سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودخانه جاجرود به تاریخ می پیوندد؟

ساخت دریاچه مصنوعی در حاشیه رودخانه جاجرود به منظور ایجاد مکان تفریحی نه تنها اکوسیستم آبی این رودخانه را تخریب می‌کند بلکه طبیعت منطقه لواسان را نیز تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،مردم  لواسان از گذشته‌های دور با هرگونه دستکاری در عرصه‌های طبیعی و اجرای پروژه‌های عمرانی به دلیل تخریب طبیعت منطقه مخالفت می‌کردند.

مدتی است ساخت دریاچه مصنوعی در حاشیه رودخانه‌ جاجرود که به منظور امنیت و ایجاد مرکزی تفریحی در حال احداث است صدای مردم منطقه را در آورده است. شهروندان لواسانی همین اکوسیستم بکر و طبیعی را به بهسازی مصنوعی ترجیح می‌دهند زیرا ترافیک سنگین، زباله، تخریب محیط زیست و تهدید آبزیان را از عوارض و پیامدهای منفی احداث دریاچه مصنوعی می‌دانند.

حمیدرضا ترابی‌فرد کارشناس منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه هر گونه دستکاری در طبیعت تبعات منفی در پی خواهد داشت، گفت: رودخانه جاجرود یکی از رودخانه‌های مهم و حفاظت شده کشور است و فعالیت‌های عمرانی غیر کارشناسی به اکوسیستم منطقه لواسان آسیب می‌زند.

وی افزود: ساخت‌ و ساز در حاشیه رودخانه جاجرود موجب سرازیر شدن انبوه زباله، نخاله و مصالح ساختمانی به داخل رودخانه می‌شود و علاوه بر این آلاینده‌هایی هم که از بالادست رودخانه و از طرف شهرهای اوشان، میگون، فشم و دربند سر به داخل رودخانه می‌ریزد آلودگی را دو چندان می‌کند.

ترابی‌فرد با اشاره به اینکه عمر هر پروژه عمرانی باید 100 تا 50 سال باشد و با وضعیت زباله‌ها و مصالحی که به داخل رودخانه می‌ریزد عمر بسیار کوتاهی داشته و ظرف یکسال از بین می‌رود، ادامه داد: ماشین آلاتی که برای اجرای پروژه داخل آب کار می‌کنند سبب آلودگی آب شرب می‌شوند و به دلیل جابه‌جایی در بستر رودخانه اکوسیستم رودخانه از میکرو ارگانیزم‌ها تا جلبک‌‎ها و آبزیان به دلیل تخریب زیستگاه در معرض تهدید هستند.

وی تصریح کرد: آلودگی آب شرب 5 میلیون نفر که از طریق رودخانه جاجرود تامین می‌شود را نمی‌توان با کشیدن دیوار و بند گذاشتن که جز هزینه، مشکلی را حل نخواهد کرد، جبران کرد.

قاسم سبزعلی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی نیز با اشاره به اهمیت حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی گفت: اقدامات گسترده‌ای برای رفع تصرفات در بستر رودخانه‌ها با هماهنگی سایر دستگاه‌ها انجام داده‌ایم.

وی افزود: متأسفانه در گذشته هماهنگی بین بخشی ضعیف بود و قرار است با هماهنگی در سطح کشوری و با کمک دستگاه‌های دولتی( وزارت نیرو، سازمان ملی مسکن زمین، سازمان جنگل‌ها و مراتع، سازمان امور اراضی‌، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌ها) قبل از ورود افراد به عرصه‌ها طبیعی مجوزهای لازم برای ساخت و ساز و هرگونه فعالیت از ارگان‌های مرتبط دریافت شود تا آسیبی به منابع طبیعی وارد نشود.

سبزعلی ادامه داد: گروه‌ها و کارگروه‌های ویژه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، سازمان ملی مسکن زمین و قوه قضاییه تشکیل شده است تا به طور ویژه و در حداقل زمان با تشکیل پرونده و برخورد به هنگام، تخلفات و تصرفات را در حوزه منابع و اراضی ملی به حداقل برسانیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی تصریح کرد: از مردم خواهشمندیم که هرگونه رفتار مخرب را در عرصه‌های منابع طبیعی شامل تغییر کاربری، تصرفات، تخم و شیار و چرای غیر مجاز دام را به سامانه 1504 در سراسر کشور اطلاع رسانی کنند تا به موقع با آن‌ها برخورد شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.