سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمایت از واحدهای فرآوری برای مقابله با خام فروشی

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: تولید محصولات فرآوری شده یکی از نیازهای عمده کشور است لذا با حمایت از واحدهای فرآوری باید با خام فروشی مقابله کنیم.

ابراهیم جمیلی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: بحث فرآوری یکی از نیازهای عمده کشور در همه زمان ها به شمار می آید و نیاز به این امر در مورد مواد نفتی و مواد معدنی بسیار احساس می شود.

وی در ادامه افزود: محصولات فرآوری شده نفتی نسبت به نفت خام 2 هزار برابر ارزش افزوده پیدا می کند و این امر در خصوص مواد معدنی نیز صادق است لذا باید تلاش کنیم تا حمایت های قانونی لازم برای واحدهای فرآوری را اعمال کنیم.

جمیلی اظهار داشت:سرمایه گذاری ها در کشور به طرح های زود بازده متمایل هستند اما در حال حاضر باید تلاش کنیم توجه سرمایه گذاران را به مشارکت در مزیت های اقتصادی جلب کنیم و در این راستا نیز باید کالاهایی با ارزش افزوده بالا شناسایی شوند و پس از آن باید بررسی کنیم چه کالاهایی در بازار جهانی از لحاظ کیفیت و قیمت قدرت رقابت دارند.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: در برخی موارد شاهد بی مهری در رابطه با واحدهای فرآوری هستیم و در پی آن مانع رشد بخش های خصوصی می شویم این در حالی است که 85 درصد واگذاری ها باعث بوجود آمد قشری به نام خصولتی شده و این بخش تبدیل به حیاط خلوت دولتی ها گشته و فسادهای گسترده ای به همراه داشته است.

وی در خصوص موانع پیش روی بخش خصوصی اذعان داشت: در حال حاضر در پی مراجعه بخش خصوصی به بانک با هزاران مانع رو به رو می شود این در حالی است که بانک هایی که به بنگاهداری مشغول هستند برای تامین منابع به راحتی به تسهیلات دسترسی دارند.

جمیلی تصریح کرد: سرمایه گذار علاقمند به صرف سرمایه خود در جایی هست که ایجاد ارزش افزوده کند لذا ریسک بالای موجود در کشور مانع از فعالیت سرمایه گذاران خارجی می شود.

وی در پایان بیان کرد: برجام با وجود دستاوردهای ارزشمندی که به همراه داشته هنوز نتوانسته توقعات حوزه اقتصادی کشور را برآورده کند و برای جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور با مشکل مواجه هستیم و  به طور کامل شاهد حضور این سرمایه گذاران در کشور نبودیم.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.