سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بابک کایدان:

برای نگارش ‍ژانر کمدی باید جسارت بیان داشت

برای نگارش ‍ژانر کمدی باید جسارت بیان داشت و موضوع و مشکلات را در قالب طنز به نگارش درآورد.

بابک کایدان فیلمنامه نویس در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نگارش متن‌های کمدی گفت: سینمای طنز دنیای گسترده‌ای دارد و با وجود فاکتورهای متفاوتش باید از زاویه‌های مختلفی به آن پرداخت، انتخاب ایده طنز و متنی یک خطی که تمای زوایای موجود را در بر گیرد و باعث خنده مخاطب شود.

وی ادامه داد: برای نگارش ‍ژانر کمدی باید جسارت بیان داشت و موضوع و مشکلات را در قالب طنز به نگارش درآورد. سینمای کمدی یک تنبیه اجتماعی به شمار می‌رود و دردهای خودش را داد به همین خاطر باید به شکلی نگارش شود که علاوه بر ایجاد فضایی شاد، تلنگری هم به بیننده بزند.

کایدان در مورد قصه‌های تکراری و یکنواخت در آثار کمدی اظهار داشت: امروزه سینمای کمدی گام‌های خوبی در زمینه موضوعات مختلف و بخصوص لوکیشن‌های جدید برداشته که شاهد آثار خوبی بودیم که جسارت نویسنده، تهیه کننده و سرمایه گذار در آن دیده می‌شد و این رویکرد توانست تحول خوبی را در این زمینه ایجاد کند.

وی تصریح کرد: لوکیشن‌های تازه و بکر در جذب مخاطب تاثیر بسزایی دارد و دیگر لوکیشن‌های قدیمی تاثیری در دیده شدن فیلم‌های کمدی ندارد. اگر صاحبان فیلم این جسارت را داشته باشند که سرمایه بیشتری را صرف ساخت کنند با بازخوردهای خوبی در سینما رو به رو می‌شوند. باید در این ژانر ساختار شکنی و از بازیگرانی که تجربه بازی در آثار طنز را ندارند، استفاده شود تا مردم علاوه بر دیدن چهره‌های جدید، شاهد تولید فیلم‌های جدیدی در این حوزه باشند.

کایدان در مورد چارچوب‌های نویسندگی در این فضا بیان کرد: یافتن ایده‌ای ناب و خنده دار در سینمای محتوا زده امروز قدری سخت است و از همه مهم‌تر ذهن مخاطبان در راستای موضوعاتی خاص و عجیب و غریب است که انتظار دارند در این ژانر تولید شود تا آن‌ها را به خنده بیاندازد. یک طنز الزامی به داشتن محتوا ندارد و این انتظارات مردم از اینگونه تولیدات، سینمای کمدی را در بخش‌هایی با شکست مواجه می‌کند چون آن اثر نتوانسته خواسته مخاطب را برآورده کند.

وی ادامه داد: کمدی مانند جک تعریف کردن است و اگر شخص نتواند آن را به درستی با فراز و فرودهای خاص خودش بیان کند به طور حتم نمی‌تواند موثر واقع شود. گاهی فیلمنامه به خوبی نگارش می‌شود اما بازیگر نمی‌تواند آن را به درستی ادا کند به همین خاطر نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند. اگر به کارهای عطاران دقت کنید متوجه می‌شوید که به دلیل نگارش متن و درک موقعیت‌ها، به خوبی می‌تواند آن را به مخاطبان منتقل کند و این دانش منجر به موفقیت‌های پی در پی او می‌شود.

کایدان تصریح کرد: ساختار طنز متکی به فرم است و با حفظ آن می‌توان در این مسیر به موفقیت رسید که متاسفانه در برخی اثرها به دلیل چشم پوشی سازندگان فیلم لحظات و موقعیت‌های خاص فیلمنامه به درستی بیان نمی‌شود و همین بی‌دقتی‌ها به کار آسیب می‌زند. با وجود تمام این صحبت‌ها سینمای کمدی شصت درصد از چرخه مالی سینما را تامین می کند و همچنان مخاطبان خود را دارد، در حال حاضر سینمای کمدی در حال پوست انداختن است و در آینده‎‌ای نزدیک شاهد تحولات خوبی در این ژانر خواهیم بود.

این نویسنده خاطرنشان کرد: نقد پذیری یکی از شاخصه های سینمای کمدی است که ما در فیلم سینمایی «کتاب قانون» که پس از دوسال توقیف اکران شد، انتقادات فرهنگی و مذهبی آن را به خوبی درک کردیم. این اثر به خوبی توانست در قالب طنز نکات آموزنده‌ای را به مخاطب گوشزد کند.

وی در پایان گفت: همچنین «طبقه حساس» به تعصبات مردانه‌ای تاکید داشت که آن موضوعات شاکله زندگی را تحت تاثیر خودش قرار داده بود و این نقدها می‌تواند تفکرات غلط مخاطبان را در قالبی طنز به مخاطبان متذکر شود، نویسندگی در محوریت طنز نیازمند تحقیق، پژوهش و کار گروهی است تا به خوبی بتواند مثمر ثمر واقع شود. نویسندگی در ژانر طنز نیازمند اشراف خوب روی جامعه، مردم و فضای مجازی است تا بتوان با گاهی درستی دست به قلم شد تا منجر به درک مخاطب شود.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.