سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

آیین بزرگداشت نهضت مشروطه

همزمان با یکصدو دهمین سالروز صدور فرمان مشروطیت ، در آیینی پیروزی انقلاب مشروطه بزرگ داشته شد.

به گزارش گروه استان ها باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛فرماندار شهرستان تبریز در این مراسم گفت: مجاهدان و آزادی خواهان تبریز در روزهای سخت تصمیم های شجاعانه گرفته و توانسند با استبداد داخلی و استیلا خارجی مقابله کنند.
شهرتی فر با اشاره به مطرح شدن قانون خواهی و تکیه بر قانون 36 سال قبل از صدور فرمان مشروطه در تبریز،گفت:به وسیله نهضت مشروطه ملت ایران از خواب دیرینه نیمه بیدار شدند.
به گفته شهرتی فر خانه مشروطه یادآور نهیب و فریاد ،دغذغه ،شور وشعور انقلابی آزادی خواهان و مردم تبریز و بیانگر نحوه مقابله مجاهدان تبریزی با مستبدان است.
فرماندار شهرستان تبریز یاد آور شد :بر اسا حقایق تاریخی مشروطه مدیون مردم تبریز هست و روشنفکران ومجاهدان تبریزی در خلق مشروطه، نوشتن قانون اسای و راهنمایی نماینگدان نقش بسیاری داشتند.
وی تاکید کرد :برغم وجود کاستی ها ، ناراستی ها و مشکلات بعد از مشروطه نباید به دست خودمان مشروطه و کارهای نیک مشروطه خوهان را کوچک شمرده و بیان نکنیم.
شهرتی فر مشروطه را نقطه عطف تاریخ ایران دانست و گفت:مشروطه موجب تغییر وضعیت اسفناک قبلی و پشرفت موضوعات سیاسی اجتماعی فرهنگی و اقتصادی ایران در آن زمان شد.
فرماندار تبریز گفت:در تاریخ ملت ها روزهایی هست که هیچ موقع فراموش نمی شود و هرچه قدر زمان سپری می شود به دلیل فراهم شدن بیشتر امکان بررسی پژوهشگران و محققان می توانند بیشتر از گذشته درباره آن تامل کرده و حقایق تاریخی را بیان کنند.
وی خاطر نشان کرد: قبل از انقلاب مشروطه عالمان بسیاری به شاهان و ظالمان نصحیت های بسیاری کرده بودند که از ظلم به مردم خودداری کنند که متاسفانه بی نتیجه بود ولی در نهضت مشروطه مردم یاد گرفتند که ظالم از ظلم خود دست بر نخواهد داشت و مظلوم باید بر علیه ظالم قیام کند و به وسیله خودشان از دست ظالمان رها شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز گفت: با بررسی دقیق انقلاب مشروطه متوجه می شویم که این انقلاب و حماسه مردم آذربایجان در توسعه تاریخ و فرهنگ ایران بسیار تاثیر گذار بوده است.
مرتضی آبدار با بیان اینکه واقعه مشروطه اتفاقی شیرین و دلنشین بعد از سختی ها و مرارت های آن زمان بوده افزود: تبریز همواره دیار حماسه سازانی بوده است که جان خود را در مسیر اعتلای وطن سپر کرده اند و هر کجا حماسه ای از حضور بوده مردم دیار آذربایجان حضور چشم گیر و تاثیری گذاری داشتند.
وی نشان دادن هویت کهن مردم آذبایجان و جوانب مختلف جایگاه تاریخ مشروطه در تاریخ کشورمان را از اصلی ترین رسالت های اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی عنوان کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اجرای طرح توسعه موزه مشروطه ،احیا محموعه ربع رشیدی،میدان صاحب آباد و ساماندهی مجموعه باغ کمال را از برنامه های این اداره کل در توسعه و معرفی فرهنگ و تاریخ آذربایجان شرقی برشمرد.
همزمان با این آییین نمایشگاه عکس "برگهایی از تاریخ مشروطیت ایران" گشایش یافت؛در این نمایشگاه 26 قطعه عکس و سند از تاریخ مشروطه از 14 الی 20 مرداد ماه از ساعت 9 الی 20 در محل موزه مشروطه تبریز برای بازدید علاقه مندان به نمایش گذاشته می شود.
در این مراسم همچنین از اساتید پژوهشگر مشروطه آقایان رئیس نیا و برادران شکوهی تجلیل شد.

انتهای پیام/ا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.