سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد؛

هزار روز طلایی، مهر مادر، شیر مادر

10تا 16 مرداد ماه به نام هفته ملی شیر مادر نامگذاری شده، که شعار امسال " هزار روز طلایی، مهر مادر، شیر مادر" است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ کارشناس مسئول مادر و کودک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی به مناسبت این هفته ملی افزود: 60 درصد رشد مغزی کودک تا پایان یک سالگی و 70 درصد آن تا پایان دوسالگی انجام می شود و به همین دلیل تغذیه سالم مادر و شیرخوار و همچنین مراقبت های بارداری مادر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

گیتی قوچانی خاطر نشان کرد: این هزار روز طلایی شامل 270 روز بارداری و 730 روز اول عمر کودک ( دو سالگی) می باشد و تکامل در دوران کودکی به هردو دو دوره بارداری مادر و تولد کودک تا دو سالگی مرتبط است.

وی تصریح کرد: در هزار روز طلایی، عوامل زیست محیطی، تغذیه، روابط عاطفی- روانی، اجتماعی و اقتصادی تاثیر گذار است و به مناسبت هفته ملی روز مادر، سمینار شیر مادر در تمامی شهرستان های استان جهت مادران باردار و یا دارای کودک زیر دو سال، آموزش چهره به چهره و گروهی به مادران، تقویت فعالیت مراکز مشاوره شیردهی و آموزش ترویج شیرمادر انجام می شود.

قوچانی اظهار کرد: مادران شیر ده  باید روزانه 10 تا 12 بار بین 10 تا 15 دقیقه به کودک فرصت مکیدن شیرداده و به هنگام شب هم این فرآیند را تکرار نموده تا تمایل غریزی کودک جهت مکیدن افزایش یابد ضمن اینکه مادر در دوران بارداری و شیردهی باید از آرامش روانی و تغذیه مناسب برخوردار باشد.

انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.