سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چابهار؛

دریای عمان ایمن‌تر می‌شود

نخستین رادار برد بلند هواشناسی در سواحل مکران نصب می شود

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،اززاهدان،؛مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: مراحل تهیه رادار برد بلند هواشناسی با مشارکت سازمان بنادر و دریانوردی در سواحل مکران در مرحله نهایی شدن است که به‌وسیله آن، توانایی ردیابی پدیده‌های جوی در سواحل و تا شعاع قابل‌توجهی در عمق دریای عمان، قابل پیگیری است.

محمدرضا امیر مرادی افزود: این رادار نخستین رادار هواشناسی در سواحل مکران است که برای پایش و رصد انواع پدیده‌ها، به‌ویژه پدیده‌های مخرب جوی این منطقه نصب می‌شود.
وی ادامه داد: اگرچه ارتباط اقیانوسی برای توسعه منطقه مفید است اما به لحاظ علم هواشناسی، سواحل اقیانوسی همواره پتانسیل تشکیل وقوع مخرب‌ترین و مرگبارترین پدیده‌های هواشناسی نظیر طوفان‌های حاره‌ای را دارند، همچنان که طوفان‌های حاره‌ای «گنو» و «فت» در سال‌های اخیر خسارت‌های جانی و مالی بسیاری در سواحل مکران بر جای گذاشت.
این مسئول ادامه داد: باوجوداین شرایط، هواشناسی باید به‌روزترین تجهیزات و امکانات را در سواحل مکران در اختیار داشته باشد تا واکنش‌های مناسب و به موقعی برای کاهش آسیب‌های ناشی از این پدیده‌ها از خود نشان دهد.
امیرمرادی با اشاره به سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری برای بر نامه ششم توسعه و توسعه سواحل مکران، اضافه کرد: در جریان توسعه سواحل مکران باید طرح‌ها و پروژه‌های کوچک و بزرگ زیادی در آن تعریف و اجرا شود که اگر در اجرای این طرح‌ها و پروژه‌ها اطلاعات‌پایه و اقلیمی هواشناسی  چه در بحث جانمایی و چه در ساخت، نادیده گرفته شود، آینده و میزان موفقیت پروژه‌ها با تهدیدهای جدی مواجه می‌شود.
انتهای پیام/گ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.