سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز؛

فاجعه در پی بی مبالاتی سازمان آب وبرق

عدم لایروبی این زهکش‌ها،‏ احداث کانال‌های انحرافی در دو انتهای زهکش‌ها توسط شرکت نفت و رسوب‌گذاری در کانال‌ها باعث گرفتگی شدید دو زهکش شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی در واکنش به طغیان زهکش‌های CMD و EMD در اراضی کشاورزی هویزه و دشت آزادگان گفت: اگر سازمان آب و برق خوزستان طبق چارچوب وظایف خود بر اقدامات مؤسسه جهاد نصر و شرکت نفت نظارت می‌کرد امروز با این فاجعه مواجه نمی‌شدیم.

 قاسم ساعدی اظهار کرد: دو زهکش بسیار بزرگ CMD و EMD، اراضی کشاورزی جنوب شهرستان دشت آزادگان و تمام اراضی هویزه را تحت پوشش قرار می‌دهند و زه‌آب‌های اراضی این مناطق وارد این دو زهکش می‌شود.

وی با اشاره به گذشت بیش از 18 سال از احداث دو زهکش‌ منطقه دشت آزادگان و هویزه افزود:‏ عدم لایروبی این زهکش‌ها،‏ احداث کانال‌های انحرافی در دو انتهای زهکش‌ها توسط شرکت نفت و رسوب‌گذاری در کانال‌ها باعث گرفتگی شدید دو زهکش مذکور شده است.

ساعدی با تأکید بر تسریع در لایروبی دو زهکش CMD و EMD تصریح کرد: بسیاری از اراضی کشاورزی پایین‌دست هویزه به دنبال طغیان این دو زهکش به زیر آب رفته‌اند. زه‌آب‌های ناشی از طغیان این زهکش‌ها اراضی کشاورزی حاصلخیز منطقه را به شوره‌زارهایی وسیع تبدیل خواهد کرد.

وی عنوان کرد: اگر سازمان آب و برق به داد کشاورزان نرسد، علاوه بر متحمل شدن خساراتی سنگین طرح مبارک مقام معظم رهبری موسوم به طرح 550 هزار هکتاری که تاکنون میلیاردها برای آن هزینه شده، در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

ساعدی بیان کرد: این دو زهکش دارای متولی اصلی یعنی سازمان آب و برق است و این متولی باید از دخل و تصرف شرکت نفت در مسیر زهکش‌ها جلوگیری کند زیرا مردم منطقه با شرکت نفت طرف نیستند. اگر سازمان آب و برق طبق حیطه و چارچوب وظایف خود بر اقدامات مؤسسه جهاد نصر و شرکت نفت نظارت می‌کرد، امروز شاهد این فاجعه، در تهدید قرار گرفتن طرح 550 هزار هکتاری و تحمیل خسارات بسیار زیاد نبودیم.

وی اظهار کرد: اگر سازمان آب و برق هر چه سریعتر به داد کشاورزان منطقه نرسد، علاوه بر در معرض تهدید قرار گرفتن طرح مقام معظم رهبری و میلیارد‌ها تومان هزینه‌های صرف شده برای این طرح، متحمل خساراتی می‌شود که در نهایت موظف و ناگزیر به پرداخت خسارت به مردم خواهد بود زیرا مردم برای این خسارات حکم قضایی می‌گیرند و حکم فضایی هم لازم‌الاجرا است؛ پس سازمان باید هرچه سریعتر نسبت به حل این معضل اقدام کند.

نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در صورت عدم لایروبی دو زهکش CMD و EMD زه‌آب‌ها به مزارع و اراضی کشاورزی مردم وارد می‌شوند. رفع رسوب‌گذاری کانال‌ها و لوله‌های زیرزمینی این زهکش‌ها از توان کشاورزان خارج است و با تأخیر در لایروبی دو زهکش مذکور، چاره‌ای جز حفر زمین و کانال‌گذاری مجدد باقی نمی‌ماند که این اقدام مسلتزم صرف هزینه‌های بسیار زیادی است.


ساعدی گفت: میزان خسارات سال‌های گذشته مربوط به عدم لایروبی این دو زهکش طبق نظر کارشناسان دادگستری و حکم دادگاه تعیین شد اما متأسفانه تاکنون توسط سازمان آب و برق پرداخت نشده و این موضوع نگرانی مردم را برانگیخته است.


انتهاي پیام/و

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.