سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه؛

برداشت یولاف زراعی

از برداشت یولاف زراعی در سطح هفت هکتار از اراضی استان کرمانشاه برای اولین بار خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از کرمانشاه، خسرو شهبازی  افزود: در بسیاری از کشورهای جهان سال‎هاست که یولاف را به صورت تجاری کشت می ‏کنند، در برخی از کشورها میزان تولید سالانه دانه یولاف زراعی  بالای یک میلیون تن است .
 
وی با بیان اینکه در سال 1386 توسط دکتر صحبت بهرامی‎نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه رازی تحقیقات همه جانبه‌ای با 100 رقم و ژنوتیپ یولاف زراعی در اغلب نقاط استان کرمانشاه و حتی ایلام شروع شد افزود: در سال 1392 و با دست یافتن به هفت رقم سازگار شده با شرایط اقلیمی منطقه، کار تکثیر یولاف زراعی در استان آغازشد.
 
شهبازی ادامه داد: در سال زارعی جاری نیز به منظور تولید بذر مناسب و کافی جهت تولید در مزارع کشاورزان، برای اولین بار در سطح هفت هکتار کشت شد که این میزان سطح زیر کشت در ایران کم سابقه و یا بی ‎سابقه است.
 
وی با اشاره به نهایی شدن مراحل ثبت دو رقم از ارقام مذکور توسط موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور گفت:یولاف گیاهی است زراعی از خانواده غلات که علاوه ‎بر غنی بودن از نظر پروتئین، دارای مواد معدنی سودمند، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‎ها و فیبر محلولی به‎نام بتاگلوکان است.
 
 بتاگلوکان  به‎عنوان ضامن سلامتی قلب، کاهنده کلسترول خون و ابتلاء به دیابت یاد می‏ شود همچنین یولاف دارای خاصیت آنتی‎اکسیدانتی و ضدسرطانی بوده و در کنترل چاقی و بیماری سلیاک نیز بسیار مفید است.

انتهای پیام/پ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.