سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه؛

اوتیسم بیماری ناشناخته و مرموز

تدوین طرح جامع غربالگری برای شناسایی بیماران اوتیسم در آذربایجان غربی

به گزارش   خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، معاون توانبخشی بهزیستی آذربایجان غربی در بازدید از مرکز پیشگامان امید به عنوان تنها مرکز درمانی آموزشی اختلالات اوتیسم در استان اظهار داشت: راه اندازی 2 مرکز درمانی آموزشی اختلالات اوتیسم در شهرستان های شمال و جنوب استان از جمله اقدامات بهزیستی است.

نادر محمدیان آذراز تدوین طرح جامع غربالگری برای شناسایی بیماران اتیسم در استان خبر داد و افزود: این طرح در نیمه نخست سالجاری اجرایی می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی در خصوص این بیماری به واسطه رسانه‌ها تصریح کرد: با توجه به پیچیدگی‌های پروسه درمان و آموزش این بیماران، ضروری است تا در استان به این مهم بیش از پیش پرداخته شود.

خاطرنشان کرد: والدین در صورت مشاهده هرگونه رفتار غیر عادی، حرف نزدن و دیر حرف زدن و ضعیف بودن مهارت های اجتماعی کودک سریعا برای ارزیابی کودک خود نسبت به ابتلا به بیماری اوتیسم اقدام کنند.

لزوم حمایتهای مسئولین و خیرین از بیماران اوتیسم

مهران سلیمانی دکترای تخصصی روانشناسی با بیان اینکه در مرکز پیشگامان امید ارومیه به 65 کودک مبتلا به اوتیسم خدمات ارائه می شود افزود: در این راستا 38 نیروی انسانی با این مرکز همکاری دارند

رئیس مرکز درمان و توانبخشی بیماران اوتیسم پیشگامان امید ارومیه کاردرمانی، گفتاردرمانی، رواشناسی کودک، موسیقی درمانی از جمله خدمات ارائه شده در این مرکز است عنوان کرد.

وی گفت: نمی توان بیماری اوتیسم را به طور صد در صد درمان کرد. اما اگر درمان بطور همه جانبه و مداوم باشد می توان آن را بطور نسبی درمان کرده و بسیاری از علائم را از بین برد.

وی گفت: مشکلات ارتباطی، اجتماعی، عدم توانایی جهت انجام امور و بازیهای مخصوص سن خود، مشکلات گفتاری، گفتار ناقص و محدود، مشکلات گرامری در حرف زدن، رفتارهای تکراری و کلیشه ای، حرکات غیر عادی سر و بدن، بازیهای یکنواخت، از جمله علایم ابتلا به اوتیسم است.

سلیمانی با بیان اینکه هزینه های مرکز اوتیسم بیشتر از سایر مراکز می باشد، افزود: برای ارتقای سطح خدمات به بیماران و خانواده های این افراد نیازمند حمایت و توجه ویژه مسئولان استان هستیم.

وی خواستار شد: والدین در صورت مشاهده هرگونه رفتار غیر عادی، حرف نزدن و دیر حرف زدن و ضعیف بودن مهارت های اجتماعی کودک سریعا برای ارزیابی کودک خود نسبت به ابتلا به بیماری اوتیسم اقدام کنند.

رئیس مرکز درمان و توانبخشی بیماران اوتیسم پیشگامان امید ارومیه تعدیل حس را یکی از اقدامات جهت درمان کودکان اوتیسم عنوان کرد و افزود: در این راستا نیازمند ایجاد فضایی برای گل درمانی و آب درمانی هستیم.

اوتیسم یک بیماری چند وجهی است که افراد مبتلا دچار اختلالات گفتاری، ارتباط بین فردی و دنیای خارج و دارای رفتارهای کلیشه ای و تکراری هستند.

تحقیقات نشان می دهد علائم این اختلال در 3 سال اول عمر بروز می کند و علت اصلی آن هنوز ناشناخته است اما بر اساس آمار این اختلال در پسران شایع تر از دختران است و کودک مبتلا در ارتباطات کلامی و مهارتی با مشکلاتی مواجهند.

از نشانه های دیگر این بیماری می توان به نشناختن هویت در کودک مبتلا به اوتیسم اشاره کرد؛ کودک مبتلا به اوتیسم شناختی از «من» ندارد و خود را با نام صدا می زند

بررسی های علمی نشان می دهد علائم اوتیسم معمولا از 9 ماهگی قابل تشخیص است اما در2 تا 3 سالگی کاملاً مشخص می شود مگر در موارد بسیار خفیف که ممکن است در نوجوانی یا جوانی تشخیص داده شود.

کودک مبتلا به اوتیسم نبوغ خاصی در برخی مسائل دارد، کودک مبتلا به اوتیسم نمی تواند به محیط توجه کند یا خود را جای دیگران بگذارد و احساسات دیگران را درک کند یعنی در برخی از آنها آستانه درد بسیار بالا و در برخی پایین است.

تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است و علل مختلفی مثل وراثت، برخی کمبودهای تغذیه ای در دوران بارداری یا سن والدین یا حتی برخی بیماری های دوران نوزادی بیان شده است

انتهای پیام/س


برچسب ها: اوتیسم ، غربالگری ، ارومیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.