سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرانه مصرف سرم نیاز به کنترل دارد

دبیر انجمن داروسازان تهران با اشاره به این که سرانه مصرف سرم در کشور بالا است گفت: باید سازمان غذا و دارو سیاست خود را در جهت اصلاح سرانه مصرف سرم در بازار دارویی قرار دهد.

محمد رضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران در گفت و گو باخبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به این که بسیاری از پزشکان در نسخه دارویی خود اقدام به تجویز سرم می کنند در حالی که بیمار نیازی به آن ندارد بیان داشت : هم سازمان غذا و دارو و هم جامعه پزشکی باید در تجویز و مصرف منطقی دارو بویژه سرم دقت لازم را داشته و از تجویز غیرضروری سرم خودداری کنند.

وی با بیان این که باید به سمت کنترل و اصلاح روند مصرف سرم در بازار دارویی حرکت کنیم افزود: علاوه برجامعه پزشکی مردم نیز باید توجه داشته باشند که مصرف بدون نیاز بسیاری از داروها از جمله سرم می تواند عوارضی را برای سلامت آن ها در پی داشته باشد لذا بهتر است اقدام به خود درمانی نکرده و برای هر مشکل جزئی درخواست تجویز سرم از سوی پزشک معالج خود را نداشته باشند.

وی تجویز و مصرف منطقی دارو را یکی از عواملی دانست که می تواند از کمبودهای مقطعی برخی اقلام دارویی در بازار مصرف جلوگیری کند اما فرهنگسازی های لازم و زیرساختی در این زمینه آن طور که باید انجام نشده و اغلب مردم علاقه به خود درمانی داشته یا در مراجعه به پزشک اصرار به تجویز سرم برای رفع مشکل خود دارند که خود این عوامل به کمبود های مقطعی در بازار دامن می زند.

دبیر انجمن داروسازان بروز شدن خط تولید کارخانجات داخلی سرم سازی را از دیگر عواملی عنوان کرد که سبب شده با کمبود سرم آن هم بصورت مقطعی مواجه باشیم و سازمان غذا و دارو نیز برای مدیریت این مهم و کنترل مصرف به هر داروخانه ای سهمیه سرم نمی دهد تا بتواند اصلاح روند مصرف را در پیش بگیرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.