سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمایت های وزیر خارجه اسبق انگلیس از رژیم سعودی کار دستش داد؛

درخواست برای تحقیق درباره سخنان هاموند پیرامون جنگ یمن

یکی از نمایندگان پارلمان انگلیس خواستار تحقیق درباره اظهارات فیلیپ هاموند درباره جنگ عربستان در یمن شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، یکی از نمایندگان پارلمان انگلیس خواستار تحقیق درباره اظهارات فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه سابق این کشور در ارتباط با جنگ عربستان سعودی در یمن شده است.

بر این اساس، هاموند که در حال حاضر وزیر خزانه داری انگلیس است، در اظهارات خود اقدامات عربستان سعودی را مطابق با قوانین بشردوستانه دانست؛ وزارت امور خارجه انگلیس سپس با تغییر در این موضع گیری مدعی شد انگلیس از توان لازم برای ارزیابی اوضاع و این که عربستان سعودی قوانین بشر دوستانه بین المللی را در یمن نقض کرده است یا خیر، برخوردار نیست.

آن کلوید، از نمایندگان حزب کارگر در پارلمان انگلیس، تناقض در این اظهارات را جدی دانسته و گفت لازم است مشخص شود آیا رویکرد اتخاذی انگلیس در ارتباط با جنگ یمن تحت تاثیر صادرات تسلیحات این کشور به عربستان سعودی قرارگرفته است یا خیر.

کلوید افزود: عربستان سعودی که از بمب و هواپیماهای ساخت انگلیس استفاده می‌کند، ممکن است در جنگ یمن، در قبال غیرنظامیان این کشور جنایات جنگی مرتکب شده باشد.

وی تصریح کرد: «فروش تسلیحات انگلیس به عربستان سعودی در اولین سال از جنگ تحت رهبری عربستان سعودی در یمن از مرز  3.3 میلیارد پوند گذشت. کمیته کارشناسان سازمان ملل در امور یمن، در فهرستی به 119 مورد نقض قوانین جنگی از سوی ائتلاف سعودی اشاره کرده است و دیده بان حقوق بشر نیز در گزارش خود از 36 مورد حمله غیرقانونی از آغاز جنگ خبر داده که در آنها دست کم 550 غیرنظامی کشته شده اند و می‌توان برخی از آنها را جنایت جنگی دانست. لازم است از حقیقت آگاه شویم.»

سازمان عفو بین الملل نیز از رویکرد دولت انگلیس برای گمراه کردن پارلمان این کشور در موضوع جنگ عربستان سعودی در یمن، به شدت ابراز تعجب کرده و از انگلیس خواسته است فروش تسلیحات به ریاض را متوقف کند.

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به وجود مدارک و شواهد لازم دال بر ارتکاب جنایات جنگی در یمن، بر لزوم تحقیقات مستقل درباره خشونت‌های جاری در یمن و همچنین نیاز فوری برای تعلیق ارسال تسلیحات استفاده شده در این حملات تاکید کرده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی را خواستار شده و از امریکا، انگلیس، فرانسه و دیگر کشورها خواسته است تا زمان توقف و رسیدگی به حملات غیرقانونی عربستان به یمن، فروش اسلحه به ریاض را تعلیق کنند.

عربستان سعودی از ششم فرودین 1394 به منظور بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت، حمله هوایی به مناطق مختلف این کشور را آغاز کرده است؛ از آن زمان تاکنون حدود  9 هزار و 400 نفر از جمله هزاران کودک کشته شده‌اند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.