سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نامور مطلق: ما می خواهیم هویت و برند شهر ها را به آنها برگردانیم

مشهد و لالجین همدان به عنوان شهرهای جهانی سنگ های قیمتی و سفال انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، مشهد و لالجین همدان به عنوان شهرهای جهانی سنگ‌های قیمتی و سفال انتخاب شدند.

در راستای ارسال پرونده‌های این دو شهر به شورای جهانی صنایع دستی، داوران این شورا اردیبهشت ماه امسال از شهرهای مشهد و لالجین بازدید کردند و نتایج داوری خود را به کارشناسان عالی شورای جهانی صنایع دستی ارائه دادند.

پس از بررسی‌های نهایی و اعلام نظر روسای چهار منطقه اروپا، امریکای لاتین، امریکای شمالی و افریقا، طبق نامه‌ای از سوی غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه و بر اساس اعلام رسمی دفتر رئیس شورای جهانی صنایع دستی، مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی و لالجین به عنوان شهر جهانی سفال انتخاب شدند.

بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی کل کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، در خصوص برگزاری ویژه برنامه به مناسبت انتخاب این شهرها گفت: ما به  مناسبت انتخاب مشهد و لالجین به عنوان شهرجهانی سنگ‌های قیمتی و سفال، ویژه برنامه‌هایی تدارک دیدیم که مهم‌ترین آن برگزاری جشنی به این مناسبت است که در اواخر مرداد و اوایل شهریور برگزار می شود.

وظیفه ما ایجاد فرصت برای شهر ها است و آن ها باید از این شرایط باید بهترین استفاده را داشته باشند. در طی این دوسال 4 شهر اصفهان، تبریز، لالجین و مشهد در زمینه صنایع دستی ثبت جهانی کردیم. 

مشهد و لالجین با توجه به عنوانی که پیدا کردند، می توانند مدیریت جهانی در زمینه حوزه خود را داشته باشند. به طور مثال اگر مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی انتخاب شده باید در این زمینه برنامه های ویژه‌ای مثل برگزاری نمایشگاه بین المللی، ایجاد مبادلات سنگ های قیمتی و غیره داشته باشند.

وی در ادامه افزود: شهرهای ما این قدر بزرگ و برجسته هستند که نیاز به نام گذاری نداشته باشند، اما این ها نیاز به فرصت برای ایجاد اشتغال و تجارت صنایع دستی را دارند. ما این فرصت را برایشان مهیا کرده و کمکشان می کنیم که از این فرصت بهترین استفاده را  کنند ، اما عمده مسئولیت از این پس بر گردن خود شهر و استان ها است.

ما یکی از کارهامون برای انتخاب شهر ها ،تمرکز زدایی است یعنی اینکه هویت و برند شهر ها را به آنها برگردانیم.

نامور مطلق در پایان افزود: اگر با این شرایط پیش برویم تمام شهر های ایران  دارای برند تجارت خواهند شد و یک فرصت استثنایی است ،که بتوانند هویت  خود را تعریف کنند.

ما آخر هر سال کمیسیونی برگزار می کنیم و پرونده شهر ها را رسیدگی می کنیم و پس از بررسی اعلام می شود کدام یک از شهر ها به عنوان نامزد، برای معرفی در سطح جهانی مطرح می شود.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.