی رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی مازندران گفت: فاطمه نوری نخستین کوهنورد نوجوان مازندرانی است که توانست به این افتخار دست یابد و قله سرسخت علم کوه را از مسیر فنی و صخره ای گُرده آلمانها صعود نماید.

احمدی افزود: قله علم کوه با ارتفاع 4850 متر دومین قله بلند کشور در منطقه تخت سلیمان است که یکی از فنی ترین قله های کشور به حساب می آید.

گرده آلمانها یال سنگی و یکی از مسیرهای فنی صعود به قله است که اولین بار در سال 1315 توسط یک گروه آلمانی به سرپرستی گورتر شناسایی و فتح شد و از آن پس به گرده آلمانها شهرت یافت.

صعود از این مسیر به قله علم کوه نیازمند توانایی های بالای جسمانی، تجربه کوهنوردی و توانایی های سنگنوردی است که به علت قرار گرفتن در ارتفاع 4000 متری، افراد محدودی با آمادگی قبلی و تمرینات کافی می توانند از آن صعود کنند.

افشین احمدی گفت:فاطمه نوری متولد سال 1379 بوده و کوهنوردی را از شش سالگی و در کوههای سوادکوه با نظر پدرش مرتضی نوری یکی از کوهنوردان استان شروع کرده که در 8 سالگی موفق به صعود قله 3250 ماری سوات در منطقه سوادکوه و  در 9 سالگی موفق به فتح قله الوند در استان همدان شد.

احمدی افزود: فاطمه نوری در یازده سالگی به عنوان نخستین نوجوان ایرانی به قله دماوند بام کشور صعود و در 13 سالگی قله آراگاتس در کشور ارمنستان را فتح کرد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.