سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در چه صورتی می‌توانید خودروی صفر خود را تعویض کنید؟

خودروسازان معمولا از سه روش برای جلب رضایت مشتریانی که خودروشان دارای عیب است، استفاده می‌کنند و تعویض خودرو نیز یکی از آنهاست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اواخر خرداد 86 بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی خود، قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو را به تصویب رساندند تا مشتریان به دریافت خدمات بهتر از سوی خودروسازان داخلی و همچنین واردکنندگان، امیدوار شوند. این قانون که در آن زمان دارای 11ماده و 8 تبصره بود، یک هفته پس از تصویب، مورد تایید شورای نگهبان نیز قرار گرفت و آماده ابلاغ به خودروسازان شد.
 
این در حالی بود که به دلیل عدم تدوین آیین‌نامه اجرایی مربوطه، قانون موردنظر چهار سال در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاک خورد و مسوولان مربوطه سرانجام در پاییز 90 آن را به خودروسازان ابلاغ کردند. آیین‌نامه اجرایی این قانون دارای پنج فصل و 43 ماده بود و ابلاغ آن، امیدواری‌ها را برای ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات به مشتریان، افزایش داد.
با این حال، این امیدواری به تدریج جای خود را یاس و نامیدی داد، چه آنکه آیین‌نامه ابلاغی عملا نتوانست دردی از مشتریان خودرو کشور دوا کرده و انتظارات آنها را برآورده کند. در واقع این آیین‌نامه به دلایلی از جمله وجود نقصان و کم و کاستی در مفاد و همچنین کم اعتنایی خودروسازان و واردکنندگان به اجرای آن، عملا نتوانست نقاط ضعف شرکت‌های خودروساز داخلی را به خصوص در حوزه خدمات پس از فروش، پوشش دهد. از همین رو با روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم به اصلاح آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو گرفت تا با این کار، زمینه را برای اجرای مفاد مربوطه و همچنین اضافه کردن تبصره‌هایی جدید (به نفع مشتریان) فراهم کند.

هرچند بازنگري و اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي اين قانون از چند سال قبل تر در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، با این حال دولت یازدهم سرانجام آن را نهایی کرد. بر این اساس، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در اواخر سال 93، اصلاحیه آیین نامه قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو را امضا کرد و آن را برای تصویب نهایی به دولت فرستاد. دولت نیز در نهایت طی فروردین ماه امسال، اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را تصویب و آن را به مراجع ذی‌ربط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد، ابلاغ کرد.

یکی از اصلاحات بسیار مهمی که در قانون موردنظر انجام شد، در نظر گرفتن قوانین جدید برای خودروهای به اصطلاح معیوب بود، چه آنکه خودروسازان را موظف کرد به هر نحو ممکن از جمله «تعویض خودروهای عیب دار»، رضایت مشتریان را جلب کنند. بر این اساس و طبق ماده 9 اصلاحیه قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو، «عرضه‌کننده (اعم از خودروساز و واردکننده) موظف است در زمان تحویل، خودروی درخواستی مصرف‌کننده را در حضور وی کنترل کرده و پس از حصول اطمینان از نبود عیب، خودرو را تحویل دهد.» این ماده یک تبصره بسیار مهم دارد که طبق آن، «عرضه‌کننده موظف است در صورت وجود عیب احتمالی در خودرو، عیب مربوطه را مطابق زمان استاندارد تعمیراتی رفع کند، مشروط بر آنکه رفع عیب، موجب کاهش ارزش قیمتی خودرو نشود.» در ادامه این تبصره آمده که اگر عیب مربوطه رفع نشود، عرضه‌کننده موظف است نسبت به تعویض خودرو یا اخذ رضایت کتبی از مصرف‌کننده (به هر نحو ممکن) اقدام کند.

ابلاغ این اصلاحیه اما در شرایطی است که به گفته خودروسازان و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعویض خودروهای معیوب پیش از این ابلاغیه به اجرا درآمده است. البته آمار و ارقام اعلامی از سوی خودروسازان و مسوولان وزارت صنعت، متفاوت از یکدیگر است؛ به‌نحوی‌که آمار جاده مخصوصی‌ها از تعویض خودرو، به چند هزار دستگاه می‌رسد، اما وزارت صنعتی‌ها از تعویض چند ده هزار محصول معیوب صحبت به میان می‌آورند. هرچه هست، روند تعویض خودروهای معیوب در خودروسازی کشور از مدت‌ها قبل آغاز شده و بر این اساس، مشتریان می‌توانند در صورت واجد شرایط بودن، نسبت به تعویض خودرو خود اقدام کنند.

شروط تعویض خودروهای عیب دار

اما تحت چه شرایطی خودروسازان نسبت به تعویض محصولات عیب دار عرضه شده به مشتریان، اقدام می‌کنند. آن‌طور که یک مقام مسوول در صنعت خودرو به «دنیای اقتصاد» می‌گوید، خودروسازان معمولا از سه روش برای جلب رضایت مشتریانی که خودروشان دارای عیب است، استفاده می‌کنند و تعویض خودرو نیز یکی از آنهاست.

وی با بیان اینکه خرابی موتور، 100 درصد به تعویض خودرو منجر می‌شود، می‌گوید: اگر خودرویی که تحویل مشتری داده‌ایم دارای عیب موتوری باشد، اقدام به عوض کردن موتور نخواهیم کرد و بلافاصله محصولی جایگزین تحویل خواهیم داد. این مقام مسوول می‌افزاید: در روش دوم، اگر مشتری برای یک عیب مشابه، بیش از سه بار به نمایندگی مراجعه و موفق به رفع عیب نشود، باز هم نسبت به تعویض خودرو معیوب اقدام خواهد شد.

 به گفته وی، در روش سوم نیز که دارای دو راهکار است، یا خسارت خواب خودرو به مشتریان پرداخت می‌شود یا خودرویی جایگزین به‌طور موقت در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت. این مقام مسوول توضیح می‌دهد:به‌عنوان مثال، اگر خودرویی بیش از یک مدت مشخص در قانون (احتمالا بین پنج تا هفت روز)، در نمایندگی بماند و تعمیر نشود، خسارتی مشخص (مثلا در قالب هزینه آژانس مشتری در روزهایی که خودرو وی در نمایندگی خوابیده) پرداخت خواهد شد؛ همچنین ممکن است به جای پرداخت خسارت، خودرویی به‌طور موقت و تا زمانی که خودرو معیوب تعمیر می‌شود، در اختیار مشتری قرار بگیرد.

به گفته وی، هرچند بیشتر این خدمات در دوره گارانتی ارائه می‌شود، با این حال خارج از این دوره نیز اقداماتی برای جلب رضایت مشتریان صورت می‌گیرد؛ به‌عنوان مثال، مورد داشته‌ایم که مشتری پس از پنج سال استفاده از خودرو، تقاضای دریافت خسارت به‌خاطر وجود عیب در این محصول را داشته و خودروسازان نیز به نحوی (مثلا پرداخت مبلغی به اصطلاح و تحت عنوان خسارت) رضایت وی را جلب کرده‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد 
انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
مرادی
۱۵:۲۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ وقتی برای تحویل خودرو ثبت نامی دنااتومات صفر به نمایندگی مراجعه کردم متوجه ?رنگ شدگی گلگیرعقب خودرو? شدم، خودرو تحویل نگرفتم و نمایندگی درخواست کارشناس از کارخانه تهران کرد، بنظرتون خودرو تعویض میکنن یا که خسارت میدن؟؟؟ کسی اطلاع داره؟
لطفا دوستانی که اطلاع دارن نظربدن
بهروز
۲۰:۰۲ ۱۹ فروردين ۱۴۰۳
دنا پلاس تیپ ۱صفر خریدم.
بالانس چرخ. رگلاژ دربها. قفل درب. ایراد دارد
کیلومتر ۸۵۰تسمه تایم و لوازمات عوض شد
کیلومتر ۵۴۰۰ گیربکس تعمیر شد.
اشکالات اطاق هنوز درست نشده.
تصمیم گرفت این گاری را بفروشم.
باسپاس از زحمتکشان ایرانخودرو
بهروز
۲۰:۰۲ ۱۹ فروردين ۱۴۰۳
دنا پلاس تیپ ۱صفر خریدم.
بالانس چرخ. رگلاژ دربها. قفل درب. ایراد دارد
کیلومتر ۸۵۰تسمه تایم و لوازمات عوض شد
کیلومتر ۵۴۰۰ گیربکس تعمیر شد.
اشکالات اطاق هنوز درست نشده.
تصمیم گرفت این گاری را بفروشم.
باسپاس از زحمتکشان ایرانخودرو
بهروز شیرافکن
۲۰:۰۲ ۱۹ فروردين ۱۴۰۳
دنا پلاس تیپ ۱صفر خریدم.
بالانس چرخ. رگلاژ دربها. قفل درب. ایراد دارد
کیلومتر ۸۵۰تسمه تایم و لوازمات عوض شد
کیلومتر ۵۴۰۰ گیربکس تعمیر شد.
اشکالات اطاق هنوز درست نشده.
تصمیم گرفت این گاری را بفروشم.
باسپاس از زحمتکشان ایرانخودرو
حسین
۱۷:۳۴ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
خودرو جک j4 از نمایندگی تحویل گرفتم بلافاصله کارشناسی رنگ بردم سمت چپ خودرو کامل پاشش مجدد رنگ داره یعنی دوباره رنگ خورده از گلگیر تا درب عقب . اعصابمون خرابه و نمیدونم چکار کنیم. خودرو مجدد گذاشتم نمایندگی میگه مسئولیتش با خودت ما فقط ایمیل میزنیم ببینیم چه میگن. لعنت خدا بر خودروسازان چرا ماشین خراب رو از کارخانه خارج میکنید.
fazel
۰۱:۱۲ ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
سلام
درتاریخ ۰۲/۱۰/۲۴یک خودروکوئیک ازنمایندگی تحویل گرفتم بعداز۴روز متوچه شدم که یک تیکه ازرنگ درب موتورش فرق میکنه باتشکیل پرونده ودرخواست تعویض درب موتور موافقت شد به شرط بردن خودرو به شرکت من ساکن ابادانم وخودروباید به تهران برودوشرکت هزینه ایاب وذهاب راتقبل نمیکند.چکار باید کرد؟
امیر حسین
۱۷:۴۵ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
سلام
ناشناس
۰۱:۰۹ ۳۰ دی ۱۴۰۲
یک هفته پیش شاهین دستی تحویل گرفتم،ازنمایندگی اومدم بیرون رفتم مغازه دیگه استارت نخورد،چون کیلس استارته برق پشت صفحه نمیرفت و میزدقفل فرمون چک شود،بعد از ۸ساعت معطلی و تلاش امداد شانسی روشن شد و یدک نشد،بردمش منزل روز بعد دوباره روشن نشد و میزنه قفل فرمان چک شود،نمایندگی اومدکامپیوترش را کشیدبیرون و برده سه روز پیش هم دوباره ماشینو یدک کردن بردنه نمایندگی تا لان روشن نشده و ما هم علاف و بلاتکلیفیم،نمیدونم چکارکنم؟
یوسف هستم آذربایجان غربی
۱۰:۴۵ ۲۹ آذر ۱۴۰۲
سه هفته هست رانا پلاس پانورما تحویل گرفتم فقط روز اول کار کرد . تا ماشین گرم میشه خود به خود خاموش میشه سه هفته هست توی نمایندگی میرم و میام دیروز هم ازم گرفتند گفتند باید بمونه اینجا این چه خودروئیه ؟
غدیر.
۲۲:۴۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
ماشین کوییک از نمایندگی امروز خواستم تحویل بگیرم یک درب تعویض ورنگ می‌باشد..فرم عدم تحویل هم زدم ..حالا چه مدت طول می‌کشه ماشین تعویض کنن
احمد
۱۱:۰۲ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
ماشين شاهين تحويل گرفتم ماشين اكسل خرابه 2ماه درخواست دادم كسي جواب گوي من نيست
محمد
۰۱:۰۹ ۰۹ تير ۱۴۰۱
ماشین صفر کوییک خریدم صفر بعد از10ماه که تحویل دادن 100کیلومتر کار نکردم موتور صدا میده بردم نمایندگی میگه میلنگ خرابه 20روزه هنوز منتظرم جواب بدن که میخان چه غلطی بکنن خاک به سرشون بااین ماشین هاشون باید برن فرغون بسازن نه ماشین
ناشناس
۱۸:۴۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
کوییک گرفتم بعد از دو هفته فهمیدم در صندوقش رنگه کلی ایراد دیگه هم داره واقعا حیف پول
Ali
۱۵:۵۷ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
برای تحویل ماشینم به نمایندگی مراجعه کردم و دیدم دو درب سمت راننده غُر شده تحویل نگرفتم و درخواست تعویض خودرو رو دادم
خدا میدونه ماشین جدید رو کی تحویلم میدن
سیامک بهزادپور
۱۳:۲۸ ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
دنا پلاس اتومات 99 از نمایندگی کد 1902 شهرستان نقده موقع تحویل مسئول مربوطه درمورد خودرو هیچ گونه راهنمایی نکرد و چک لیست هم ندادن بلافاصله خودرو تحویل و من چون اولین دفعه بود خودرو می خریدم متوجه عیب کاپوت که در داخل محوطه نمایندگی به ماشین جلوی زده بودن و به اندازه 12سانتیمتر طول و به عرض 1 سانتیمر رنگ جلو کاپوت رفته و یک خط موجه بوجود آمده و قبل از تحویل اسپری رنگ سفید زده بودن و با گرد وخاک روی آن راپوشانده بودن و چون سقف و کنارهاش تمیز بود و ماشین سفید رنگ و مکانش کمی تاریک و بین دو خودرو دیگر از طرف جلو و عقب پارک شده بود متوجه نشده موضوع به ایران خودرو اعلام شد ولی جوابی بمن ندادن
عباس
۰۱:۰۰ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
پژو پارس سال ۹۹ تحویلم دادن از نمایندگی تا خونه باهاش اومدم آب و روغن قاطی کرد، واشر زد. حالا عودت دادن تهران که یکی دیگه بجاش بهم بدن. فعلا یک هفته گذشته نمیدونم قراره چند روز و یا چند هفته و یا حتی چند ماه دیگه تحویلم بدن، و احتمالا دوندگی و خرج و مخارج وکالت و اعصاب خوردی. همه سالم تحویل گرفتن رفتن فقط ماله من اینجوری شد. خدایا شکرت. انشالا ایرانخودرو زودی برام یکی جدید بفرسته.
هادی
۰۱:۱۰ ۱۶ دی ۱۳۹۹
من ۱۰ هم رفتم خودرو ایران خودرو تحویل بگیرم موتور صدا داشت به تحویل دهنده گفتم موتور صدا میده گفت مشکل نداره سوارشو برو یه کم رانندگی کنی درست میشه ما مشکلی باشه میگیم .خودروآوردم صدا رفع نشد فردا رفتم گذاشتم نمایندگی پذیرش شد تا الانم اونجاست کلا ۴۰ تا راه رفته نمیدونم چکار کنم خسارت منو کی میده خودرو صفرهم که زده شدم
احسان
۱۲:۴۶ ۱۴ دی ۱۳۹۹
همش الکیه.خودرو صفر گرفتم یاتاق زده میگن تعمیر میکنیم.خدا خسته شدیم از این همه دروغ
محسن
۱۳:۵۱ ۱۶ تير ۱۳۹۸
من که ماشین تحویلم دادن یک در تعویض چکارش کنم
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۹ تير ۱۳۹۸
هیچ کاری نمیکنن فقط دوندگی الکی . هیچ قانون ونظارتی وجود نداره
چ
۱۹:۱۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
دوست عزیزی گفت استارت زدم ......گفتن سوپاپ کج کرده!درست گفتن فکر کنم تسمه تایم بریده بشه این اتفاق می افته برای۲۰۶ اما مثلا پراید سوپاپ کج نمیشه.فکر کنم مشکل در نگهداری و سرویس خودرو باشه.
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۹ دی ۱۳۹۷
ماشین از سایپا خریداری کردم صف کیلیوتر بعد از یک ماه متوجه شدم دو رنگ هست وقتی رفتم شرکت درخواست مرجوعی دادم بعد از یک ماه گفتن خودرو جایگزین بهت میدیم اما من رو فرستاد محضر وکالت و تعهد گرفتن ازم نزدیک دو میلون تومان هزینه شد اما شرکت زیر بار وجه پرداختی نرفت . این وسط سک ماه معطلی و دو میلیون هزینه برای چی آخه .
این دفاتر اسناد رسمی هم که ماشالا کلی پول میگیرن از مردم
ناشناس
۲۳:۴۹ ۲۵ تير ۱۳۹۷
بنده سه ماهه سمندef7به اصطلاح صفرخریدم بعدازکلی ضجرودوندگی وگرفتن وقت میگن موتورش خرابه بدونیددروغ میگن وتعویضی درکارنیست جای خجلت وشرمندگی برای ایران خودروداردبه خداواگذارکردم
را
۲۲:۵۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام
ناشناس
۰۰:۱۷ ۲۳ دی ۱۳۹۶
سلام. 206 تیپ پنج حدود 3 ماه پیش یعنی مهر 96 از ایران خودرو گرفتم امروز استارت زدم روشن نشد حالا امداد خودرو اومده میگه میل سوپاپ کج کره یعنی موتور باید باز بشه سرسیلندر بره تراش
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
ایشالا ی روزی میرسه خودم ایران خودرو رو با خاک یکسان میکنم
ناشناس
۲۱:۵۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۵
خخخخخ بخندین کدام تعویض ما که نشنیدیم مگه داریم مگه میشه کجا بود این.
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
والا ادمای خوبی هستین
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
چرت و پرت میگن خودرو رو به هیچ عنوان عوض نمیکنن