سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد؛

رسانه ها باید بدون واهمه حقایق را بیان کنند

امام جمعه مشهد در روز پاسداشت مقام خبرنگار گفت: رسانه ها مسئول هستند که در بیان واقعیت ها و حقایق وحشت نکنند زیرا در مقابل خداوند مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ از مشهد در روز پاسداشت خبرنگار که با حضور مسولان خبرگذاری های برگزار شد، آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: رسالت خبرنگاران  در این است که باید خبری که بیان و نشر می دهند باید ذکر سند در آن باشد و تنها به استدلال خبر توجه نداشته باشند و تنها استدلال قوی کافی نیست و باید حتما با سند صحبت شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از ترازهای اسلامی که در خبر باید به آن توجه شود اینست که اگر خبری آورده می شود باید آن خبر تحقیق و تبیین شود، تصریح کرد: باید در ارسال خبر به کمال و پیشرفت منتهی شود که رسالت خبرنگار اینست.
وی با بیان اینکه از دیگررسالت های رسانه این است که علم و دانش را به جامعه مسولین و سیاست گذران  جامعه ارائه کند،ادامه داد:رسانه  در راس تصمیم گیری های جامعه قرار دارد که این رسالت بسیار مقدسی است و مواد اولیه تفکر و اندیشه  باید از رسانه اخذ شود و رسانه باید نقش تصیمیم سازدی در این زمینه داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در خراسان گفت: رسانه های ما مانند رسانه های لایک و بی دین نمی توانند هر خبری که خواستند را بیاورند  و کسانی که در مدیریت رسانه ها هستند باید این ررسالت را درست انجام دهند و فرق رسانه دینی و غیر دینی در این زمینه مشخص می شود.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: در رسانه های ما باید جامع فقه و اخلاق با هم توامان بکار برده شود  که رسانه های غیر دینی از آن برخوردار نیستند و باید با دتوجه به آیه شریفه ششم سوره حجرات که بیان می کند خبری را که اگر فاسقی آورد آن را حتما تحقیق و تبیین کنید.
وی با تاکید بر اینکه اگر از ائمه معصومین  حدیثی آورده می شود آن را به شخص افراد نسبت ندهیم، گفت:  اگر بنده به شخصه حدیث و روایتی را بیان می کنم آن را به من منتسب نکنید بلکه این از ابله گری رسانه ها نشات می گیرد و حرفی را که من از امام و یا مقام معظم رهبری بیان می کنم به  سخنان شخص بنده منتسب می کنند که لاابلی گری  این رسانه هاست  که بعضی از رسانه های خودی هم این کار را انجام می هدند .
 وی با اشاره به اینکه  نقش رسانه ها در ارسال خبر خیلی تعیین کننده است ، تصریح کرد: رسانه ها باید  در تراز اسلام و انقلاب باشند  و بدانیم این خبری که نقل می کنیم چقدر به تصیمی گیری های جریانهای اجتماعی، فضا های اجتماعی  کمک کند.
امام جمعه مشهد همچنین گفت: انسان مسول اعمالش است و مطالبی که بیان می شود باید در نزد خدا پاسخگو باشد  و مسولیت رسانه در این زمینه سخت اسا و اگر خبری بیان کند که منتهی به یک عملیات ناهنجار شود مسئول است و باید به خداوند پاسخ دهد.
وی با بیان اینکه  حق در حوزه رسانه مظلوم است ، تصریح کرد:  خیلی از افراد وحشت می کنند از اینکه حرف حق را بزنند و می گویند که مخاطبمان را از دست می دهیم  و ملاحظه کاری می کنند  ککه این موضوع در رسانه ها  دیده می شود که باید از این کار پرهیز کنند زیرا در مقابل خداوند مسئول هستند.
در این مراسم حاتمی مدیر باشگاه خبرنگاران خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حوزه خبر بحث اخلاقی خبر موضوعی است که زمین مانده که فقط در کتب خبر بیان شده است، ادامه داد: بحث اخلاق در حوزه خبر  که در کتب خبر نویسی نوشته شده از منابع خارجی است و رفرنس مذهبی در آن کم مشاهده می شود  و بیشتر اخلاق در غرب  در این کتب موجود است که باید این موضوع  در رسانه ها احیا شود.
وی درباره آفند خبردر سالهای اخیرگفت:  الان دیگر مسئله آفند خبر مطرح نیست و کار از آفندی خبر گذشته و نباید صرفا نقل کنده خبر باشیم  و فقط نقش واسطه گری خبر را بر  عهده داشته باشیم  و باید مهیا شویم و بصورت آفندی عمل داشته باشیم.
وی با اشاره به  خط قرمز های حوزه رسانه افزود: در حوزه رسانه افراد دلسوز و علاقمند به پیشرفت تمدن اسلامی  هستند که دغدغه شان پیشرفت جامعه اسلامی است  ولی از خبر های که در فضا های مجازی پخش می شود و خبر های که از خط قرمز رد می شوند خیلی از این خبرها مال افراد خودی و دلسوز نظام نیست.
در این مراسم مدیر مسول خبرگذاری تسنیم با بیان اینکه نگاه مدیران در دستگاه ها و سازمانهای استان یک نگاه ابزاری است، افزود:بعضی از رسانه ها در استان که وابسته به سازمان های دولتی هستند  وبه  خبرگذاری ها و روزنامه های  که وابسته به سازمانها نباشند با نگاه ابزاری و ثانویه دیده می شومند که اگر منافع آن سازمانها را تامین کنند اقبال و همکاری دارند.
شیخیانی گفت:خبرنگاران از نداشتن بیمه رنج می برند و با توجه به سختی کار خبر خبرنگاران امیدواریم این مسئله هم حل شود.
مسئول روزنامه شهر آرا نیز گفت:امروزه با توجه به  حضور رسانه های فروان در دنیا و به تعبیری اختاپوست رسانه ها  الان رسانه ی انقلابی باید چه ویزگی های داشته باشد و دغدغه رسانه ها کشور ما  که دایه دار انقلاب اسلامییت این است که چطور نقش آفرینی کنند است و اینکه نسبت به مسائل حساس باشند .
حجت الاسلام والمسلمین برزگری  افزود: شهری مثل مشهد باید به مسئله زیارت توجه شود و فقط بعد گردشگری در مشهد نطر گرفته نشود  و این پذیرفتنی نیست که که صرفا در بعد گردشگری مشهد توجه شود.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما که دایه ی محرومیت زدایی داریم وقتی آسیب های حاشیه ی شهر را بیان می کینم در رسانه ها آن  مارا به عقب ماندگی متهم می کنند  و اگر می گویم که از مهاجرین بعنوان فرصت برای تبلیغ اسلام استفاده شود ما را به  دفاع از ناامنی متهم می کنند.
 در این مراسم که  با حضور خبرنگاران و مسولان خبرگذاری های استان برگزار شده بود حاتمی مدیر باشگاه خبرنگاران خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلیمن برزگری مدیر مسئول روزنامه شهرآرا، شیخیانی مسئول خبرگذاری تسنیم، سلمانی نماینده پایگاه های خبری مجازی قاصد نیوز، توکلی زاده روابط عمومی سازمانهای و مدیر روابط عمومی آستان قدس رضوی دغدغه ها و مشکلات شان در عرصه خبرهست.  
انتهای پیام//
غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.