سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد؛

شناسایی20 نوزاد مبتلا به پی کی یو در خراسان شمالی

20 نوزاد مبتلا به پی کی یو در استان شناسایی شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، کارشناس گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : 20 نوزاد مبتلا به پی کی یو در استان تشخیص داده شده که تحت نظر پزشکان متخصص و تیم پزشکی منتخب استان هستند.

فیض اله برزگر افزود : برنامه غربالگری این بیماری همگام با سایر نقاط گشور در استان انجام و تا به امروز بیش از 80 هزار نوزاد مورد غربالگری قرار گرفته اند .

وی گفت : والدین باید نوزادان خود را در خصوص این بیماری و بیماری کم کاری مادر زادی تیروئید در روز سوم تا پنجم بعد از تولد به مراکز نمونه گیری فعال در سیستم بهداشتی برده و مورد غربالگری قرار دهند.

برزگر با بیان اینکه پی کی یو نوعی اختلال ارثی است که از هر دو والد یعنی پدر و مادر به فرزند منتقل می شود ، افزود : پی کی یو در بدو تولد علائم بارزی ندارد ولی بتدریج علائمی همچون عدم تمایل به شیر مادر ، استفراغ بعد خوردن شیر، بروز اگزما و جوش و بوری موی سربدون سابقه ارثی دارد و باگذشت زمان کودک دچار عقب ماندگی ذهنی می شود.

وی تنها و بهترین راه برای تشخیص بیماری پی کی یو را اندازه گیری غلظت خونی « فی » در بدو تولد نوزاد عنوان کرد.

برزگر با اشاره به اینکه پی کی یو یک بیماری های ژنتیکی است که نوزاد مبتلا به علت کمبود آنزیم مخصوصی در کبد خود ، قادر به هضم فنیل آلانین (فی ) نمی باشد ، خاطر نشان کرد :این ماده در ترکیب پروتئین ها موجود است و مصرف غذاهای پروتئینی باعث افزایش شدید غلظت خونی «فی » و تجمع آن در بافت های مختلف بدن شده و در صورت عدم درمان به موقع منجر به عقب ماندگی ذهنی می شود .

انتهای پیام/آ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.