سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

متولدشدن هفته ای 3نوزادمعتاددراصفهان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: بر اساس آمار بیمارستان‌های دولتی در شهر اصفهان هفته‌ای سه نوزاد معتاد متولد می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،

مصطفی هادی‌زاده پیش ازظهر امروز در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر سمیرم با اشاره به اینکه نقش مهاجرین و اتباع در جرایم کشور ما حدود 2 درصد است، گفت: در کشور افغانستان 234 هزار هکتار سطح زیر کشت مواد مخدر است که تولید سالیانه آن بین 6 تا 7 هزار تن است.

وی تصریح کرد: از 7 هزار تن تولید شده در افغانستان نزدیک به 2 هزار تن آن وارد ایران می‌شود که از این میزان 25 درصد کشف و حدود هزار تن آن نیز از کشور ما خارج می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان ادامه داد: مصرف سالانه مواد مخدر در کشور ما سالانه 500 تن بوده و مصرف روزانه یک و نیم تن در روز است که این میزان بسیار بالا است.

وی به قاچاق مواد مخدر از راه‌های زمینی و دریایی به کشور ایران اشاره کرد و افزود: مأموران امنیتی و مبارزه با مواد مخدر در مرزها و داخل کشور فداکاری‌هایی زیادی می‌کنند و بیش از 4 هزار شهید و 13 هزار جانباز در کشور در این حوزه تقدیم نظام اسلامی کرده است.

مصطفی هادی‌زاده با بیان اینکه کشور ما رتبه اول را در کشف انواع مواد مخدر در دنیا دارد خاطرنشان کرد: در استان اصفهان از هر 100 زندانی 55 نفر مجرمین مواد مخدر هستند.

وی با اعلام اینکه از هر 100 معتاد حتما 30 نفر خرده‌فروش هستند، خاطر نشان کرد: ایران دومین کشور وارد کننده قاچاق سیگار است که آمار افراد سیگاری آن 6 میلیون نفر با مصرف سالیانه 10 هزار میلیارد تومان است.

این مسئول به پرداخت هزینه زیاد درمان اعتیاد و عوارض آن توسط دولت اشاره کرد و گفت: به جای اینکه سمت پیشرفت و سازندگی حرکت کنیم به خودمان آسیب می‌رسانیم.

وی ادامه داد: بر اساس بند 67 پیشنهادی برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که سالی 5 درصد کاهش اعتیاد داشته باشیم و دولت با جدیت بر اجرای این برنامه تاکید دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به اینکه هر دو نیم دقیقه یک نفر در کشور وارد چرخه اعتیاد می‌شود، اذعان کرد: سن شروع مصرف مواد مخدر 15 سال است و هر سه ساعت یک ایرانی در اثر مصرف مواد مخدر از بین می‌رود.

هادی‌زاده اضافه کرد: بر اساس آمار بیمارستان‌های دولتی در شهر اصفهان هفته‌ای سه نوزاد معتاد متولد می‌شود که این آمار هشدار دهنده است، خاطرنشان کرد: بخش عمده عامل تصادفات جاده‌ای ماشین‌های سنگین مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها است.

وی با اعلام اینکه 25 درصد معتادین مصرف شیشه دارند، افزود: بیش از 60 درصد دانش‌آموزان معتاد شیشه مصرف می‌کنند.

این مقام مسئول در ادامه با هشدار این مطلب که دانشجویان در معرض تهدید مصرف مواد مخدر هستند، گفت: مصرف مواد مخدر صنعتی در بین دانشجویان دختر 2 و نیم برابر پسران است که این آمار نگران کننده است.

وی اعتیاد را تهدیدی برای همه اقشار جامعه دانست و اضافه کرد: بیشترین میزان مصرف را به ترتیب دانشجویان علوم‌ پزشکی، علوم پایه و سپس علوم انسانی دارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان همچنین با بیان اینکه یک چهارم کارکنان واحدهای تولیدی، صنعتی و کارگری ما اعتیاد دارند افزود: 25 درصد نیروی کار معتاد هستند که 49 درصد آن در بخش حمل و نقل و 12 درصد آنها کارکنان دولت هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه درصد شیوع اعتیاد در خانواده‌هایی که به معنویت اهمیت می‌دهند به مراتب کمتر است، اظهار کرد: خانواده‌ای که عاطفه و صمیمیت وجود داشته باشد کمتر دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

هادی‌زاده با تاکید بر مردمی کردن فعالیت در حوزه پیشگیری و مقابله با مواد مخدر کار گفت: برای مبارزه با این بلای خانمان‌سوز فقط منتظر اعتبار برای فعالیت نباشیم بلکه در این حوزه نیاز به عزمی جدی و دلسوزانه دارد.

وی در ادامه جلسه افزود: در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به ریاست رئیس جمهور مصوب شد که طی دو سال آینده تمامی تجهیزات مورد نیاز نیروی انتظامی به صورت کامل تامین شود.

این مسئول با اشاره به درخواست فرمانداری سمیرم در ارتباط با درخواست وسیله نقلیه به این شهرستان اظهار کرد: هر تعداد وسیله نقلیه‌ای که مورد نیاز است به صورت مکتوب درخواست دهید تا به این شهرستان اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: قانون مبارزه با مواد مخدر تنها قانونی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب کرده و مصوبات این ستاد هم ردیف مصوبات هیأت وزیران است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به نقش آموزش و پرورش به عنوان اصلی‌ترین رکن حوزه پیشگیری از اعتیاد اظهار کرد: یکی از موفق‌ترین مکان‌ها برای اجرای اقدام‌های پیشگیرانه مدارس هستند و هر چه در بخش دانش‌آموزان و به ویژه کودکان بیشتر کار کنیم موفقیت‌مان به مراتب بیشتر است.

وی با بیان اینکه دهیاران و شوراها در خط مقدم ارتباط با مردم هستند، تصریح کرد: نقش دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها در حوزه پیشگیری و مقابله با اعتیاد بسیار حساس و راهبردی است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان همچنین بر ایجاد و تقویت سازمان‌های مردم نهاد در بخش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد تاکید کرد و گفت: در جهت توانمندسازی و حمایت از سازمان‌های مردمی مبارزه با مواد مخدر به این سازمان‌ها برای اجرای برنامه‌ها اعتباراتی تخصیص داده می‌شود.

وی فعالیت سازمان‌های مردم نهاد را گامی مهم در راستای مبارزه با مواد مخدر دانست و افزود: مهم‌ترین برنامه‌های سمن‌ها در حوزه اعتیاد توانمندسازی و افزایش آگاهی در حوزه خطرات مواد مخدر به جامعه در حوزه پیشگیری، درمان و اعتیاد است.

هادی‌زاده با انتقاد از اینکه در برخی شهرستان‌های استان سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه وجود ندارد، اضافه کرد: چنانچه در شهرستان سمیرم سازمان‌های مردم نهاد در حوزه پیشگیری تاسیس شود اعتباراتی ویژه برای اجرای فعالیت در این بخش به این سمن‌ها اختصاص می‌دهیم.



انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.