سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مک‌کین درباره عواقب خطرناک بی توجهی آمریکا به پاکستان هشدار داد

سناتور جمهوری خواه آمریکایی که ماه گذشته در راس یک هیات متشکل از نمایندگان کنگره به پاکستان سفر کرده بود، به دولت واشینگتن نسبت به عواقب خطرناک بی توجهی به روابط با اسلام آباد هشدار داد.


به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، این سناتور آمریکایی در یادداشتی که در روزنامه «فایننشال تایمز» منتشر شده، به آمریکا، پاکستان و افغانستان بطور جدی توصیه کرده است که اختلاف های خود را کنار بگذارند و در کنار هم، به مبارزه علیه تروریسم بپردازند.

** بدون کمک پاکستان، آمریکا در افغانستان با مشکل مواجه می شود

این سناتور آمریکایی که به ویژه پس از سفر به پاکستان و بازدید از مناطق عملیاتی ضدتروریستی ارتش این کشور در نزدیک مرزهای افغانستان، دانش و آگاهی خوبی نسبت به این کشور پیدا کرده، معتقد است: ماموریت آمریکا در افغانستان بدون کمک و همکاری پاکستان فوق العاده سخت خواهد بود.

'آمریکا، پاکستان و افغانستان اگر هرچه زودتر برای مبارزه با تروریسم متحد شوند و همکاری کنند، وضعیت این کشورها، منطقه و جهان بهتر خواهد شد.'

** ماموریت آمریکا در افغانستان پیشرفت نداشته است

مک کین در یادداشت خود نوشته است که سفر ماه گذشته وی به پاکستان، ملاقات وی با مقام های عالی نظامی و دولتی و بازدید از مناطق عملیات ضدتروریسم ارتش این کشور در مناطق نزدیک مرز افغانستان ، او را متقاعد کرد که ماموریت آمریکا در افغانستان همان ماموریت 15 سال پیش است: مبارزه و از بین بردن شبکه های تروریستی و همکاری میان پاکستان و افغانستان برای از بین بردن تروریست ها یک ضرورت است.

جان مک کین با بکار بردن عبارت 'ماموریت امروز آمریکا در افغانستان، همان ماموریت 15 سال پیش (حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 و اشغال این کشور به بهانه مبارزه با تروریسم) است، در واقع اذعان وی به شکست و عدم پیشرفت آمریکا در امروز مبارزه با تروریسم در افغانستان محسوب می شود.

به اعتقاد جان مک کین، اگر آمریکا می خواهد امنیت جانی سربازانش در افغانستان تامین شود و ماموریتش در این کشور موفقیت آمیز باشد، باید روابطی خوب با پاکستان داشته باشد.

این سناتور آمریکایی نوشته است که تصمیم های ماه های اخیر کنگره کشورش برای محدود کردن کمک های مالی و فروش تجهیزات نظامی و دفاعی به پاکستان، موجب تشدید تنش میان اسلام آباد و واشنگتن شده است. 

'مقامات آمریکا و پاکستان نباید اجازه دهند که سوء ظن های میان آنها تشدید شود. منافع مشترک آمریکا در امر مبارزه با تروریسم، امنیت هسته ای و ثبات منطقه بسیار مهم و ضروری است.'

** آمریکا فقط از طریق عینک افغانستان، به روابط با پاکستان نگاه می کند

وی در یادداشت خود نوشته است: آمریکا سال های طولانی است که به روابط دوجانبه خود به پاکستان، تنها از طریق عینک افغانستان نگاه می کند. برای اینکه پیشرفت واقعی در روابط آمریکا و پاکستان ایجاد شود، واشنگتن باید نسبت به ثبات و رشد اقتصادی پاکستان نیز متعهد باشد و به آن اهمیت بدهد.

جان مک کین البته به پاکستان هم توصیه کرده است که این کشور باید به ایجاد مخفی گاه های امن برای شبکه های تروریستی نظیر طالبان افغانستان، شبکه حقانی، لشگر طیبه و گروه موسوم به 'جیش محمد' که در داخل خاک پاکستان فعال هستند و افغانستان و نیروهای آمریکایی در آن کشور را هدف قرار می دهند، پایان دهد.

انتهای پیام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.