سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

انتقال یک درصد آب جازموریان به کرمان

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: قرار است یک درصد آب حوزه جازموریان از سد شهیدان امیرتیموری برای تامین آب شرب شهر کرمان منتقل شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمان ، محمدرضا بختیاری گفت: استان کرمان جزء استان هایی است که به لحاظ وضعیت آب در تنش آبی قرار دارد و با 129 میلی‌متر بارندگی از استان‌های کم‌آب است.

وی تصریح کرد: جازموریان که از ارتفاعات بافت و رابر آغاز می‌شود تا منطقه سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، 69 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و فقط یک درصد آب حوزه جازموریان قرار است از سد شهیدان امیرتیموری برای تامین آب شرب شهر کرمان منتقل شود.

بختیاری افزود: 30 میلیون مترمکعب از یک میلیارد و 240 میلیون مترمکعب آب جازموریان به شهر کرمان و شهرستان رابر منتقل می‌شود.

وی خشکسالی 18 ساله و برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی استان کرمان را دو چالش عمده آب استان دانست.

وی تصریح کرد: می‌توان حداکثر 40 درصد از آب تجدیدپذیر برداشت کرد، اما در کشور ما بیش از 80 درصد از منابع آب تجدیدپذیر برداشت می‌کنیم و این رقم در استان کرمان برابر با 115 درصد و سه برابر حد مجاز است.

وی یاد اور شد: 10 هزار چاه غیرمجاز حفر شده است که 8 هزار و 762 چاه غیرمجاز در منطقه جازموریان قرار دارد.

بختیاری با بیان اینکه در جنوب استان کرمان یک میلیارد و 200 متر مکعب برداشت آب‌های غیرمجاز انجام می‌شود، افزود: بیش از 18 هزار چاه در جنوب استان کرمان داریم که از این تعداد 8 هزار و 700 چاه غیرمجاز است
انتهای پیام/ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.