سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم؛

باز هم بحران دریاچه نمک

شفیعی معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم گفت: بحران‌های جدی دریاچه نمک را تهدید می‌کند که باعث نابود کننده گونه‌های گیاهی منطقه می باشد.




به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ دریاچه نمک  در حوزه صنعت مباحث بیوتکنولوژی می تواند نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی، رشد و شکوفایی صنعت و حرکت علمی کشور داشته باشد. یکی از اهداف در بحث مناطق حفاظت از اکوسیستم در واقع حفاظت از این سیستم های حساس و شکننده است.

شفیعی  معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم بیان کرد: تالاب های فراشور به لحاظ ساختار ویژه و گونه هایی که دارند بسیار ارزشمند هستند و بسیاری از گونه های جانوری این تالاب های فراشور آسیب دیده و از بین رفته اند. تالاب هایی همانند دریاچه نمک و حوض سلطان در سال های قبل پذیرای گونه های فراوانی از پرندگان بودند به ویژه دسته جات بزرگی از فلامینگوها در شمال دریاچه که منابع بهتری داشته زمستان گذرانی می کردند.

وی افزود: گونه های گیاهی در این تالاب ها خود را با شوری بالا سازگار کرده اند و گیاهان در میان توده ها و لایه های نمک رشد کرده اند. گونه های شور پسند در حوزه میکرو ارگانیک ها و موجودات نیز وجود دارد که ضرورت مطالعات دانشگاهی را نشان می دهد و باید مراکز پژوهشی و تخصصی برای این موضوع وارد شوند.

شفیعی بیان کرد: بیش از 240 گونه از آنتی باکتری ها و باکتری های آلی و جلبک ها و قارچ ها و حشرات در محیط فراشور تالاب رشد کرده اند. باتلاق های لجنی داریم که به لحاظ اقتصادی و حتی درمانی دارای ارزش هستند.

وی  ادامه داد: آسیب های جدی زیست محیطی را گردشگران به طبیعت وارد می کنند. فرهنگ گردشگری طبیعی به هیچ عنوان جا نیفتاده است. اگر بخواهیم در صنعت گردشگری آن را احیا کنیم گردشگران با ورود خود چیزی برای آیندگان نخواهد گذاشت و تصور می کنند اولین و آخرین گردشگران هستند. با وجود جاذبه هایی مطرح شده به واسطه نزدیکی با تهران و شرایط اکوسیستم، در احیای دریاچه نمک با بحران های عدیده ای مواجه ایم.

انتهای پیام/ع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.