سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهاباد؛

سه اثر تاریخی استان آذربایجان غربی در مسیر ثبت جهانی

پرونده سه اثر باستانی استان آذربایجان غربی برای ثبت در ردیف آثار جهانی ، تهیه و به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت : این آثار شامل تپه حسنلو ، دژ بسطام و منظر فرهنگی ماکوی قدیم است.

جلیل جباری با بیان اینکه منظر فرهنگی ماکوی قدیم جزو اولویتهای استان برای ثبت در ردیف آثار جهانی است ، افزود : دو اثر دژ بسطام و تپه حسنلو هم در لیست موقت ما برای ثبت قرار دارند ولی به علت محدود بودن سهیمه ایران باید منتظر ثبت آثار بود.

وی اضافه کرد : طی تفاهم نامه ای که با منطقه آزاد ماکو منعقد شده ، اعتبار لازم برای ثبت جهانی منظر فرهنگی ماکوی قدیم تامین شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار داشت : در این تفاهم نامه ، منطقه آزاد ماکو هزینه های کاوش باستانشناسی در قلعه قبان ماکو و مرمت قلعه را نیز تقبل کرده است.

جباری ادامه داد : طرفین با تاکید بر اهمیت بافت قدیمی و منظر فرهنگی شهر ماکو و به منظور حفظ و صیانت از آن توافق کردند که با برآورد اولیه یکهزار و 500 میلیون ریال ، مقدمات تهیه پرونده ثبت جهانی آن را فراهم کنند.

وی گفت : در این راستا مقرر شد اثر تاریخی قلعه قبان ماکو به صورت ویژه و با برآورد اولیه 200 میلیون ریال مرمت و ساماندهی شود.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اضافه کرد : برای اولین بار به منظور دستیابی به اطلاعات و مدارک تاریخی از چگونگی توجه و بهره گیری جوامع اولیه به محوطه قلعه، مقرر شد تا هیات بین المللی کاوش باستان شناختی را در محوطه آن انجام دهد.

جباری اظهار کرد : با توجه به اهمیت مرمت مجموعه پل های تاریخی این شهرستان ، در قالب این تفاهم نامه ، طرفین توافق کردند تا با برآورد اولیه دو هزار و 300 میلیون ریال ، طرح مرمت پل پنج چشمه و پل قلعه جوق را اجرا کنند.

گفتنی است ؛ ، تاکنون یکهزار و 517 اثر از آثار تاریخی ، طبیعی و معنوی استان آذربایجان غربی در ردیف آثار ملی و دو اثر هم شامل تخت سلیمان تکاب و قره کلیسا در ردیف آثار جهانی به ثبت رسیده است.

بازار ارومیه ، بازار خوی ، بنای سه گنبد ارومیه ، مساجد جامع شهرهای استان ، دژ بسطام ، عمارت باغچه جوق ماکو ، تپه تاریخی حسنلوی نقده و مقبره شمس تبریزی در خوی از جمله صدها آثار تاریخی ثبت شده موجود در ردیف آثار ملی در آذربایجان غربی است.

انتهای پیام/

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.