سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان؛

بايد و نبايدهاي غذايي در پيشگيري و درمان كبد چرب

مدير نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي دانشگاه، بايد و نبايدهاي غذايي در پيشگيري و درمان كبد چرب را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛محمد كاظم‎زاده به ضرورت پرهیز از مصرف کربوهیدرات‌های بد مانند شکر و آرد تصفیه شده، نان سفید، انواع شیرینی، سودا و دیگر غذاهای تصفیه یا فرآوری شده اشاره كرد و گفت: این مواد به تری‌گلیسرید، نوعی از چربی که درون کبد انباشته می‌شود، تبدیل می‌شوند و زمينه را براي ابتلا به اين بيماري فراهم مي‎كنند.

وي تأکید کرد: کربوهیدرات‌های سالم مانند محصولات فرآوری نشده و سبوس‌دار، انواع سبزی مانند فلفل، میوه‌ها مانند گوجه فرنگی، توت فرنگی، انار، لیموترش و… و حبوبات را در سبد غذايي خود جاي دهيد.

دكتر كاظم‌‏زاده با اشاره به اهمیت پرهیز از مصرف چربی بد شامل چربی‌های اشباع شده و ترانس، گوشت‌های پرچرب مانند گوشت گاو، بره، خوک و مرغ با پوست، لبنیات پرچرب، کره، پنیر، بستنی و خامه اظهار كرد: میزان چربی‌های ترانس را می‌توان براحتی با خودداری از مصرف دونات‌ها، کیک‌ها، مافین‌ها، کلوچه‌ها و شیرینی‌های صنعتی، تنقلات بسته‎بندی شده مانند چیپس، مارگارین، غذاهای سرخ شده و آماده، آبنبات و… کاهش داد.

مدير نظارت بر مواد غذايي دانشگاه به منظور درمان بيماري كبد چرب به مصرف چربی‌های خوب یا چربی‌های اشباع نشده كه چربی‌های سالم بشمار می‌روند اشاره كرد و گفت: برای آشپزی از روغن‌های سرد فشاری و اسیدهای چرب دارای امگا ۳ استفاده کنید. روغن‎هاي زیتون، کانولا، آفتابگردان، بادام زمینی و روغن کنجد از روغن‌های خوب محسوب می‌شوند. روغن‌های آووکادو، زیتون و خشکبار مانند بادام، بادام زمینی، فندق در دسته چربی‌های اشباع نشده مونو قرار می‌گیرند. از چربی‌های اشباع نشده پلی نیز می‌توان روغن دانه سویا، روغن ذرت، روغن گلرنگ، گردو، تخمه کدو و آفتابگردان، کنجد، بذر کتان، ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، آزاد، تون، اسقومری، ساردین، شیر سویا و توفو را برشمرد.

وی تصریح کرد: اگرچه چربی‌های خوب سالم هستند؛ اما مانند هر چیز دیگری با زیاده‌روی در مصرف، خاصیت بد پیدا می‌کنند.

 کاظم‌زاده به اهمیت كاهش مصرف شکر و نمک در اين بيماران اشاره كرد و افزود: مصرف این دو ماده موجب تشدید بیماری کبد چرب می‏‌شود. برای شروع می‌توانید آبلیمو یا سرکه به غذا اضافه کنید تا غذا با نمک کمتر همچنان طعم دلخواه داشته باشد و از عسل ارگانیک و طبیعی به جای شکر تصفیه شده استفاده کنید.

این مسئول اظهار كرد: هنگام پخت غذا، از افزودن ادویه‌هایی مانند زردچوبه و زیره سبز غافل نشوید چون تأثیر فوق‌العاده‌ای در درمان کبد چرب دارند.

وي از ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان محافظت‎كننده از بدن در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد ياد كرد و گفت: این تأثیر حفاظتی بویژه برای کبد بسیار مفید است چون رادیکال‌های آزاد در طول فرایند سم‌زدایی طبیعی تولید می‌شوند.

مدير نظارت بر مواد غذايي دانشگاه تأكيد كرد: کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند برنج سفید، نان سفید، ماکارونی و رشته و پاستا را باید از برنامه غذایی به طور کامل حذف کرد.

انتهای پیام/ د
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.