سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احکام شرعی تراشیدن ریش/ از ریش ستاری تا ابرو برداشتن مردان

در این گزارش به بیان حدود تراشیدن ریش و سبیل از نگاه شرع می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ریش در دوران باستان اهمیت خاصی داشت، مردان مصری از سه هزار سال پیش از میلاد مسیح با ابزار و لوازمی مانند نخ طلا صورت خود را زینت می‌دادند و هخامنشیان به وسیله انبرک و پیچیدن ریش به دور حلقه هایی، آن را به شکل استادانه فر می دادند. تراشیدن ریش که در ایران باستان برای مردان نوعی مجازات محسوب می‌شد، در دوران ساسانیان به عنوان اصلاح و پیرایش فراگیر شد. در عصر صفویه شاه عباس دستور تراشیدن عمومی ریش را صادر کرد و همه مردان حتی روحانیون موظف به تراشیدن ریش خود شدند. پس از دوران صفویه تراشیدن یا نتراشیدن ریش اجباری نبوده و این در حالیست که در نگاه اغلب فقها تراشیدن ریش منع شده است. در این گزارش به بیان حدود تراشیدن ریش و سبیل از نگاه شرع می‌پردازیم.

آیت‌الله خامنه ای:
سؤال: مراد از فک پائین که باقی گذاشتن موهای آن واجب است چیست؟ آیا شامل گونه‌ها هم می‌‏شود؟
جواب: معيار اين است که از نظر عرف، گذاشتن ريش صدق کند.

سؤال: ریش از نظر کوتاهی و بلندی باید چه مقدار باشد؟
جواب: حد معيّنی ندارد، بلکه معيار اين است که عرفاً بر آن ريش صدق کند و بلندبودن آن بيشتر از قبضه دست کراهت دارد.

سؤال: بلندکردن سبیل و کوتاه کردن ریش چه حکمی دارد؟
جواب: اين کار فی‏نفسه اشکال ندارد.

سؤال: بعضی از مردان موهای چانه خود را باقی گذاشته و باقی‌مانده را می تراشند، این کار چه حکمی دارد؟
جواب: تراشيدن مقداری از ريش حکم تراشيدن تمام آن را دارد.

سؤال: آیا تراشیدن ریش فسق محسوب می‌‏شود؟
جواب: تراشيدن ريش بنا بر احتياط حرام است و احوط اين است که احکام و آثار فسق بر آن مترتّب می‏شود.

سؤال: تراشیدن سبیل چه حکمی دارد؟ و آیا می‌توان آن را خیلی بلند کرد؟
جواب: تراشيدن سبيل و باقی گذاشتن و بلند نمودن آن فی‏نفسه اشکال ندارد، بله، بلند نمودن آن به مقداری که هنگام خوردن و آشاميدن با غذا يا آب برخورد کند، مکروه است.

سؤال: تراشیدن ریش با تیغ یا ماشین ریش‌تراشی برای هنرمندی که کارش آن را اقتضا می‏کند، چه حکمی دارد؟
جواب: اگر عنوان تراشيدن ريش بر آن صدق کند بنا بر احتياط حرام است، ولی اگر کار هنری او نياز ضروری جامعه اسلامی محسوب شود، مبادرت به تراشيدن ريش به مقدار آن ضرورت، اشکال ندارد.

سؤال: من به اعتبار اینکه مسئول روابط عمومی یکی از شرکتهای تابع جمهوری اسلامی هستم، مجبور به خرید و ارائه لوازم اصلاح به مهمان‌ها برای تراشیدن ریششان می‏باشم، تکلیف من چیست؟
جواب: بنا بر احتياط خريد و ارائه لوازم ريش‌تراشی به ديگران جايز نيست مگر در مقام ضرورت.

سؤال: در صورتی که گذاشتن ریش مستلزم اهانت باشد، تراشیدن آن چه حکمی دارد؟
جواب: گذاشتن ريش برای مسلمانی که به دينش اهميّت می‏دهد باعث سرشکستگی نيست و بنا بر احتياط، تراشيدن آن جايز نيست مگر در صورتی که گذاشتن ريش باعث ضرر يا حرج شود.

سؤال: آیا تراشیدن ریش در صورتی که گذاشتن آن مانع رسیدن به اهداف مشروع انسان شود جایز است؟
جواب: بر مکلّفين واجب است حکم خداوند را امتثال کنند مگر در مواردی که حرج يا ضرر قابل ملاحظه‏ای وجود داشته باشد.

سؤال: آیا خرید و فروش و تولید خمیر اصلاح که کاربرد اصلی آن برای اصلاح ریش است ولی گاهی برای اصلاح غیر از آن هم بکار می رود، جایز است؟
جواب: اگر خمير مذکور غير از اصلاح ريش منافع حلال ديگری دارد، توليد و فروش آن بدين منظور اشکال ندارد.

سؤال: آیا منظور از حرمت تراشیدن ریش آن است که موهای صورت به‌طور کامل روییده باشند و سپس تراشیده شوند یا اینکه شامل موردی که مقداری از موهای صورت درآمده باشند هم می‌‏شود؟
جواب: به‌طور کلی تراشيدن آن مقدار از موی صورت که بر آن عنوان تراشيدن ريش صدق می‏کند بنا بر احتياط حرام است ولی تراشيدن مقداری از آن که عنوان مزبور بر آن صدق نمی‏‌کند اشکال ندارد.

سؤال: آیا اجرتی که آرایشگر بابت تراشیدن ریش می گیرد، حرام است؟ و بر فرض حرمت، اگر با مال حلال مخلوط شود، آیا واجب است هنگام تخمیس آن، خمس آن را دوبار بپردازد یاخیر؟
جواب: بنا بر احتياط، گرفتن اجرت در برابر تراشيدن ريش، حرام است و امّا در مورد مال مخلوط به حرام، اگر مقدار حرام و مالک آن را بشناسد واجب است آن را به او برگرداند و يارضايت وی را جلب کند و اگر مالک آن را هرچند درتعداد محصوری نشناسد، واجب است آن را به فقيران صدقه بدهد و اگر مقدار مال حرام را نداند ولی مالک آن را بشناسد واجب است به نحوی رضايت او را به‌دست آورد و اگر مقدار آن را نداند و مالک را هم نشناسد واجب است خمس آن را بپردازد تامالش از حرام پاک شود و در صورتی که مقدار باقی‌مانده بعد از پرداخت خمس، از مؤونه سال زياد بيايد، پرداخت خمس آن به عنوان ادای خمس منفعت کسب، واجب است.

سؤال: آیا اصلاح موی گونه‌‏ها اعم از اینکه با نخ باشد یا با موچین، حرام است؟
جواب: اصلاح موی گونه‌‏ها هرچند با تراشيدن، حرام نيست.

آیت‌الله مکارم شیرازی:
سؤال: اقتدا به شخص ریش تراش چه حکمی دارد؟
جواب: احتیاط آن است که به چنین شخصی اقتدا نکنند.

سؤال: آرایشگری که به تراشیدن ریش مبادرت داشته و اکنون توبه کرده است باید چه کند؟
جواب: مقداری که احتمال می دهید در مقابل تراشیدن ریش بوده احتیاط آن است که به فرد نیازمند بدهید و اگر خودتان نیازمند هستید می توانید استفاده کنید.

سؤال: کسب درآمد ازطریق تراشیدن ریش چه حکمی دارد؟
جواب: کسب درآمد از طریق تراشیدن ریش غیر مسلمان اشکال ندارد، ولی از طریق تراشیدن ریش مسلمان اشکال دارد؛ اما هرگاه شخص مقلد کسی باشد که آن را حرام نمی داند مانعی ندارد( لازم به ذکر است که اقلیتی از مجتهدین این کار را حرام نمی دانند)

سؤال: تراشیدن ریش و برداشتن ابرو برای مردان چه حکمی دارد؟
جواب: در مورد ریش تراشی، احتیاط در ترک آن است، ولى چنانچه قسمت چانه باقى بماند، که گاه به آن ریش پروفسورى گفته مى شود، کافى است. و جوانانى که محاسن آنها به صورت نامنظّم روئیده مى توانند آن را بتراشند تا به صورت کامل درآید.
در مورد آرایش، جایز نیست مردان خود را شبیه زنان کنند، ولى اصلاح جزیى و مرتّب کردن بعضى از قسمتها که منظره خوشایندى ندارد، اشکالى ندارد.

سؤال: تراشیدن ریش براى هنر پیشه هاى مرد، و نیز نمایان بودن زیر گلو و مقدارى از مو و برآمدگیهاى سینه و قسمتهایى از پایین بدن براى هنر پیشه هاى زن، چه حکمى دارد؟
جواب: تراشیدن ریش برخلاف احتیاط است; مگر این که ضرورتى ایجاب کند، و امّا نمایان کردن قسمتهاى مذکور براى زنان در مقابل نامحرم جایز نیست.

سؤال: آیا شهادت کسى که محاسنش را با تیغ، یا ماشین شبیه تیغ مى تراشد، از نظر شرع پذیرفته مى شود؟
جواب: هرگاه از کسى تقلید کند که این کار را جایز بداند، و از جهات دیگر نیز عادل باشد، مى تواند شاهد قرار گیرد.

سؤال: آیا تراشیدن ریش بصورت ستاری اشکال دارد؟
جواب: اشکالی ندارد.

سؤال: آیا تراشیدن ریش از ته و یا بصورتی که فقط در قسمت چانه حفظ شده و مابقی تراشیده شود، جایز است یا خیر؟
جواب: احتیاط در ترک تراشیدن ریش است ولی ریش پروفسوری مانعی ندارد.

سؤال: خط ریش بستن با تیغ در زیر گلو و روی صورت چه حکمی دارد؟
جواب: اشکالی ندارد.




انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۷ آبان ۱۴۰۳
سلام
به نظرم ریش رو نزنید بهتره. من خودم زمانی که ریشم رو می‌زدم انگاری آرامش و قرار نداشتم. با زدن ریش همه اش احساس بد داری و قباحت اش رو با روحت احساس میکنی و تو رو انگاری کم کم به سمت گناه میکشه. بعدش هم مگر پسر باید مثل دختر صورتش صاف باشه؟!!!! از کُره باستان تا غرب زدن ریش رو بد می‌دونستن
زمان قجر هم افتخار حساب نمیشه. همه اش جنگ و قحطی و بدبختی بودش
احمد
۰۷:۳۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
سلام من ابرو هام خیلی بلند و نا فرمه هر جا می رم با دست نشونم می دن و مسخرم می کنن من هم اعتماد به نفسم خیلی پایینه نمی تو نم بین مردم باشم چی کار کنم
مهدی
۱۷:۲۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
بزن بره داداش گلم
احمد
۰۷:۲۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
سلام
طاها
۲۰:۲۶ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
سلام
خیلی ممنون. حکم کسایی که ریش ندارن چیه؟ و اگه خیلی کم باشه میشه با تیغ زد؟
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۵ دی ۱۳۹۸
پناه بر خدا از روزی که پرده ها کنار برود و ما چنان در آتش اعمالمان بسوزیم که از آه ما جهنم به انفعال بیاید و بیزاری بجوید
منم
۲۳:۰۶ ۱۲ دی ۱۳۹۷
سلام من خجالت میکشم سیبیل رو بزنم
چی کار کنم
سجادسوری
۲۲:۲۵ ۲۹ شهريور ۱۳۹۷
با سلا م ایا تراشیدن ریش در شب شام غریبان اشکال دارد یانه
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
به ریش نیست به ریشست ریشه ی ادم باید درست باشه
محمد
۱۵:۴۶ ۲۲ تير ۱۳۹۷
احکام الهی چه با ریشه چه بی ریشه الزامیست اگر خدا را قبول دارید
فواد
۲۰:۰۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۶
مفید بود ممنون
M.m
۱۲:۵۸ ۲۳ دی ۱۳۹۶
کندن موی چانه با موچین چه حکمی داره
ناشناس
۰۳:۱۲ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
حرامه
مهدی
۰۶:۳۰ ۰۴ آذر ۱۳۹۶
سلام از نظرات استفاده کردم حکم خدا را باید اجرا کرد ولو حکمت آن را ندانیم مسلما هرچیزی را که نهی کردند حتما برای ما ضرر داشته مثلا اگر زنان مو ی سرشان را باماشین یا تیغ بزنند خوب است یا بد زشت است یا زیبا درباره ریش مردان هم باید همینطورنگاه کرد.
علی
۱۱:۰۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۶
سلام
همه نظرهارو خوندم خیلی جالب بودن برام بعضیها اسرار داشتن سنت پیامبر رو زیر سوال ببرن.یک مسلمان و مومن خودش رو شبیه به تعتقاداتش در میاره.وقتی پیامبر ص و امامان ریش گذاشتن و به گذاشتن ریش یا همان محاسن توصیه کردند دیگه دلیلی نمیمونه که اینهمه جنگ کنید سر این موضوع اگر کسی دوست ندارد شبیه پیامبر ویا امامان باشد خودداند.اینهمه توصیه برای گذاشتن ریش اونوقت بعضیها اسرار به تراشیدنش دارند حتی دانشمندان هم تحقیقی به عمل اورده اند که ریش چه مزیتی برای مرد دارد به مسایل قابل توجهی برخورد کردند جلوی خیلی از بیماریهای پوستی رو میگیره و باعث شادابی پوست میشه برید . جستجو کنید فواید ریش گذآشتن رو البته کسانی که ریش میذارن باید اداب مرتب کردن و تمیز کردنش ر. هم انجام بدن...یاعلی
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۶
ریش بلند و ناخن بلند به سلامت فرد آسیب می زنه
محمد
۱۵:۴۷ ۲۲ تير ۱۳۹۷
اگر ریش بلند کثیفه موی سر هم کثیفه . همیشه باید موی سر و ریش را شست
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
من که بدون ریش یه جورایی زشت میشم
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
روز حساب آیا همسرت می تواند جابگو باشد؟!!!
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
خیلی چیزها را به سخره می گیریم و موقعی که بحث مسأله شرعی بشه همه کارشناس اسلامی میشیم وجدا اگر یه دکتری بگه فلان قرص بخور میری ازش سوال میکنی این چیه ویا بدون هیچ قید وشرطی این قبول میکنی و چقدر از دکتر هم تشکر میکنی ولی نمی دونم چیمون شده !
از چیزی که بدان علم نداری بحث نکن

قرآن گفته: ما اتاکم الرسول فخذوه وما نهاکم عنهوا فنتهوا
هر چی رسول خدا به آن امر کرده به آن عمل کنید وهر آن چه به آن نهی کرده بپرهیزید.
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
خدا نجاتمون بده
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
مهم نیس ک ریش دارم یا میتراشم اختیارش دست خودمه به کسیم مربوط نیست
مهم اینه ادم باشیم
ناشناس
۰۳:۱۰ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
خدا ما را جوری آفریده که می تونیم کار خوب کنیم
اما فرموده که سعادت ما در کار خوبه نه کار بد
همه ما در قبال همدیگر مسئولیم
و حق نداریم از احساس مسئولیت باز بداریم
آدمیت به برداشت های متفاوت ما نیست
به رسم رسام خلقته
رسمش قشنگه
عادت نبایستی حقیقت را برایمان قلب بکنه
عرشیا
۱۹:۴۸ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
چه بسیار افرادی که با ریش تیغ زدند و چه بسیار افرادی که با تیغ ریش زدند
دوستان ریش فواید خودشو داره ولی هر کس اختیارش دست خودشه و ملاک بهشت و جهنم ریش و سبیل نیست خداوند انسان هارا به نیکی به یکدیگر و انسانیت دعوت کرده و ریش و سبیل را در قرآن نه به عنوان دستور و نه به عنوان ملاک و ظاهر انسان بهشتی نام برده.
یخورده به مسائل دیگه قرآن هم توجه کنید سکوت در برابر ظلم بارها نهی شده ربا حرام اعلام شده ولی پولهای توی بانک های این مملکت همه حرام است اونوقت توقع داریم کشور برکت داشته باشه بارون بیاد .
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
با تیغ زدن حرامه ولی با ماشین ریش تراش مشکلی نداره
ناشناس
۰۳:۰۲ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
چرا نگاه فراری داریم؟
بابا خدا که ریش رو آفرید
برای جمال و زیبایی مردان بود تا قیامت

نگاه رفع تکلیفی نداشته باشیم
البته بیش از حد هم بلند نباشد
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
این جوابهای مزخرف کی مینویسه یعنی نطر منفی وجود نداره همه چی گل و بلبل هست
ناشناس
۰۲:۵۹ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
یعنی چی
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
سلام
من به همسرم میگم حرام هستش ولی گوش نمیده اصرار میکنه میگه بتراش شما بگید من چیکار کنم؟
منصور
۱۳:۰۹ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
فقط اعدام
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
طلاق برا همین موقع هاست ......... خخخخ شوخی کردم به دل نگیری
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
حکم شرعی با اصرار همسر نقض نمی شود
ناشناس
۰۲:۵۸ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
ریش رو که میگذارید شانه بزنید
خوش بود کنید
از شامپوی نرم کننده استفاده کنید
از حنا و رنگهای طبیعی دیگه هم خوبه استفاده بشه
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
بتراش ای ریش تراش ...
ناشناس
۰۲:۵۶ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
امر به معروف کنیم
نه امر به منکر
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
دین به تسبیح و سر و ریش نیست . انسانیت به ریشه است
ناشناس
۰۲:۵۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
انسانیت به پیروی از خواهش های خودمان است یا خالقمان؟

انسان ریشه دار با ریش که زیبایی خدایی است مشکل ندارد
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
جالبه ...مشکلات اصلی مردم را مطرح میکنید...واقعا دغدغه مردم همین هاست!!!!!!!!!!!
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
چرا هر سایتی که آدم میره و یک نکته یا مسئله ی دینی مطرح میشه، تعدادی هستن که پای مشکلات را وسط میارن. شما خودتون مگه برای حل مشکلات چی کار میکنید؟! اصلاٌ اینا چه ربطی به هم داره؟
ناشناس
۰۲:۴۹ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
باید فقط به مشکلات اصلی بپردازند؟
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر کس خود را به شکل و لباس کسانی در آورد ، جزو آنان به حساب می آید .
ناشناس
۰۷:۰۰ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
نظافت نشانه ایمان است .و اما نافرمانی خدا گناه است .ایا خداوند نعوذ بالله نمیتوانست مرد را هم مانند زنان بدون ریش بیافریند؟ حتما حکمتی در ان هست که عقل ناقص ما شاید تا چندین سال هم ان را نتواند کشف کند.به خدا ایمان بیاورید
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۲ آذر ۱۳۹۵
آنوقت باید ناخن را هم کوتاه نکنی چون خداوند اینگونه آفریده!
ناشناس
۰۲:۴۸ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
ناخن رو برای هر دوی زن و مرد قرار داده
و هر دو کوتاه می کنند
هر چند روایت برای بلند گذاشتن ناخن تا حدودی برای زنان داریم
ناشناس
۰۶:۳۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
روشن فکرها باز نظر دادن!!!هه
ناشناس
۰۵:۳۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
اینجا جای مجادله و دعوا نیست بحث فقهی در مورد حکم شرعی یک عمل است ، دو نفر را هم توی یک قبر نمیگذارند ، هر کسی می تواند به اختیار خودش عمل کند ولی باید توجه داشته باشیم که عملی مثل ریش گذاشتن جز سنتهای بزرگان دین از همان صدر اسلام بوده و هست حتما یک منفعتی برای مرد مسلمان داره که روی آن تاکید شده است
ناشناس
۰۵:۳۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
حکم خدا را اجرا کنید به سود شماست
ناشناس
۰۰:۳۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
ریش برای ما ایرانیان یک مزیت و اینکه مسلمان نیز هستیم یک حسن است
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
مو و ريش داعشى مشكل نداره .
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
مگه بالا رونخوندي بيش تراز قبضه دست كراهت داره
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
اکثر اعمال فی نفسه بد نیستن؛ این رفتار انسان ها و محیطه که اونو بد میکنه! ریش داعشی هم مشکلی نداره؛ این عمل داعشی های ملعونه که اونطور ریش گذاشتنو کرده مظهر جنایت! و بهتر اینه که ما خودمون رو مثل داعشی ها نکنیم!
ناشناس
۲۳:۲۵ ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
به ریش نیست به ریشست ریشه ی ادم باید درست باشه
ناشناس
۰۰:۳۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
با نافرمانی از خدا و تراشیدن ریش، ریشه هم نخواهد بود.
عرفان
۱۱:۱۰ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
احسنت!!!!!!!!
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۲ آذر ۱۳۹۵
حرام بودن تراشیدن ریش حکم مستقیم خداوند نیست. نظر علماست که هیچ یک هم فتوا نداده اند و در حالت حداکثر احتیاط واجب است.
عرشیا
۱۹:۵۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
خدا از کسانی راضی هست که خلقش از آن راضی باشند
حالا هی بگید ریش و سبیل و کراوات و غیره
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
الان ریش نون وآب هم میاره
ناشناس
۲۳:۵۱ ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
عجب!!!!!!!!
حال بعضیا واقعا خوب نیست.....
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
چند دهه پیش آره ولی الان بر عکس شده
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
شما خیلی خیلی عقبی. الآن که هیچ، سالهاست که این طوری نیست. ملاک صلاحیت به ظاهر نیست ولی یک مسلمون نباید از شعائر اسلامی خجالت بکشه. به ریش ، " محاسن" گفته میشه. یعنی نیکویی ها. واقعاً ظاهر یک مرد با ریش مردانه تر و زیباتر نیست؟
ناشناس
۲۲:۵۵ ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
سلام.هر کی اختیار خودش رو داره ولی درکل بهتره به مثل قدیمی هم توجه کرد که میگه: گر خواهی نشوی رسوا/همرنگ جماعت شو
سید جواد
۲۳:۴۴ ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
به دنبال رنگ جماعت نباش، دنبال رنگ خدایی باش
احسان
۰۹:۴۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
اگه تو کربلا بودی هم همین مثال رو می زدی و با یزیدیان که ان موقع جماعت غالب انها بودند و 30000نفر بودند، همراه می شدی .!!!!
طاها محمدیاری
۲۰:۰۹ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
یعنی چی؟
اگه جماعتی به عنوان مثال معتاد باشند، تو هم باید معتاد بشی؟