سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

میرزا علی‌اکبرخان نفیسی ناظم‌الاطبا

دکترمیرزاعلی اکبرخان نفیسی مشهور و ملقب به ناظم الاطباء کرمانی از برجسته ترین پزشکان ایرانی اواخرعهد قاجار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،دکترمیرزاعلی اکبرخان نفیسی در سال ۱۲۶۳هجری قمری در کرمان متولد شد .

وی تحصیلات مقدماتی خود را در کرمان به پایان رساند و مقدمات علوم و فنون طب را نزد پدر و سایر اطبای آن دوران فراگرفت، اما به خاطر ذوق و استعداد فطری که در وجود او بود، بیشتر مایل به فراگرفتن حکمت الهی و فلسفه بود.

میرزاعلی اکبرخان نفیسی برای فراگیری علم طب به تهران رفت و با جدیت تمام در دارالفنون به تحصیل علم طب پرداخت و چنان استعداد و علاقه‌ای در این کار از خود نشان داد که پس از اندک زمانی به دستیاری و معاونت استادان خود برگزیده شد و در سال۱۲۸۵هجری قمری ضمن تحصیل در دارالفنون برای طبابت در فوج مهندسی قشون انتخاب گردید.

وی خدمات و مجاهدت های بسیاری کرد و مدت چهارماه در بیمارستان دولتی تهران مشغول خدمت به فقرا و نیازمندان بود.

دکترمیرزاعلی اکبرخان نفیسی در سال۱۲۹۳هجری قمریدر تشکیل نخستین مجلس حفظ الصحة که در تهران تشکیل شده بود، ایفای نقش کرد و در سال۱۲۹۸هجری قمری بعنوان طبیب مخصوص به همراهی حاج میرزاحسین خان مشیرالدوله معروف به سپهسالار که به حکومت خراسان و تولیت آستان قدس رضوی برگزیده شده بود، به مشهد رفت و پس از تشرف به آستان مبارک رضوی ، حسب دستور «سپهسالار» بیمارستان رضوی را که رو به ویرانی می‌رفت با اصول و اسلوب بیمارستانهای اروپایی بازسازی و تأسیس نمود.

وی گذشته از آن که مدت پنجاه و هفت سال تمام، شب و روز به فنّ خود یعنی مداوای بیماران اشتغال داشته و حتی این وظیفه را تا پایان عمر خویش که علیل و ناتوان شده بود، ادامه داده‌است، هرگاه که فراغتی حاصل می‌کرد در فن خویش یا فنون دیگر به تألیف و ترجمه (از زبان فرانسوی)نیز می‌پرداخت .

از جمله آثار او کتابی در علم تشریح ، کتابی در پاتولوژی و کلینیک جراحی ، رساله ای در فیزیک ، رساله ای در جراحی ، رساله ای در تراپوتیک ، رساله ای دیگر در تشریح ، دو رساله در سوء هضم و پزشکی نامه است.

اما شاخصترین اثر وی در زمینه علوم غیرپزشکی، کتاب بزرگ فرهنگ نفیسی معروف به فرهنگ ناظم الاطبامی‌باشد که شامل چهار جلد بزرگ و مشتمل بر حدود۲۶۰۰۰لغت فارسی و تازی می‌باشد و او تا آخرین روزهای عمر خود مشغول تدوین آن بوده‌است.

وی در سال1342 هجری قمریدر تهران در گذشت .

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.