سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

غافلگیری دولت ترکیه در کودتای نظامی

مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: نداشتن اطلاعات در جنگ برابر با غافلگیری و خسارت جبران ناپذیر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی در یادواره شهدای اطلاعات نیروی زمینی سپاه در تالار وحدت دانشگاه تبریز، نقش اطلاعات را در کشف و خنثی سازی کودتا موثر دانست و گفت: ما در کودتای نوژه توانستیم کودتا را کشف و خنثی کنیم، ولی دولت ترکیه در پیش بینی کودتا دچار غافلگیری شد. 
وی دسترسی به اطلاعات و کسب مواضع دشمن را در کسب پیروزی ها و غافلگیر کردن ارتش عراق بسیار موثر دانست و افزود: بدون تردید یکی از عوامل اصلی پیروزی های بزرگ فتح المبین و فتح فاو، داشتن اطلاعات صحیح از منطقه، زمین و اوضاع جوی بود.
وی با بیان اینکه مسئولان اطلاعاتی دست راست فرماندهان در طرح ریزی عملیات بودند، اظهار کرد: مسئولان اطلاعات باید نقاط ضعف و قوت دشمن را مشخص می کردند تا ما نقاط قوت خود را بر اساس نقطه ضعف آنها تمرکز کرده و پیروز شویم.
رحیم صفوی ادامه داد: عراقی ها تا روز سوم فاو هم نفهمیدند که ما از اروند رود گذر کردیم و این نتیجه کار بچه های اطلاعات بود که به ما از وضعیت زمین منطقه و عوارض آن می گفتند تا ما عراقی ها را دور بزنیم.
وی استفاده از تجهیزات الکترونیکی برای شناسایی موقعیت دشمن، استراق سمع و شنود برای تصمیم گیری فرماندهان و کسب اطلاعات از اسرای عراقی را کار بچه های اطلاعات عنوان کرد که در تصمیم گیری سنجیده در عملیات کار ساز بود.
مشاور عالی فرمانده کل قوا با بیان اینکه در میدان عملیات بالاترین وظیفه اطلاعات شناسایی دشمن روبرو بود، خاطرنشان کرد: نداشتن اشراف اطلاعاتی برابر با غافلگیری است که ما در سقوط پادگان مهاباد در اسفند 59 و حمله سراسری عراق در 31 شهریور 59 و انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی توسط عناصر ضد انقلاب غافلگیر شدیم.
رحیم صفوی اطلاعات را در سه سطح راهبردی، ملی و منطقه ای تقسیم بندی کرد و گفت: در سطح راهبردی دسترسی به اطلاعات و اهداف راهبردی دشمنان مد نظر می باشد.
وی افزود: در سطح منطقه ای نیز اشراف اطلاعاتی به کشورهای همسایه و منطقه و اینکه آنان چه نیات و اهدافی را در برابر همسایگان دارند، مد نظر است.
رحیم صفوی اشراف اطلاعاتی در سطح ملی را در گذشته و آینده کشور سرنوشت ساز دانست و گفت: حکومت باید نسبت به منابع نارضایتی گروه ها آگاه باشد تا جهت تصمیم گیری به موقع برای پیشگیری و مقابله اقدام کند.
یادواره 150 شهید اطلاعات نیروی زمینی سپاه از سه استان اردبیل، زنجان و آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد.

انتهای پیام/ش
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.