سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقایسه اردوغان با هیتلر/ ورود ترکیه به اتحادیه اروپا خیال‌پردازی است

مقامات ارشد اتریش و آلمان رفتار رئیس‌جمهور ترکیه با کودتاچیان را با هیتلر مقایسه کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، سران حزب دموکرات آزاد آلمان (اف‌دی‌پی) و حزب آزادی اتریش، سختگیری‌های رئیس‌جمهور ترکیه پس از کودتا را با سوءاستفاده «آدولف هیتلر،» رهبر حزب نازی از قدرت برای گسترش حکومت نازی مقایسه کردند.

راشاتودی نوشت، پس از کودتای نافرجام ترکیه که احتمالاً با هدف سرنگونی و حتی کشتن رئیس‌جمهور این کشور -رجب طیب اردوغان-  برنامه ریزی شده بود، تعداد زیادی از رسانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و مؤسسات وادار به تعطیلی شده‌اند. 60 هزار نفر از مقامات اخراج و هزاران گذرنامه ترکی باطل شده‌اند. در واقع مقامات، تمام کسانی را که از کودتا حمایت کرده‌اند، شکنجه می‌دهند.

«کریستین لیندر،» رهبر حزب اف‌دی‌پی در مصاحبه با روزنامه «بیلد اَم سُنتاگ» اعلام کرد شباهت‌هایی بین کودتای نافرجام ترکیه و آتش‌سوزی «ریچ‌استاگ» در فوریه 1933 وجود دارد. حزب نازی این آتش‌سوزی را گواهی بر توطئه کمونیستی علیه دولت می‌دانست.

لیندر در این خصوص می‌گوید: «ما کودتایی را تجربه می‌کنیم که مشابه آتش‌سوزی ریچ‌استاگ است. او [اردوغان] در حال ساخت یک رژیم استبدادی است که کاملاً به خودش وفادار باشد. از آنجاییکه حقوق و آزادی افراد برای او اهمیتی ندارد، نمی‌تواند شریک خوبی برای اروپا باشد.»

پیش از این نیز « هاینتس-کریستیان اشتراخه،» رهبر حزب آزادی اتریش، کودتای نافرجام ترکیه را با شرایط دهه 30 آلمان که هیتلر از حادثه آتش‌سوزی استفاده کرد تا اعضای حزب کمونیست و دیگر احزاب مخالف را برکنار کند، مقایسه کرد.

اشتراخه در مصاحبه با «دای‌پرس» اعلام کرد کودتای ترکیه از سوی دولت با هدف «ساختن یک ریاست‌جمهوری دیکتاتوری برای اردوغان رهبری شد.»

این مقایسه و لفاظی بین مقامات ترکیه و اتریش زمانی صورت گرفت که صدراعظم اتریش –کریستین کرن- اعلام کرد مذاکره برای ورود ترکیه به اتحادیه اروپا خیال‌پردازی است. وزیر امور خارجه ترکیه کمی بعد از این لفاظی‌ها در یک برنامه تلویزیونی زنده اتریش را «پایتخت نژادپرستی افراطی خواند.»

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.