سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پراکندگی جمعیت، مهم‌ترین چالش آموزش و پرورش/ شورای معلمان در اواخر شهریور تشکیل می‌شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: چالش پراکندگی جمعیت و گستردگی آموزش و پرورش برای نقاط مختلف کشور از موارد مورد توجه وزارت‌خانه است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ،علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه سی و سومین اجلاس روسا و مدیران کل با بیان اینکه هدف از برگزاری این اجلاس بررسی چالش ها، ارزیابی وضعیت موجود، مروری بر عملکرد یک سال گذشته است، گفت: علاوه بر این موارد آمادگی بیشتر برای استقبال از بهار تعلیم و تربیت و اجرای هرچه بهتر سند تحول در برنامه ششم توسعه باید مورد  توجه قرار گیرد.
 
وی افزود: راهبرد اصلی به استناد مصوبه دولت در برنامه ششم توسعه اجرای متوازن این سند با رویکرد ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش است، همچنین اصلاح زیر نظام های سند در دستور کار قرار گیرد.
 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون نیاز به ارتقای کیفیت مدارس دولتی داریم، گفت: مدیریت بهینه و افزایش بهره‌وری در راستای اقتصاد مقاومتی است و نیاز داریم بهره‌وری در آموزش و پرورش افزایش یابد. همچنین ارتقای برنامه درسی یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه داشت.
 
فانی به توسعه عدالت آموزشی، پرورشی و ورزشی اشاره کرد و گفت: برای این امر باید تلاش بیشتری در دستور کار قرار گیرد.
 
وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه مهمترین چالش این وزارت خانه توجه به تعلیم و تربیت رسمی است گفت: تغییر و تحولات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی ،تغییر ارزش های جامعه، سرعت تغییرات ناشی از فناوری اطلاعات از موارد  تاثیر گذار است.
 
وی ادامه داد: علاوه بر این چالش پراکندگی جمعیت و گستردگی آموزش و پرورش برای نقاط  مختلف کشور از دیگر موارد مورد توجه در آموزش و پرورش است.
 
فانی به تربیت همه جانبه اشاره کرد و گفت: اکنون در نظام تعلیم و تربیت در مواردی صرفا به تربیت تک بعدی توجه می شود، به عنوان مثال مشاوره فقط مهارت های درسی  و تست زنی را برای دانش آموز تبیین می کند که این امر چالشی  بزرگ برای نظام تعلیم و تربیت به شمار می رود ،همچنین در مواردی شاهد تعارضی بین جامعه و مدرسه هستیم چرا که گاهی نظام آموزشی بعنوان صنعت تلقی می شود و باید برای تمامی مسائل مذکور چاره اندیشی شود.

وی به بحث آینده پژوهی اشاره کرد و گفت: اگر آموزش و پرورش آینده را به خوبی ترسیم کرده و برای آن برنامه ریزی داشته باشد نظام تعلیم و تربیت پاسخ  گوی نیاز زمان می شود. اما اگر بر مبنای گذشته برنامه ریزی ها انجام شود خروجی قابل قبولی برای این نهاد شکل نمی گیرد.
 
وی گفت: در عصری که جامعه به سرعت در حال تغییر و تحول است نظام آموزش و پرورش باید پاسخگوی این تحولات باشد و برای این منظور باید اقداماتی نظیر چابکی کلاس های درس، انتخاب های دقیق و کلاس های بانشاط در دستور کار قرار گیرد.
 
فانی با اشاره به اینکه در نظام آموزش و پرورش نباید تقلید صورت گیرد گفت: نیاز به تقویت آموزش رسانه ای به شدت احساس می شود.

وی ادامه داد: چشم انداز سند تحول بنیادین برای سال  1404 در نظر  گرفته شده اما به طورکلی رویکرد آینده پژوهی در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.
 
وزیر  آموزش و پرورش در  ادامه به پیگیری دستورالعمل های پروژه مهر اشاره کرد و یاد آور شد: این برنامه از اوایل سال 80 شروع شده است.
 
وی  ادامه  داد: باتوجه به بوجه ای که برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده هر روز تعطیلی مدارس ضربه زیادی از نظر هزینه به این سازمان وارد می کند لذا باید دراین خصوص توجه بیشتری شود.
 
فانی با اعلام  اینکه استقرار  پایه دهم در نظام آموزشی بسیار حائز اهمیت است بیان کرد: در این برهه زمانی وارد آموزش های تخصصی شدیم و این  امر باعث حساسیت بالای این برنامه می شود.
 
فانی از  توزیع کتاب های درسی از 15 شهریور ماه خبر داد و عنوان کرد: باید شورای معلمان در اواخر شهریور تشکیل شود تا دانش آموزان روز اول سال تحصیلی را منطبق با برنامه درسی شروع کنند.
 
وی ادامه داد: از دیگر برنامه های آموزش و پررش تا آخر دولت  یازدهم ایجاد یک پژوهشسرا در هر منطقه تحصیلی است.
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام جامع برنامه ریزی تدوین و ابلاغ  شده که این امر به حل مشکلات آموزش و پرورش در صورت مدیریت صحیح کمک می کند.
 
وی توجه به پیشگیری از آسیب های اجتماعی را از دیگر برنامه های  آموزش و پرورش نام  برد و یاد آور شد: آسیب اجتماعی نباید برای  مدیر مدرسه عادی تلقی شود و باید وزارت بهداشت نیز در این حوزه فعالیت  هایی داشته باشد.
 
وزیر آموزش و پرورش با اعلام  اینکه اهتمام به طرح شهاب موجب توجه به دانش آموزان مستعد می شود بیان  کرد: چنین افرادی بر روی جامعه و تعالی آن  تاثیر گذار هستند.
 
گفتنی است، در مراسم اختتامیه اجلاس سی و سوم از نفرات برتر این اجلاس که طرح های خوبی ارائه داده بودند  تقدیر شد.
 
انتهای پیام/

 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.