سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

عقده‎گشایی پس از ناکامی؛ من باراک اوباما یک پیرمرد هستم!

رئیس جمهور آمریکا گفت: جنگ سوریه و نشست‎هایی که به خاطر آن برگزار شده؛ وی را پیر کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به تازگی باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در اظهاراتی کم سابقه، در یک کنفرانس مطبوعاتی و پس از نشست با شورای امنیت ملی و فرماندهان نظامی در وزارت دفاع آمریکا گفت: در پایان هر جلسه‎ای که درباره سوریه برگزار می‎شود، همیشه به این فکر می‎کنیم که آیا راه حل دیگری برای حل بحران جنگ داخلی سوریه و صلح وجود داشته است که به ذهن ما نرسیده باشد؟


من با اطمینان می‎گویم که بخش عمده‎ای از سفیدی موی من، به خاطر نشست‎ها و جلسه‎هایی است که درباره سوریه برگزار کرده ایم.

اوباما با تأکید بر ضرورت شکست گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه گفت که تشدید فشار بر این گروه تروریستی در عراق و سوریه، این گروه را بر آن داشته که حملات خود را به مناطقی خارج از اشغال خود بکشاند.

اوباما با اشاره به این موضوع که این گروه تروریستی همچنان توان حمله یا سازمان‎دهی آن را دارد خاطرنشان کرد: "ما با تمام توان به تعقیب داعش در تمام جبهه‎ها ادامه می‎دهیم!

آقای اوباما آیا می‎دانید داعش ساخته دست کیست؟

امروز بر هیچ ناظر بین‎المللی و حتی عامه مردم جهان پوشیده نیست که؛ داعش ساخته و پرداخته سازمانهای اطلاعاتی و جاسوسی آمریکایی - صهیونیستی بوده و تفکرات آن برخاسته از وهابیت سعودی است.

 اوباما بهتر از هرکس می‎داند، "ابوبکر بغدادی" سرکرده اصلی گروه تروریستی داعش در دوران حضور اشغالگران آمریکایی در عراق، در زندان بوکا در اختیار آمریکایی‎ها بود.

با تاسیس دولت اسلامی عراق و شام، شمار قابل توجهی از افراطی‌ها از کشورهای مختلف حتی آمریکا و کشورهای اروپایی، در سایه سکوت مقامات آن کشورها و با همکاری سرویسهای امنیتی غربی و هم‎پیمانان آنها در منطقه به راحتی توانستند به این گروه مخوف و جنایتکار تروریستی در عراق و سوریه ملحق شوند.


 اما اکنون بازگشت این تروریست‌ها به موطن اصلی خود، به یکی از بزرگترین مشکلات کشورهای غربی تبدیل شده است. بله! اینجاست که اوباما از مصائب خود در طی هشت سال ریاستش پرده بر می‎دارد. آنگاه که اوباما و متحدان غربیش متوجه شدند، آتشی که دیروز در خاورمیانه و افغانستان افروخته‎اند، امروز خیمه خودیها را مشتعل کرده است.

"احمد کاظم‎زاده" کارشناس روابط بین‎الملل و مسایل خاورمیانه، در گفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون اظهارات اخیر اوباما در مورد بحران سوریه، گفت: پیش از روی کارآمدن دولت اوباما، جرج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا در عراق و افغانستان با پوشش شکست دادن تروریسم و مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی، جنگ را بر خاورمیانه و آسیای میانه تحمیل کرد. ایالات متحده در عراق بیش از هزار میلیارد دلار صرف هزینه نظامی  کرد؛ اما در نهایت مجبور به خروج از عراق و تعدیل نیروهای نظامی خود در افغانستان شد. 

وی تصریح کرد: نظر به اینکه در آن مقطع زمانی، اوباما با شعار خروج نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان به کاخ سفید راه یافت؛ در طول ریاست جمهوری خود سعی داشت از ورود به چنین جنگ‌هایی پرهیز کند. از طرفی در حال حاضر ایالات متحده در فضای انتخاباتی قرار دارد. از این جهت اوباما سیاست احتیاط انتخاباتی را اتخاذ کرده است تا  فرصت بهانه‎جویها را از حزب رقیب برباید.


وی در ادامه افزود: حزب حاکم دموکرات از سوی حزب جمهوری‎‎خواه به ویژه شخص ترامپ، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است و اتهام تولد و ظهور گروه تروریستی داعش و نیز راه‌اندازی جنگ‌های جدید خاورمیانه از طرف جناح نزدیک در انتخابات به دموکرات‌ها زده می‌شود. از این رو در پاسخ به این‎گونه انتقادها، دولت اوباما در تلاش است حضور خود را در عراق و سوریه «به صورت کنترل‌شده‌ای» تقویت کند و در شکست نیروهای معارض منطقه به نوعی خود را صاحب یک برگه برنده کند. بنابراین انتخابات آمریکا یکی از مولفه‌های تأثیرگذار در چرخش مواضع دولتمردان این کشور در قبال مسائل منطقه است.

این کارشناس روابط بین‎الملل و مسایل خاورمیانه در رابطه با تضاد و سردرگمی دولتمردان واشنگتن در بحران سوریه و عراق می‎گوید: به طور کلی، کاخ سفید با ورود به جنگ عراق و افغانستان در دوره بوش با بحران سیاسی داخلی و مشکلات مالی عدیده‌ای مواجه شده است و این رخداد در ندامت، پشیمانی و نیز فرار رو به جلو اوباما حتما مؤثر بوده است. شواهد و قرائن حکایت از نقش برجسته واشنگتن در مناقشات و بحران‌های منطقه دارد.

وی گفت: از این جهت طی سال‌های اخیر آمریکا سعی در کاهش هزینه‌های مادی و معنوی خود دارد. به همین دلیل، در دوره حکم‎فرمایی اوباما، بیشتر به جنگ‌های نیابتی روی آورده است. بنابراین از نیروهای محلی، خاصه مخالفان دستگاه حاکم بر منطقه سوریه و عراق به عنوان متحدان خود، بعنوان سپری در برابر تلفات احتمالی آمریکا در این جنگ‌ها استفاده کرد.

این کارشناس در ادامه می‎افزاید: دولت آمریکا در مواجهه با تروریسم تکفیری، تا چندی پیش از بسته شدن قریب‌الوقوع پرونده داعش ناامید بود. حتی زمانی که ائتلاف مبارزه با داعش تشکیل شد، مسئولان سیاسی و نظامی آمریکایی صحبت از سال‌ها مبارزه با گروه تروریستی داعش به میان آوردند و چشم‌انداز روشنی از حل بحران تروریسم در منطقه نداشتند.

وی در خصوص شکست نقشه‎های کاخ سفید در بحران‎سازی منطقه تصریح کرد: از زمانی که محور مقاومت به رهبری جمهوری‎اسلامی و روسیه در مبارزه با تروریسم تکفیری به پیروزی‌های شگفت‌آوری دست یاقت و همچنین فلوجه مرکز فکری و اتاق عملیات داعش آزاد شد، پیرو این موضوع کاخ سفید به تکاپو افتاد که چنانچه دیر اقدام کند؛ پیروزی مبارزه با داعش  و تروریسم به طور کلی به نام محور مقاومت همانا ایران و روسیه رقم خواهد خورد. 


کاظم‎زاده در پایان خاطر نشان کرد: آنچه که واضح است؛ امروز ایالات متحده به شدت به دنبال شراکت و سهم خواهی خود در شکست دادن گروه‌های تروریستی در منطقه است. مشخصا در عراق سعی دارند در عملیات آزادسازی موصل نقش بسزایی ایفا کنند و در سوریه هم با برخی حمایتها از گروههای کرد در برابر نیروهای تروریستی؛ تلاش می‎کنند جایگاه خود را در مبازره با تروریسم برجسته کنند که البته بعید به نظر میرسد در این مسیر همچون گذشته پیروز شوند.

پیرمردانی که موهایشان با معجون خون و باروت سفید شد!

چند روزی از عقده‎گشایی رییس جمهور کاخ سفید در پی ناکامیهای مکرر در برابر محور مقاومت نمی‎گذرد که، اسنادی دال بر ورود نیروهای ویژه ارتش انگلیس به خاک سوریه و پشتیبانی آنها از برخی گروههای تروریستی منتشر شده است. گروههایی که غرب از آنها بعنوان مخالفان میانه‎رو بشار اسد در سوریه یاد می‎کند؟!

طی روزهای اخیر گزارشی از بی‎بی‎سی پخش شد که؛ در این گزارش یکی از سرکردگان گروههای تروریستی، از حمایت تسلیحاتی نیروهای خود توسط ایالات متحده و نیز پنتاگون خبر داد.

نظر به افشای سران داعشی بر پشتیبانی آنها از طرف غرب، تصور می‎شود بزودی دیوید کامرون، نخست وزیر مستعفی انگلیس از سفید شدن موهای خود در بحران سوریه و عراق گلایه کند.


در این میان باید پرسید؛ چنانچه نیروهای ائتلاف غرب به سرکردگی آمریکا بر ادعای خذف بشار اسد از قدرت جامه عمل می پوشاندند، آیا امروز اوباما از غم و اندوه خود پیرامون مسایل منطقه سخن به میان می‎آورد.

بطور حتم پاسخ به این سوال دشوار نخواهد بود. اکنون غرب با توجه به شکستهای فوق سنگین معارضان سوری و عراقی در جبهه‎های مختلف دست پیش را گرفته تا بیش از این رسوای نظام بین‎الملل نشود و سعی در فرافکنی از مشکلاتی دارند که مولود اصلی آنها خودشان هستند.

بهتر بود اوباما و حتی سایر مقامات غربی که جنگ طلبی و اشغال را به حد اعلای خود رسانده‎اند، موهای خود را در آسیاب سفید می‎کردند تا اینکه در نکبت و بدبختی نقشه‎های شوم خویش سفید کنند. یادمان نمی‎رود، روزی که بوش پسر با سودای جنگهای صلیبی بر خاورمیانه لشکر کشی کرد؛ موهای سفیدی نداشت!

گزارش از محمدرضاشجاعیان

انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.