سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لس‌آنجلس تایمز گزارش داد

سیستم‌های دفاع موشکی آمریکا قادر به محافظت از آمریکایی‌ها نیستند

طبق یک گزارش جدید سیستم طراحی شده برای دفاع از شهرهای آمریکا در مقابل حمله اتمی کره شمالی توانایی محافظت از مردم آمریکا را نداشته و در صورت عدم نظارت شدید کنگره قابلیت اجرا نخواهد داشت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از لس‌آنجلس تایمز، این گزارش که روز شنبه توسط اتحادیه دانشمندان نگران منتشر شد به دولت اوباما توصیه می‌کند تا زمانی که مشکلات فنی سیستم دفاع موشکی "مدیکورس" – مشهور به جی.ام.دی - رفع نشده از توسعه آن خودداری کند.
 
بر اساس این گزارش که توسط سه کارشناس دفاع موشکی تهیه شده آمده است: داستان این سیستم درباره این موضوع است که چگونه فقدان نظارت مناسب یک برنامه دفاع موشکی که از نظر سیاسی مورد حمایت قرار گرفته به یک سیستم ناقص منجر خواهد شد.
 
تهیه کنندگان این گزارش معتقدند: باوجود گذشت بیش از یک دهه از تولید این سیستم و اختصاص بودجه 40 میلیارد دلاری برای آن، سیستم جی.ام.دی حقیقتا قادر به محافظت از مردم آمریکا نیست. این سیستم با هدف مقابله با یک حمله محدود اتمی از سوی رقبایی مانند کره شمالی و ایران طراحی شده است.
 
نحوه عملکرد این سیستم به این شکل است  که به محض حمله، رهگیرهای موشکی در پایگاه هوایی واندربرگ واقع در سانتا باربارا و اف.تی گریلی آلاسکا از پایگاه‌های زیرزمینی شلیک می‌شوند. رهگیرها به محض استقرار در فضا از بوستر راکتهای خود رها شده و به سمت نابودی کلاهک‌های جنگی دشمن حرکت می‌کنند.
 
طبق این گزارش  رهگیرهای جی.ام.دی اغلب در آزمایشات صورت گرفته موفق به نابودی کلاهکهای دشمن فرضی نشده‌اند. در هفت آزمایش اخیر این رهگیرها تنها در سه مورد موفق عمل کرده‌اند.
 
طبق این گزارش اعضای کنگره و مقامات پنتاگون بر استقرار و توسعه این سیستم به سرعت اصرار دارند. در این گزارش بارها تکرار شده که پنتاگون برای تکمیل پروژه در مهلت تعیین شده از سوی مقامات سیاسی کیفیت را فدای مهندسی پرنقص این پروژه کرده است.
 
طبق مقاله منتشر شده 6 جولای در نشریه تایمز درباره پرتاب آزمایشی جی.ام.دی در ژانویه یکی از بخش‌های مهم این سامانه در جریان آزمایش از کار ایستاد و باعث اختلال در عملکرد رهگیر شد. با اینحال آژانس دفاع موشکی آمریکا و دو پیمانکار برجسته این پروژه در بیانیه مطبوعاتی بدون اشاره به این مشکل آزمایش را موفقیت آمیز خواندند.
 
کریس جانسون، سخنگوی آژانس در واکنش به این گزارش گفت که ماده دفاع موشکی ملی مبنی بر درخواست برای استقرار یک سیستم موثر و کاربردی در اسرع زمان ممکن از لحاظ تکنولوژیکی امکانپذیر بود.
 
اتحادیه دانشمندان نگران در 1969 توسط دانشجویان و اساتید دانشکده ام.آی.تی برای مقاومت در برابر استفاده نادرست دولت از علم و فناوری در مقاصد نظامی شکل گرفت.
 
این گزارش 60 صفحه‌ای با نام "مصون از نظارت" مشکلات سامانه جی.ام.دی در در تصمیم جرج بوش برای عملیاتی کردن این سیستم در سال 2004 پیش از آزمایش کافی رهگیر را شناسایی کرد.
 
طبق این گزارش دولت اوباما نیز همین شیوه نادرست در دفاع موشکی را ادامه داد. برای مثال دولت کنونی آمریکا تصمیم بوش برای مصونیت آژانس دفاع ملی از انجام فرآیند معمول آزمایشات را همچنان ادامه داد.
 
اوباما با حمایت قاطع در کنگره به آژانس دستور داد تا ناوگان جی.ام.دی را – باوجود نواقص فنی – از 30 رهگیر با 44 عدد تا پایان سال جاری میلادی افزایش دهند.
 
منبع: تسنیم
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.