سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفیر ایران در قزاقستان در گفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

ایران و قزاقستان بر ارائه تسهیلات در موضوع لغو روادید تاکید دارند/هدف برگزاری اجلاس؛ تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر

 مجتبی دمیرچی‌لو در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  در حاشیه اجلاس وزرای خارجه 5 کشور ساحلی دریای خزر اظهار داشت: اجلاس وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر از سازوکارهایی است که؛ به منظور تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و تمهید مقدمات همکاری بین این کشورها ایجاد شده است. این اجلاس معمولا هر دو سال یکبار و قبل از برگزاری اجلاس سران برگزار می‌گردد.

وی در ادامه افزود: هدف از برگزاری این اجلاس، جمع‌بندی مذاکرات گروه ویژه کاری تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و همچنین هماهنگی برای اجلاس سران است. لذا برگزاری اجلاس وزرای خارجه در آستانه قزاقستان هم با همین هدف صورت می‌گیرد. طبعا در اجلاس امروز وزرا مروری  بر روند اقدامات انجام شده از اجلاس سران قبلی در آستاراخان و همچنین هماهنگی برای اجلاس آتی سران که قرار است به میزبانی قزاقستان برگزار شودخواهند داشت.

وی تصریح کرد: طبعا در این اجلاس علاوه بر تدوین رژیم حقوقی دریای خزر، دیگر اسناد همکاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود این اجلاس منجر به نزدیکی دیدگاه‌های کشورهای ساحلی دریای خزر شود ولی اینکه آیا در اجلاس سران، رژیم حقوقی دریای خزر نهایی خواهد شد این موضوع بستگی به پیشرفت کار دارد.

سفیر ایران در قزاقستان گفت: هیئت‌ها امیدوار هستند بتوانند به این هدف نائل آیند ولی تجربه اجلاس‌های قبلی نشان دهنده آن است که هدف صرفا امضای کنوانسیون مذکور نیست و برگزاری این اجلاس می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی را در مذاکرات و همکاری‌های کشورهای ساحلی تعریف کند ازاین جهت فرصت خوبی است که دیگر اسناد همکاری هم به امضای ایران برسد. 

دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در پاسخ به این سوال که در خصوص لغو روادید قزاقستان آیا امکان این وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک روادید ایران و قزاقستان هم همچون ترکیه و ایران لغو شود و رایزنی‌هایی صورت گرفته است؟ ابراز داشت: تردد اتباع دو کشور به ویژه بازرگانان از اهداف دو کشور است، در سفر اخیر رئیس جمهور قزاقستان به تهران که در 23 فروردین 95 انجام شد. موضوع روادیدها هم مورد مذاکره و بررسی قرار گرفت، دو طرف بر ارائه تسهیلات در این زمینه تأکید دارند، اما قزاقستان اعلام کرده که برای لغو روادید فعلا آمادگی ندارد لیکن برای تسهیل صدور آن آماده است.

دمیرچی‌لو بیان کرد: در این زمینه مذاکراتی در حال انجام است. اجلاس کمیسیون کنسولی در کشور در سطح معاونین وزرای خارجه برای ماه آتی برنامه‌ریزی شده است. انتظار می‌رود که در این اجلاس سازوکارهای تسهیل صدور روادید به ویژه برای بازرگانان اتخاذ شود.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص اینکه با توجه به رفع تحریم‌های ایران و مراودات بانکی آیا سرمایه گذاری در قزاقستان و یا سرمایه گذاری قزاقستان در ایران به شرایط ایده آل رسیده است و امکان آن وجود دارد؟ وی تصریح کرد: بازار قزاقستان بازار مستعدی برای محصولات و همچنین صدور خدمات فنی مهندسی ایران است. تجربه سالهای گذشته نشان می‌دهد چنانچه شرکت‌های توانمند ایرانی وارد این بازار شوند، با توجه به امکانات و ظرفیت‌های خوب و برنامه‌های توسعه‌ای که در قزاقستان و نیز ثبات و امنیت خوبی که در این کشور است؛ شرکت‌های ایرانی می‌توانند موفقیت‌های خوبی را داشته باشند.

وی گفت: خوشبختانه مبانی حقوقی این همکاری‌ها به ویژه سرمایه‎گذاری‌های متقابل انجام شده است. در حال حاضر هم شرکت‌های ایرانی در قزاقستان مشغول فعالیت هستند و هم متقابلا شرکت‌های قزاقستان هم در ایران. این کشور، علاقمند به سرمایه گذاری بیشتری است. امیدواریم با تسهیل تبادلات پولی و همکاری‌های بانکی حجم این سرمایه گذاری‌ها نیز افزایش پیدا کند. 

دمیرچی‌لو با اشاره به اینکه قزاقستان در راستای سیاست خارجی متوازن خود، همواره به دنبال ایفای نقش مثبت و سازنده در مسایل مهم منطقه و بین‌المللی بوده است، گفت: در این راستا قزاقستان در طول مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 5+1 مساعدت نمود. این کشور دو بار میزان مذاکرات هسته‌ای بوده است و علاوه بر این در اجرای برجام از طریق ارسال 60 تن اورانیوم طبیعی مساعدت کرده و نقش مثبتی را در این راستا ایفا کرد.

وی در سوالی مبنی بر سفر رئیس جمهور قزاقستان به تهران و توافقات صورت گرفته گفت: بخش عمده ای از توافقات بین شرکت‌های خصوصی بود که از این جهت نکته مثبت و مهمی است.

سفیر ایران در آلماتی در پایان خاطر نشان کرد: رفت و آمدهایی بین شرکت‌ها در راستای اجرای این توفقات در جریان است طبعا اجرای این گونه توافقات نیازمند مراحل اداری و حقوقی خاصی است به طور مثال برای اجرای برخی از پروژه‌ها نیاز به ثبت شرکت در قزاقستان و یا توافق‌نامه مشارکت با طرف قزاقی است بخشی از اینها چون از منابع مالی ثالث تامین می‌شود نیازمند تهیه اسناد ویژه‌ای است که خوشبختانه این مراحل شروع شده و امیدوار هستیم که هرچه سریعتر این توافقات صورت گیرد.



انتهای پیام/

 

برچسب ها: احزاب ، اجلاس ، قزاقستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.