سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توليدكنندگان بذرهای تراريخته از مصرف آن بیزارند

وزارت بهداشت محصولاتی را تایید می کند که ۳۸ کشور جهان آن را ممنوع کرده اند

سخنگوی وزارت بهداشت در حالی بي‌ضرر بودن محصولات تراريخته را اعلام می كند كه 38 كشور جهان مصرف محصولات تراريخته را ممنوع كرده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تراریخته‌ها همچنان موضوع روز است. سخنگوی وزارت بهداشت در حالی بی‌ضرر بودن محصولات تراریخته را اعلام می‌كند و بابت محصولات تراریخته مورد تأیید این وزارتخانه به مردم اطمینان خاطر می‌دهد كه 38 كشور جهان مصرف محصولات تراریخته را ممنوع كرده‌اند، از همه جالب‌تر اینكه برخی از این كشورها از جمله سوئیس با اینكه از جمله تولید‌كنندگان و صادر‌كنندگان عمده بذرهای تراریخته‌اند اما مصرف آنچه را كه خود تولید می‌كنند برای مردم‌شان مجاز نمی‌شمرند.
 
 
محصولات تراریخته در دنیا اغلب با نام شركت مونسانتو شناخته می‌شوند. كافی است تا نام مونسانتو را در یكی از موتورهای جست‌وجوگر اینترنت جست‌وجو كنید. شركتی امریكایی كه بزرگ‌ترین تولیدكننده و صادر‌كننده محصولات دنیاست. حتی از تصاویری كه درباره این شركت و محصولات آن ساخته شده می‌توان فهمید انزجار جهانی از این محصولات تا به چه اندازه است. مونسانتو شركتی چند ملیتی است كه در صنایعِ بیوتكنولوژی و كشاورزی فعالیت می‌كند. مونسانتو در اصل نام یك خانواده یهودی امریكایی است. صاحبان این كمپانی، خانواده مونسانتو، از بدنام‌ترین خانواده‌های یهودی صهیونیست در طول تاریخ به‌شمار می‌روند. این خانواده از قرن‌ها قبل به مشاغلی چون برده‌داری و تجارت انسان اشتغال داشته‌اند. مونسانتو هنوز هم منفور است و هر‌از‌چند‌گاه در نقاط مختلف دنیا نسبت به محصولات دستكاری شده ژنتیكی این شركت اعتراضات گسترده‌ای صورت می‌گیرد اما مونسانتو همچنان در حال توسعه تجارتش است. با وجود این و با مقاومتی كه در اغلب كشورهای دنیا و از سوی محافل علمی مختلف درباره محصولات تراریخته یا دستكاری ژنتیكی شده وجود دارد، ‌مسئولان بهداشت و درمان كشورمان بی‌هیچ آزمایشی برای اثبات سلامت یا ضرر این محصولات معتقدند تراریخته‌ها بی‌ضرر هستند.
 
 
ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت درباره این موضوع با اشاره به اینكه برخی می‌گویند می‌خواهند ژن ما را با محصولات تراریخته دستكاری كنند، می‌افزاید: «همین محصولات در اروپا و امریكا مصرف می‌شود.» حریرچی اما قول می‌دهد موضوع برچسب‌گذاری محصولات دستكاری ژنتیكی شده را پیگیری كند؛ موضوعی كه تنها درباره برخی محصولات مانند روغن آغاز شده است.
 
 
محصولاتی با یك علامت سؤال همیشگی  

وقتی طی فرآیندی ژن‌ یا ژن‌هایی از یك موجود به موجود دیگر منتقل می‌شود، ‌با انتقال ژن جدید به سلول یا موجود زنده ویژگی جدیدی در آن موجود ایجاد می‌شود. موجودی را كه به این ترتیب دچار تغییر در ماده ژنتیكی خود شده یا به عبارتی تغییر ژنتیكی داده شده، موجود دستورزی شده Genetically Modified Organism یا به اختصار GMO می‌گویند. برخی اكولوژیست‌ها و حامیان محیط زیست نسبت به استفاده از گیاهان تراریخته نگرانند و با آن مخالفت می‌كنند. این مخالفت‌ها بی‌دلیل نیست و رفته رفته خطرات تراریخته و دستكاری‌های ژنتیكی با روش‌هایی كه اكنون در بسیاری از نقاط دنیا منسوخ شده نمایان شده و تراریخته به عنوان نسل اول ممنوع شده است. بر همین اساس هم هست كه دنیا به سمت محصولات ارگانیك و طبیعی حركت می‌كند.
 
 
حركت در خلاف سلامت
 
بند 8 سیاست‌های كلی محیط‌زیست ابلاغی از سوی رهبری هم می‌گوید «گسترش اقتصاد سبز با استفاده از محصولات كشاورزی سالم و ارگانیك». این در حالی است كه بسیاری از محصولات از جمله بیش از 90 درصد از روغن‌های خوراكی، بخش قابل توجهی از برنج و ذرت موجود در بازار ایران، دستكاری‌شده ژنتیك (تراریخته) هستند. همچنین آزادسازی كشت، واردات و صادرات و مصرف عمومی این محصولات در لایحه برنامه پنج‌ساله ششم توسعه مورد تأكید قرار گرفته است. كشت و مصرف عمومی محصولات تراریخته اما در كشورهای اروپایی با احتیاط و محدودیت قانونی فراوان همراه است؛ به این ترتیب كه علاوه بر ممنوعیت كامل كشت این محصولات در اغلب كشورهای این قاره، واردات و مصرف این محصولات - حتی با حد تراریختگی زیر 1 درصد ــ نیز تنها با برچسب‌گذاری و قوانین احتیاط آمیز مجاز است؛ همچنین كشت، واردات و مصرف محصولات با تراریختگی بالای 1 درصد اساساً ممنوع است.
 
 
استفاده از محصولاتی كه منسوخ شده  

آزاد عمرانی، عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیك ایران درباره تراریخته‌هایی كه هم اكنون در كشور كشت می‌شود، می‌گوید: اكنون نسل اول تراریخته در دنیا یا ترانس‌ژنیك كه در ایران نیز وجود دارد در حال انقضا است، چراكه مخاطرات این روش به لحاظ فنی و زیست محیطی بسیار بالاست. بنا به تأكید وی این فناوری در اواخر دهه 90 تجاری شده و دوران رشد و بلوغ خود را گذرانده و اكنون در سراشیبی افول قرار گرفته و جایش را به نسل جدیدی می‌دهد. عمرانی می‌افزاید: در نسل سوم محصولات تراریخته اگر ژن‌ها مشكلات یا جهش‌هایی داشته باشند ترمیم یا اصلاح می‌شوند. وی درباره تفاوت‌های نسل اول و سوم می‌گوید: نسل اول شامل انتقال ژن‌ها بود كه مخاطره‌آمیز است. در نسل دوم یا سیس ژنیك انتقال ژن درون گونه صورت می‌پذیرد اما نسل سوم شامل ویرایش ژنتیكی است و امروزه در كشورهای پیشرفته استفاده از روش ویرایش ژنی رایج شده است. این در حالی است كه ما در ایران نسل اول یا ترانسژن را مورد تبلیغ و ترویج قرار می‌دهیم و بدون توجه به ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های كشورهای پیشرفته دنیا، مصصم هستیم این نوع محصولات تراریخته را وارد سبد غذایی مردم كنیم! وزارت بهداشت اما به عنوان مرجع سلامت مردم تراریخته‌ها را تأیید می‌كند؛ ‌تأییدی كه دهها متخصص بیوتكنولوژی و استاد دانشگاه با سند و مدرك با آن مخالفند.

منبع: روزنامه جوان
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.