سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان؛

شناسایی 60 نوزاد عقب مانده ذهنی در همدان

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت استان همدان گفت: پارسال از 33 هزار نوزاد غربالگری شده استان 60 نوزاد به بیماری PKU( عقب ماندگی ذهنی) مبتلا بوده اند.

..به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ راضیه میر معینی با اشاره به اینکه باید از شیوع این بیماری پیشگیری کنیم، افزود: چون این بیماری درمان ناپذیر است تشخیص زود هنگام آن دارای اهمیت بسیار بالایی است.

وی تصریح کرد: PKU از جمله بیماری های ژنتیکی است که به علت کمبود نوعی آنزیم در کبد کوکان به وجود می آید و این بیماری در بدو تولد هیچگونه نشانه بارزی ندارد.

معینی افزود: نوزاد در 2 تا 3 ماه اول زندگی کاملا سالمی دارد اما به تدریج علائمی چون بی میلی به خوردن شیر، استفراغ بعد از خوردن شیر، بروز اگزما و جوش در سطح بدن و بور شدن موهای سر بدون سابقه ارثی ظاهر می شود.

وی اظهار داشت: این بیماری درمان قطعی ندارد اما هنگام تشخیص می توان با رژیم های غذایی خاص تا حد زیادی از عوارض آن جلوگیری کرد و تنها راه و بهترین راه تشخیص این بیماری اندازه گیری غلضت خونی "فی" در بدو تولد نوزاد است.

گفتنی است، ازدواج های فامیلی عامل عمده شیوع بیماری PKU در جهان است و باید قبل از ازدواج های فامیلی آزمایش و مشاوره ژنتیکی انجام گیرد.

انتهای پیام/م


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.