سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرگان؛

اثر ملی خانه خواجوی روستای شاهکوه سفلی

خانه خواجوی روستای شاهکوه سفلی یکی از آثار ملی استان گلستان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ خانه تاریخی خواجوی  که متعلق به دوره پهلوی است، در استان گلستان ، شهرستان گرگان و بخش مرکزی دهستان استرآباد جنوبی روستای شاهکوه سفلی، درخواجه محله واقع شده است.

 به دلیل قرار گرفتن خانه تاریخی خواجوی در منطقه ای خشک و کوهستانی، ساختار کلی بنا با ویژگی های بومی و اقلیمی منطقه شکل گرفته و معماری خاص بنا ، موجب سازگاری سکونت در آن منطقه گردیده است.

درونگرایی و فشردگی فضاها از مهمترین ویژگی های معماری بنا است و سایر خصوصیات آن مربوط به استفاده از مصالحی نظیرچوب، خشت و گل، بام تخت، پنجره های کوچک و بالکن های ستوندار رو به حیاط می باشد.

خانه تاریخی خواجوی در یک قسمت یک طبقه و در قسمتی دیگر دارای دو طبقه است و در مجموع 6 اتاق و هر اتاق تنها یک پنجره و یک در چوبی رو به حیاط دارد.

بنای تاریخی خواجوی که تمامی اصول معماری ایرانی و اسلامی در آن رعایت شده است در 22 خرداد امسال با شماره 31517 با عنوان اثر فرهنگی-تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این بنا در  "روستای شاهکوه" از توابع بخش مرکزی گرگان وجود دارد که از شمال به کوه دشتی، از غرب به کوه شیرکش، از جنوب به کنودره و رودخانه فصلی رودبار دله محدود می شود، کوه سیاه پوش و کوه ترکه چال از دیگر کوه های اطراف آن بوده و این روستا را که دارای قدمت دیرینه ای است  به علت وجود کوه های زیادی در اطراف آن شاهکوه می نامند.

انتهای پیام/ص

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۲۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
خونه بوم گردی داره برای اقامت