سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طلای کثیف فرصتی برای درآمدزایی

زباله که به دلیل فراهم کردن فرصت هایی برای درآمدزایی از آن به عنوان طلای کثیف نام برده می شود، تاکنون برای ایرانیان معضلی هزینه بر همراه با آثار مخرب زیست محیطی بوده است.

حمیدرضا بزرگ‌زاده، مسئول طرح فناوری پلاسما در پژوهشگاه صنعت نفت در گفت و گو با خخبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به پروژه تبدیل زباله اظهار داشت: مسئله زباله و استفاده از آن یکی از مباحث روز در دنیا بوده و از گذشته نیز تمام کشورهای پیشرفته از زباله به عنوان منبعی برای تولید انرژی استفاده می‌کردند. 

وی ادامه داد:  باید زباله‌ها را به نوعی مورد استفاده قرار داد که در نهایت محیط زیستی پاک داشته باشیم از روش‌های مختلفی همچون کمپوست، دفع، بازیافت و تولید انرژی از زباله در این زمینه استفاده می‌شود که هر یک دارای مزایایی هستند.

بزرگ زاده یاد آور شد: روش کمپوست در کشور ما به علت عدم تفکیک زباله‌ها از مبدا و روش دفع نیز به علت ایجاد مشکلاتی همچون آلودگی آب در مناطقی که سطح آب زیرزمینی بالا است، با  این وجود تبدیل زباله‌ها به انرژی می‌تواند گزینه خوبی برای کشور ما باشد. 

وی عنوان کرد: با پیشنهاد ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر، فعالیت بر روی روش گازی سازی پلاسما آغاز شد. اولین مطالعه‌ امکان سنجی پروژه در کشور تعریف و انجام شد و پس از آن با مشخص شدن پتانسیل خوب کشور در این زمینه، ساخت پایلوت را شروع کردیم.

بزرگ زاده گفت: در گازی سازی پلاسما نیاز به مشعل‌های پلاسمایی است که فناوری ساخت آن در اختیار آمریکا و چند کشور پیشرفته اروپایی قرار دارد.با توجه به تحقیقات و تجربه‌ای که در میان مححقان کشور در پژوهشکده داشتیم، گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه امکان ساخت مشعل داخل کشور وجود دارد و در نهایت رآکتوری با سه مشعل طراحی و ساخته شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.