سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موتور سواران، بلای جان تهران؛

خیابان ها زیر چرخ موتورها

تهران یکی از شهرهای بزرگ و پر ترافیک کشور است و در این شهر همه به دنبال این هستند که راحت ترین و خلوت ترین راه ها را برای عبور و مرور بیابند و گاهی تمامی قوانین را زیر پا می گذارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، موتور سیکلت سواران به این دلیل که راحت می توانند از هر معبری عبور کنند و خلاف کردن هم جزء لاینفک رانندگی آنها شده، شهر را بهم ریخته و کمتر شهروندی از وجود آنها ابراز خرسندی می کند. البته از این نکته نگذریم که ترافیک این شهر را فلج کرده و موتور سیکلت اگر بهترین راه برای رسیدن به مقصد نباشد راه بدی هم نیست.

تهران شهری است با بزرگراه ها و خیابانهایی که بیشتر اوقات در ترافیک سنگین گرفتار هستند، راه اندازی خطوط خط ویژه و همچنین خطوط BRT ، شهرداری گم بزرگی در راستای کاهش ترافیک برداشت اما موتور سیکلت سواران این مسیر را به تسخیر خود درآورده و علاوه بر اینکه خطراتی را برای خود بوجود می آورند باعث تصادفات عابرین و حتی در برخی موارد اتوبوس با اتوبوس می شوند.

مدتهاست که پلیس با ممنوع کردن عبور وسایل نقلیه به غیر از اتوبوس و وسایل امدادی سعی دارد با عبور موتور سیکلت سواران برخورد کند اما با وجود اینکه ماموران راهنمایی و رانندگی در هر 200 متر مستقر هستند اما نمی توانند با آنها برخورد کنند.
از طرفی ضعف در اجرای قانون و قانون گریزی راکبان موتور سیکلت و نبود اطلاعات درست در خصوص پلاک موتور سیکلت ها، دلایلی شده تا آنها به هر نوع بی قانونی دست زده و جان مردم را به خطر بی اندازند.

روزانه 400 موتورسیکلت در خطوط ویژه در حال تردد هستند که راکبان بسیاری از آنها حتی کلاه ایمنی نیز به همراه ندارند.

حیدر رستمی کارشناس ترافیک گفت: 10 درصد از ترافیک پایتخت به علت ترددهای غیر کارشناسی و بدون ضابطه موتورسیکلتها است. اکثر رانندگان موتورسیکلتها بدون آموزشهای اولیه و تنها با یک امتحان راکب این وسیله نقلیه می شوند.

رستمی با اعلام این مطلب افزود: میزان تعداد تصادفاتی که در خطوط ویژه رخ می دهد بسیار چشمگیر است. می توان گفت 70درصد تصادفات خطوط ویژه میان اتوبوس و موتورسیکلت رخ می دهد. این در حالی است که 80 درصد راکبان موتورسیکلت‌ها در این تصادفات دچار صدمات جبران ناپذیر و 20 درصد نیز جان خود را از دست می دهند. موتورسوارانی که شاید با اندکی رعایت قانون و قاطعیت پلیس در جلوگیری از ورود آنها به خطوط ویژه هم اکنون زنده بودند و دهها خانواده بر اثر غفلت لحظه ای دچار مصیبت نمی شدند.

سردار رحیمی رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به اجرای طرح نظارت ویژه روی خطوط ویژه تصریح کرد: این خطوط به شدت از سوی ماموران کنترل می شود.سال گذشته تنها در یک عملیات پنج هزار موتور سیکلت متخلف در خیابان 17 شهریور توقیف و 12 هزار موتور نیز اعمال قانون شدند. طرح برخورد با موتور سواران متخلف در تهران ادامه دارد و هیچگاه تعطیل شدنی نیست.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور از افزایش جریمه موتورسواران به محدوده خطوط ویژه از اول دی ماه در سراسر کشور خبر داد.
سردار مومنی با اشاره به این مطلب افزود: در مرحله دوم اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی از ابتدای دی ماه سال جاری اجرا می شود و در این قانون بازدارندگی قوانین افزایش پیدا می کند.
وی با اشاره به افزایش جریمه موتورسیکلت سواران گفت:در اجرای این قانون تمامی موتورسیکلت سورانی که به محدوده خطوط ویژه راه پیدا کنند جریمه آنان 50 هزار تومان است.
سردار مومنی ادامه داد:با اجرای این قانون و اطلاع رسانی و آموزش همگانی برای تمام شهروندان وجود دارد و در قانون جدید تفاوتی بین خودرو و موتورسیکلت سوران وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد:تمام موضوعاتی که برای خودروها در نظر گرفته شده است برای موتورسواران نیز وجود دارد و هدف ما نسبت تصادفات به تخلفات حادثه ساز افزایش عامل بازدارندگی برای شهروندان است.

خشایی پور معاون مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک گفت : با توجه به حجم بالای تردد موتور سیکلت در خیابانهای تهران و مشکلات متعددی از قبیل افزایش آمار تصادفات این وسیله نقلیه ، امکان ایجاد خط ویژه موتورسیکلت در تهران مورد مطالعه و بررسی این سازمان قرار گرفته است.

وی با اشاره به گسترش استفاده از موتورسیکلت در بین شهروندان تهرانی افزود: دلایل متعددی از جمله کاهش قابل توجه زمان سفر به ویژه در معابری که دارای حجم ترافیک بالاست ، قیمت پایین تهیه و نگهداری این وسیله نقلیه و همچنین نیاز به فضای پارک اندک ، موجب استقبال شهروندان تهران از موتورسیکلت شده است .

مهندس خشایی پور ضمن تأکید بر این موضوع که احداث خطوط ویژه موتورسیکلت منجر به حرکت گروهی موتورسواران با سرعت بالا خواهد شد ، افزود : این مسئله موجب کاهش ایمنی گذر عرضی عابرین پیاده و همچنین و سایل نقلیه و موتورسواران در تقاطع ها خواهد شد. علاوه بر این ایجاد خطوط ویژه موتور باعث کاهش هر چه بیشتر ظرفیت معبر اختلال در تردد وسایل نقلیه و همچنین افزایش استقبال از این وسیله نقلیه خواهد شد.

معاون مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک خاطر نشان کرد: در حالی که طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران ، تا افق سال 1390 لازم است سهم سفرهای حمل و نقل عمومی به 75 درصد افزایش و سهم استفاده از موتورسیکلت از 7 درصد وضع موجود به 3 درصد کاهش یابد ، این موضوع در آینده ای نزدیک افزایش بیشتر سهم استفاده از موتور را به دنبال خواهد داشت.
وی احداث خط ویژه موتورسیکلت را قابل توجیه کارشناسی ندانست و افزود : تقویت هر چه بیشتر سیستم حمل و نقل عمومی و در دسترس ، قابل اطمینان و ایمن را می توان به عنوان کلید حل مشکل ترافیک و به تبع آن کاهش سهم استفاده از موتورسیکلت ذکر کرد.
وی خاطر نشان کرد : وضعیت موتورسواران در کشو ما به نقطه بحران رسیده و با اعمال قانون ، جدیت بیشتر در رعایت موارد ایمنی و استفاده از تجربیات متخصصان حمل و نقل و ترافیک می توان بسیاری از اینگونه معضلات را بر طرف نمود.

معضل موتورسیکلت سواران تهران به داستانی تکراری تبدیل شده که سال هاست در خیابان های این شهر جاری است و این تنها به علت نبود قوانین سفت و سخت در مورد راکبان و موتور سیکلت هاست که هر سال هم وضعیت بدتر از سال قبل می شود./ل

گزارش از محمد سياح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.