سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز؛

گذر تولید و صادرات بیش از 5 میلیون بشکه نفت

مجری طرح توسعه ميدان نفتی آزادگان شمالی از تحقق توليد و صادرات بيش از 5 ميليون بشکه نفت طی يکصد روز از اين ميدان مشترک خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کرامت بهبهاني در بازديد از ميدان نفتي آزادگان شمالي گفت: هم اکنون اهداف توسعه مرحله  نخست اين ميدان مشترک محقق شده است و به طور متوسط روزانه ۷۳ هزار بشکه نفت و ۳۹ ميليون فوت مکعب گاز از اين ميدان برداشت مي شود.

وي از مذاکره با شرکت CNPCI چين به عنوان پيمانکار اصلي اين طرح براي اجراي  مرحله دوم اين ميدان خبر داد و افزود : هم اکنون منتظريم طرف چيني پيشنهاد اوليه طرح توسعه اين ميدان (MDP) را ارائه کند که در صورت توافق طرفين  مرحله دوم هم با استفاده از مدل بيع متقابل صورت بگيرد.

مجري طرح توسعه ميدان نفتي آزادگان شمالي ادامه داد: چنانچه  پيشنهاد مطرح شده از سوي CNPCI در تضاد با منافع ملي ما باشد، توسعه مرحله  دوم اين ميدان در قالب مدل جديد قراردادهاي نفتي (IPC) محقق مي شود.

وي با اظهار رضايت از عملکرد طرف چيني در اجراي  مرحله  نخست طرح توسعه اين ميدان مشترک، گفت: تاخيرهاي موجود در اجراي اين طرح مربوط به اخذ مجوزهاي زيست محيطي و منطقه اي بوده است.

بهبهاني همچنين از انجام ۴۹ ميليون نفر ساعت کار بدون حادثه در اجراي طرح توسعه ميدان آزادگان شمالي خبر داد و گفت: اين رکورد بي نظير حاصل تعامل HSE شرکت مهندسي و توسعه نفت و HSE شرکت CNPCI و پيمانکاران فني اين طرح حاصل شده است.

وي با بيان اين که در حفاري چاه هاي توليدي در اين منطقه تلاش شده است کمترين ميزان آسيب به محيط زيست وارد شود، گفت: بر اساس اهداف توسعه  مرحله نخست مي بايست ۸۵ حلقه چاه در اين ميدان حفاري شود که به اين منظور ۲۱ بستر چاه تعريف شد و براي هر بستر به فراخور مخزن ۲ تا ۶ حلقه چاه حفاري شد.

بهبهاني تعهد توليد فاز نخست ميدان نفتي آزادگان شمالي را ۷۵ هزار بشکه اعلام کرد و گفت: اين در حالي است که توان توليد بيشتر از اين ميزان (حدود ۸۲ هزار و ۵۰۰ بشکه) وجود دارد.

ميزان نفت در جاي ميدان آزادگان شمالي معادل ۶.۵ ميليارد بشکه نفت است که با احتساب ضريب بازيافت ۶ درصد، نفت قابل استحصال آن ۳۳۰ ميليون بشکه نفت خام برآورد شده است.

انتهای پیام/گ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.