سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاریجانی در سی امین اجلاس شورای عالی استان ها:

تصمیم‌گیری توسط شوراهای شهر و روستا باید به رسمیت شناخته شود/ افزایش 40 درصدی مهاجرت از روستاها به شهرها

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم‌گیری توسط شوراهای شهر و روستا باید به رسمیت شناخته شود.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش شوراهای اسلامی شهر و روستا که در ساختمان مجلس قدیم برگزار شد، عنوان داشت: گلایه‌هایی که برخی اعضا در این جلسه مطرح کردند نشانه این است که تکلیف جایگاه شوراها هنوز روشن نشده و هر کسی می‌خواهد شورا را به سمتی سوق بدهد که به تفکر خودش به صلاح کشور است، لذا نیاز به کارهای کارشناسی بیشتری ضرورت دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دو دیدگاه در مورد شوراها وجود دارد، خاطر نشان کرد: دو نظر در مورد جایگاه شوراها وجود دارد که طرفداران هر دو نظر قانون اساسی را خوانده و مطالعه کرده‌اند.

وی با اشاره به اصل 100 تا 106 قانون اساسی اشاره کرد و افزود: این اصول جایگاه شوراها را از حیث ورود به نظام تصمیم‌گیری و بعد نظارتی تعریف می‌کند اما اصول دیگری وجود دارد که شورای نگهبان در زمان تصمیم‌گیری به آنها تکیه می‌کند.

لاریجانی ادامه داد: مجلس بخشی از کارهای اجرایی را به عهده شورا و شهرداری‌ها گذاشته که شورای نگهبان با آنها مخالفت کرده است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط امروز توجه صرف به یکی از این 2 دیدگاه‌ها ممکن نیست، گفت: باید با رعایت قانون اساسی و جایگاه شوراها در این قانون تصمیم‌سازی توسط شوراهای شهر و روستا را به رسمیت بشناسیم.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: یکی از این دو دیدگاه مطرح شده با تکیه بر چارچوب قانون اساسی اشاره دارد که در کشور سه قوه داریم و رهبری در رأس این سه قوه قرار دارد قوه مجریه تمرکز کلی بر کارهای اجرایی، قوه مقننه، تمرکز بر تصمیم‌گیری‌ها و قوه قضاییه اجرای امور عدالت را برعهده دارند.

لاریجانی افزود: در دیدگاه اشاره شده شوراها بیشتر جنبه نظارتی داشته و جایگاه اجرایی ندارند و حتی این دیدگاه اشاره دارد که شهردار نمی‌تواند با نظر شورا معرفی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دیدگاه دوم مقرر می‌کند که امور محلی و شهری به شوراها و مردم واگذار شده و در این راستا باید تلاش کنیم که امکانات مناسب و پایداری به لحاظ بودجه برایشان فراهم کنیم و دولت تنها در مسائل سیاسی- امنیتی و سیاست خارجی دخالت داشته باشد و مسائل فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی را واگذار نماید.

وی افزود: یک بار هم قانون اساسی بر اساس همین دیدگاه در مجلس گذشت و اختیار زیادی به شوراها و شهرداری‌ها داد که شورای نگهبان به آن ایراد گرفت.

لاریجانی با اشاره به وجود برخی حاشیه‌ها اشاره و عنوان داشت: خیلی به مسائل حاشیه‌ای توجه نکنید اینکه اسم شورا در برنامه ششم توسعه نیامده مهم نیست؛ مهم این است که جایگاه شوراها را مشخص کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: انتخاب دیدگاه دوم لوازمی می‌خواهد که در وجود مجلس‌های محلی و ساختار دولت تغییراتی ایجاد شود در این دیدگاه وزیر نمی‌تواند هم برنامه‌ریزی کرده و هم مسئولان اجرایی را انتخاب کند و این بخش را باید واگذار نماید لذا انتخاب این دیدگاه تغییرات عمده‌ای را می‌طلبد و حتی شاید تغییر در قانون اساسی را شامل شود. بنابراین هر دو دیدگاه مشکلاتی دارند و ما باید راه میانه‌رو را انتخاب کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید راه میانه‌ای را انتخاب کنیم، عنوان داشت: ضروری است ضمن رعایت قانون اساسی جایگاه شوراها را ارتقا داده و این سازوکار خاص خودش را می‌طلبد و باید بحث جدی درباره مبانی قانونی شوراها داشته باشیم.

لاریجانی با اشاره به وجود بودجه پایدار شهرداری‌ها تصریح کرد: بعید می‌دانم که هیچ شورا و شهرداری از درآمد پایدار بدش بیاید لذا باید به لحاظ پایداری وضعیت حقوقی شوراها مشخص شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که شوراها در برخی مواقع موفق و ناموفق عمل کرده‌اند عنوان داشت: گاهی شوراها به دلیل عدم اطلاع از قانون مرتکب تخلفاتی می‌شدند که مصوب شد سازوکاری در مجلس ایجاد شود تا مصوبات شوراها مورد بررسی قرار گیرد.

وی آشنایی با قوانین حوزه کاری را برای هر یک از اعضای شورا در جهت ارتقای جایگاه آن ضروری دانست و گفت: با پذیرش دیدگاه میانه شوراها فعالیت خود را ادامه می‌دهند و در برخی مسائل محدودیت دارند لذا تا آنجا که می‌توانید منابع پایدار برای شوراها و شهرداری‌ها ارائه کنید.

لاریجانی با تأکید بر اینکه هر دو دیدگاه درخصوص جایگاه شوراها تعارضات حقوقی دارند و نیازمند بررسی هستند آمادگی دارم که مرکز پژوهش‌های مجلس بگویم کارگروهی تشکیل داده و از شورای نگهبان بخواهیم جمع‌بندی درخصوص شوراها داشته باشند تا به نتیجه مشترک برسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تلاش می‌کنیم که معاونت قوانین مجلس کتابی تهیه کنند که محتوای آن قوانینی که شوراها و شهرداری‌ها با آن سروکار دارند گنجانده شده تا اعضا از آن مطلع باشند.

وی با اظهار امیدواری از اینکه مسیر اداره کشور به سمت خروج از تمرکز پیش برود تصریح کرد: تمرکز به نفع کشور نیست اما برای حرکت به این سمت باید مطالعات بیشتری صورت گیرد.

لاریجانی با اشاره به فراگیر شدن اقتصاد مقاومتی در توسعه همه جانبه کشور عنوان داشت: ضرورت دارد در این راستا به بخش‌های آسیب‌ دیده کشور از جمله روستاها توجه بیشتری نمود زیرا یکی از معضلات فعلی این است که تعداد زیادی از روستاییان به دلیل فقدان امکانات به شهرها مراجعه می‌کنند؛ لذا در حال حاضر جمعیت روستایی به شهری 30 به 70 شده است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کمتر شدن جمعیت روستا نسبت به شهرها نشانه وجود مشکلات اقتصادی در مناطق روستایی است تأکید کرد: مشکلات روستاییان آب و برق و بهداشت نیست؛ بلکه مناطق روستایی چرخه اقتصادی مناسبی ندارند و با وجود این مشکل روستاییان به شهرها می‌آیند و از آنجایی که در شهرها امکانات برایشان محیا نیست حاشیه نشین می‌شوند و این موضوع مشکلات دیگری برایشان ایجاد می‌کند؛ لذا باید به سمت حل مشکلات روستاییان حرکت کنیم.
 
وی با اشاره به وجود خشکسالی در کشور عنوان داشت: متأسفانه با توجه به تغییرات اقلیمی که وجود دارد کشورمان در منطقه خشک و بیابانی قرار گرفته و ما مطالعات کافی برای استفاده درست از امکانات بخش‌های مختلف کشور را نداشته‌ایم.

لاریجانی ادامه داد: طرحی در دستور کار مجلس قرار دارد که براساس آن با کمک بخش خصوصی سازوکاری برای سرمایه گذاری در روستاها انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: سرمایه گذاری در مناطق روستایی به سمت معدن، کشاورزی و توریسم و گردشگری پیش رود تا به این مناطق کمک اقتصادی شده و چرخه اقتصادی آنها شکل گیرد تا روستاییان از روستاها خارج نشوند.

وی با اشاره به اینکه دولت‌ها امکانات مناسبی تحت عنوان خطوط اعتباری دارند عنوان داشت: اگر طرح‌های شما سنجیده و کارشناسی شده باشد به خوبی می‌توانیم از این وجوه استفاده کنیم.

لاریجانی ادامه داد: استفاده از خطوط اعتباری مطالعات خواست خودش را می‌طلبد و شما با انجام آن می‌توانید از خطوط اعتباری بهره ببرید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: تلاش داریم ظرف سال آینده چالش‌ها و مشکلات را در جهت روشن‌تر شدن وضعیت شوراها حل کنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.