سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افتتاح آزمايشگاه ملی نقشه برداری مغز/

جهانگيری: يكی از رويكردهای اصلی اقتصاد مقاومتی دانش بنيان شدن اقتصاد است

آزمايشگاه ملی نقشه برداری مغز با حضور معاون اول رييس جمهور مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،  اسحاق جهانگيری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (دوشنبه) با حضور در دفتر فنی دانشگاه تهران، ضمن افتتاح اين آزمايشگاه بخش های مختلف آن را مورد بازديد قرار داد.

معاون اول رييس جمهور همچنين با توضيحات وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و رييس اين آزمايشگاه، در جريان امكانات و ظرفيت های اين مركز تحقيقاتی قرار گرفت.

وی همچنين پس از اين بازديد در نشستی با حضور مسئولين و مديران آزمايشگاه اظهار داشت: مطمئناً راه اندازی چنين مراكزی با تجهيزات پيشرفته و امكانات روز دنيا، آن هم در شرايطی كه كشور با تحريم ها و فشارهای بين المللی مواجه بوده است، نيازمند همت والايی است كه بايد به دست اندركاران راه اندازی اين مركز خسته نباشيد و خدا قوت گفت.

جهانگيری افزود: ايران كشوری است كه نيازمند توسعه و پيشرفت است و از جهات گوناگون نظير مسائل فرهنگی، منابع در اختيار و نيروی انسانی تحصيلكرده و شرايطی كه در منطقه دارد، شايسته آن است كه به كشوری توسعه يافته تبديل شود.

معاون اول رييس جمهور توسعه علم و فناوری را پيشنياز توسعه پايدار كشور دانست و افزود: توسعه علم و فناوری مهمترين زيرساخت و جهت گيری است كه می‌تواند منجر به توسعه كشور شود.

وی با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه علم و فناوری اظهار داشت: در سال های اخير با جهت گيری رهبر معظم انقلاب در بخش علم و فناوری، توسعه اين بخش به يك گفتمان عالمانه تبديل شده است و خوشبختانه باعث ايجاد حساسيت و اهتمام لازم در همه مردم و بخش های مختلف نسبت به ضرورت توسعه علم و فناوری شده است.

جهانگيری با يادآوری دستاوردهای خوب دولت تدبير و اميد در بخش علم و فناوری تصريح كرد: خوشبختانه در اين سال ها توفيقات خوبي به خصوص در بخش فناوری هاي نوين نظير سلول های بنيادين، هوا و فضا و نانو تكنولوژی داشته ايم و محققين و پژوهشگران كشور توانسته اند دستاوردهای خوبی را براي كشور به ثبت برسانند كه البته بايد به طور جدی مورد حمايت قرار گيرند.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به اينكه سهم پژوهش بعنوان يك شاخص در توليد ناخالص داخلی كشورهای توسعه يافته بالا است، افزود:‌ بخش قابل توجهی از اين بودجه به تحقيقات و پژوهش اختصاص می يابد اما در ايران هنوز نتوانسته ايم در اين زمينه موفق عمل كنيم كه البته اين نقيصه دلايل متعددی دارد و يكی از اين دلايل بزرگ بودن دولت است و دولت ناچار است بخش قابل توجهی از بودجه كشور را به پرداخت حقوق كاركنان و مسائل جاری اختصاص دهد.

وي اضافه كرد: متاسفانه در كشور ما كارمندان پس از بازنشستگی هم از دولت خارج نمی شوند بلكه وقتی به سن بازنشستگی می رسند، پاداش قابل توجهی از دولت دريافت می كنند و حقوق بازنشستگی آنها از يك رديف به رديف بودجه ای ديگر منتقل می شود و اين گونه نيست كه حقوق خود را از صندوق های بازنشستگی دريافت كنند. متاسفانه اكثر صندوق های بازنشستگی برای پرداخت حقوق اعضای خود به دولت وابسته هستند و برخي صندوق ها نظير صندوق بازنشستگی نيروهای مسلح به صورت صد در صد به دولت وابستگی دارند.

جهانگيری ادامه داد: اين موضوع باعث شده تا دولت نتواند آنطور كه بايد به بخش هايی كه لازم است توسعه پيدا كند، توجه نمايد و منابع لازم را به اين بخش ها اختصاص دهد.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به سند چشم انداز بيست ساله كشور گفت: در اين سند تاكيد شده كه ايران بايد به رتبه نخست علمي منطقه دست يابد و امروز كه نيمي از مدت زمان تعيين شده براي اين سند سپري شده شاهد آن هستيم كه رقباي كشور ما در منطقه به سرعت در حال توسعه هستند و مسير توسعه اين كشورها كند نشده است.

وي تصريح كرد: خوشبختانه نقشه جامع علمي كشور تصوير روشني پيش روي ما قرار داده تا بر اساس برنامه اي منظم به سمت توسعه و پيشرفت حركت كنيم.

جهانگيری افزود: در سياست های اقتصاد مقاومتي نيز به صورت جدی توصيه شده كه بايد نقشه جامع علمی كشور مورد توجه قرار گيرد ضمن آنكه يكي از جهت گيریهای مهم اقتصاد مقاومتی حركت به سمت اقتصاد دانش بنيان است.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه سياست های اقتصاد مقاومتی يكي از مهمترين سياست های كلي است كه همه صاحبنظران نسبت به آن باور دارند، اضافه كرد: حركت به سمت اقتصاد دانش بنيان نيز يكي از اصلی ترين جهت گيری های اقتصاد مقاومتی است بدين معنا كه همه بخش ها بايد براساس دانش اداره شوند و اين موضوع نقش پژوهشگران و محققين كشور را بسيار پر رنگ خواهد كرد.

وی ادامه داد: وزارت نفت توافقنامه ای را با برخي دانشگاه های برتر كشور منعقد ساخته است كه براساس آن قرار است بسياری از كارهای پژوهشي و تحقيقاتی مرتبط با صنعت نفت كشور به اين دانشگاه ها واگذار شود كه انتظار ما اين است كه در حوزه صنعت و ساير بخش ها نيز شاهد اين اتفاق مثبت باشيم.

جهانگيری با تاكيد براينكه اگر با سرعت به سمت توسعه حركت كنيم قادر خواهيم بود فاصله خود را با كشورهای پيشرفته كاهش دهيم، خاطرنشان كرد: توسعه بخش های نانو، بايو، فناوری اطلاعات و علوم شناختی بايد در دستور كار همه دستگاه های كشور باشد كه البته در معاونت علمی و فناوری برای اين چهار حوزه علمی ستادهاي جداگانه ای راه اندازی شده است.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اهميت علوم شناختي در توسعه و آينده كشور گفت: امروز توسعه و رفاه مردم به فناوري هاي جديد نظير علوم شناختي وابسته شده است و دولت مكلف است در اين بخش ها سرمايه گذاري بيشتري كند و برنامه اي راهبردي براي توسعه اين علوم داشته باشيم به گونه اي كه همه دستگاه ها بر آن متمركز شوند.

وی با يادآوری اينكه متاسفانه گاهی هماهنگی و ايجاد تعامل بين دستگاه ها به سختی انجام می شود، خاطرنشان كرد: ايجاد تعامل ميان دستگاه های مختلف نيازمند سازوكار جديدي است كه البته در آزمايشگاه ملی نقشه برداري مغز شاهد آن هستيم كه كارها به گونه ای برنامه ريزی شده كه همه دستگاه های مرتبط در سازوكار مديريتی و اداره اين مركز نقش دارند و اين سازوكار در تعامل بين دستگاه ها می تواند به عنوان يك الگوی جديد و موفق مطرح گردد.

جهانگيری در بخش پايانی سخنان خود اقدامات صورت گرفته در ستاد توسعه علوم و فناوري هاي شناختی برای راه اندازي آزمايشگاه ملي نقشه برداری مغز را مهم و ارزنده دانست و گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزی كشور بايد در حد امكانات بودجه، به اين ستاد كمك كند تا دغدغه های موجود برای امور جاری و برنامه های توسعه اين ستاد به حداقل ممكن كاهش پيدا كند.

در اين جلسه كه وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، علوم، تحقيقات و فناوری، معاون علمی و فناوری رييس جمهور و استاندار تهران نيز حضور داشتند، رييس آزمايشگاه ملي نقشه برداری مغز گزارشی از اهداف آزمايشگاه و تاريخ تاسيس آن ارائه كرد و ضمن تشريح مراحل نصب و راه اندازی تجهيزات اين آزمايشگاه گفت: تجهيزات نصب شده از كاملترين و به روز ترين تجهيزات موجود در دنيا بوده و در منطقه نيز منحصر به فرد است.

وی همچنين توضيحاتي درباره خدمات اين آزمايشگاه ارائه كرد و افزود: تجهيزات موجود در اين آزمايشگاه به صورت برابر در اختيار كليه محققين كشور قرار خواهد گرفت.

دبير ستاد توسعه علوم و فناوری هاي شناختی نيز در اين نشست در سخنانی گزارشی از چيستی، نقش و اهميت اين آزمايشگاه در آينده كشور ارايه و بر اهميت توسعه علوم و فناوری های شناختي تاكيد كرد.

گفتنی است آزمايشگاه ملی نقشه برداری مغز از بخش های مختلفی نظير ام آر آی، تحريك مغناطيسی مغز، تحريك الكتريكی مغز، طيف نگاری مادون قرمز عملكردی، الكتروانسفالوگرافی و پردازش آناليز تصاوير تشكيل شده است.

آزمايشگاه ملي نقشه برداري مغز به منظور پاسخگويي به بخشي از نيازهاي پژوهشي و فناوري كشور در زمينه ايجاد زيرساخت تصوير برداري و تحريك مغزي براي تحقيقات شناختي و ارايه خدمات دانش بنيان و روزآمد در حوزه علوم و فناوري هاي شناختي ايجاد گرديده است.

اين آزمايشگاه مجهز به امكانات پيشرفته پردازش داده، تصاوير و سيگنال و همچنين آزمايشگاه واقعيت مجازی و ارزيابی شناختی است.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.