سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اعتراض مردم هنگ کنگ به موانعِ پیش روی نامزدهای حامی استقلال از چین

دهها نفر در هنگ کنگ در اعتراض به موانع پیشِ روی نامزدهای خواهان استقلال از چین، تظاهرات کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت آسیا تایمز، دهها نفر از تظاهرکنندگان نقابدار روز گذشته سعی داشتند در اعتراض به موانع پیشِ روی نامزدهای انتخابات، به زور وارد محل برگزاری نشست آنها شوند؛ زیرا نامزدهایی که خواستار استقلال هنگ کنگ هستند، رد صلاحیت می شوند. این افراد در میان صدها معترضی بودند که بیرون از ساختمان جلسه اجتماع کرده بودند و فریاد استقلال هنگ کنگ را سر می دادند. 

نامزدهای حاضر در این نشست هم که برای حضور در انتخابات تأیید صلاحیت شده بودند، برای بیرون کردن دیگر نامزدها از دور رقابت، به مخالفت با درخواست معترضان پرداختند.

دولت هنگ کنگ اواخر روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد: برخی از افراد با داد و فریاد به محل نشست انتخاباتی حمله ور شدند و در روند برگزاری اجلاس اختلال ایجاد کردند.

اعضای "لیگ سوسیال دموکرات" هنگ کنگ تاکنون چندین بار باعث به تعویق افتادن این نشست شده اند. سیاستمداران دیگر احزابِ طرفدار دموکراسی هم شعارهایی از جمله "دیگر حذف سیاسی بس است" و "از یک انتخابات عادلانه حمایت کنید" سر می دادند.  

"کمیسیون امور انتخابات" ماه گذشته اعلام کرد نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس قانونگذاری _ که قرار است ماه سپتامبر (ماه آینده) برگزار شود -- باید یک "فرم تأییدیه" امضا کنند و در این فرم متعهد شوند که هنگ کنگ را جزئی جدایی ناپذیر از چین می دانند. آنها باید بپذیرند که اگر خواهان استقلال هنگ کنگ شوند برای حضور در انتخابات رد صلاحیت می شوند.

بر اساس توافق 50 ساله "یک کشور، دو نظام" چین و انگلیس، هنگ کنگ دارای آزادی های بیشتر و قوانین متفاوت تری از خود چین است. بر اساس این توافق، در حال حاضر هنگ کنگ بخشی از خاک چین محسوب می شود؛ اما می تواند نظامی مجزا از آن داشته باشد. هنگ کنگ که صد سال مستعمره انگلیس بود در سال 1997 با یک توافق به چین بازگردانده شد. اما در سالهای اخیر هنگ کنگ شاهد ناآرامی هایی بوده است.

چند روز پیش هم "چان هو تین،"  یکی از نامزدهای استقلال طلب هنگ کنگ، از حضور در انتخابات مجلس قانونگذاری رد صلاحیت شد. علت آن بود که وی از امضای فرم تأییدیه ای که هنگ کنگ را بخش جدایی ناپذیر چین می دانست، خودداری کرده بود. 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.