سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جعفر ابراهیمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پدیده کتاب‌سازی در کشور اتفاق افتاده است

امروزه تعدادی از ناشران، کتاب هایی با محتوای ضعیف و پایین منتشر می کنند و سطح سلیقه مخاطب را پایین می آورند.

جعفر ابراهیمی شاعر و نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مشکلات صنعت نشر گفت: در چند سال اخیر بازار کتاب رکود عجیبی پیدا کرده است. به طوری که انتشاراتی ها دچار مشکلات زیادی شده اند. قیمت کتاب در چند سال گذشته دو یا سه برابر شده است و این موضوع نگرانی های زیادی را به وجود آورده است. ناشران برای بازگشت به وضعیت سابق اقداماتی انجام داده اند اما واضح است که برگشت به آن موقعیت، زمان بر است. 

وی در همین ارتباط افزود: برای مثال بعضی از ناشران دست به کتاب‌سازی می‌زنند. این کتاب‌سازی به شکل های مختلف اتفاق می‌افتد. مثلا ممکن است ظاهر یک کتاب خارجی را تغییر بدهند و این مخصوصا در ادبیات کودک و نوجوان اتفاق می‌افتد. وجود دفترچه های نقاشی که حال و هوای غیر ایرانی و غربی دارد، مثالی برای این دست کتاب هاست. ممکن است بعضی ناشرها از نظر موضوعی و محتوایی کتاب‌سازی کنند. یعنی به دنبال موضوعاتی با فروش بالا باشند. به این طریق کتاب‌های به اصطلاح خنثی به وجود می آیند که اگر دانشی از مخاطب کم نکنند، چیزی به آن نمی‌افزایند و به مرور سطح سلیقه مخاطب را پایین می آورند.

ابراهیمی در پایان پیشنهاد داد: بهترین کار برای حل این معضل این است که ناشران دولتی و ناشران خصوصی مطرح و پیشرو، سرمایه گذاری بیشتری کنند و کتاب های نویسندگان مطرح را چاپ و به فروش برسانند تا نویسندگان حرفه ای در این بازار انگیزه خود را از دست ندهند. شرایط طوری است که امروز بسیاری از نویسنده های مطرح کودک و نوجوان برای بزرگسالان دست به قلم می برند؛ چرا که کتاب های نوجوانان فروش کمتری دارد. متاسفانه با این اوصاف در چند سال اخیر وضعیت مناسبی وجود نداشته اما بهتر است به آینده خوش‌بین و امیدوار باشیم. 




انتهای پیام/  

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.