سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان؛

فعالیت 19 هزار چاه در محدوده تالابهای همدان

برداشت بیش از ظرفیت ، موجب شده است تا بیشتر تالاب های همدان رو به خشکی برود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه در استان 27 تالاب طبیعی و مصنوعی وجود دارد گفت : تالاب های طبیعی استان در وضعیت بحرانی قرار دارد.


محمد رضا محمدی با اشاره به اینکه 15 هزار حلقه چاه مجاز و 4 هزار حلقه چاه غیر مجاز در محدوده تالاب ها فعالیت می کنند، افزود : علت عمده نابودی منابع آبی ، بهره برداری های بیش از ظرفیت از آب تالاب هاست.

او با بیان اینکه طبق کنوانسیون رامسر سدها نیز جزو تالاب ها به شمار می آیند از وضعیت مطلوب آنها در استان خبر دارد و گفت : متاسفانه تنها تالاب طبیعی پیر سلمان تا حدودی در حال حیات است که اگر استفاده بیش از حد از آب ها ادامه داشته باشد این تالاب نیز درآینده ای نزدیک خشک خواهد شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان همدان به تالاب آق‌گل هم اشاره کرد و افزود : برداشت غیرمجاز از منابع زیرزمینی حوزه آبریز و تأمین نشدن حق‌آبه مهم ترین علت خشک شدن این تالاب است.

 محمدی چرای بی‌رویه ، تبدیل اراضی تالاب به زمین‌های زراعی، شکار غیرمجاز، خشکسالی ، تخصیص  نیافتن حق آب ، زه‌کشی و برداشت آب از تالاب را از دیگر عوامل خشک شدن تالاب ها نام برد.

در استان همدان50 محیط بان وظیفه حفاظت و نگهداری از مناطق حفاظت شده و ممنوعه استان را بر عهده دارند.

استان همدان دارای 27 تالاب ، 6 منطقه حفاظت شده و 12 منطقه شکار ممنوع است و تاکنون 307 گونه جانوری در این استان شناسایی شده است.

انتهای پیام/ ا


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.