سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف سیاره کوتوله جدیدی که هر سال آن 700 سال زمین است+عکس

پژوهشگران، سیاره کوتوله جدیدی را در نقطه‌ای دورتر از آخرین سیاره منظومه خورشیدی کشف کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از سی‌ان‌ان، پژوهشگران روز دوشنبه از کشف یک سیاره کوتوله جدید در فضای یخ‌زده دورتر از نپتون آخرین سیاره منظومه خورشیدی خبر دادند. یک تیم بین‌المللی از دانشمندان در جریان تحقیق ریشه‌های هستی خارج از منظومه خورشیدی، این سیاره را به وسیله تلسکوپ کانادا-فرانسه-هاوایی رصد کرد.

"میشل بانیستر" – محقق دانشگاه ویکتوریا در بریتیش کلمبیا در بیانیه ای گفت: "این سیاره‌های منجمد که از نپتون دورتر هستند ما را در درک چگونگی تشکیل شدن سیاره های غول پیکر و دور شدن آن‌ها از خورشید یاری می‌دهند. به این ترتیب می‌توانیم به گذشته منظومه خورشیدی پی ببریم. اما مشکل اینجا است که تقریبا تمامی این سیاره‌های منجمد بسیار کوچک اند. یافتن سیاره‌ای که به اندازه کافی بزرگ و درخشان باشد که به ما توانایی رصد آن را بدهد، بسیار دشوار است."

سیاره RR245 قطری نزدیک به 700 کیلومتر معادل 5 درصد قطر زمین دارد. این سیاره یکی از بزرگترین مدارها که تاکنون برای سیاره‌های کوتوله کشف شده است را دارا است. هر گردش این سیاره به دور خورشید، نزدیک به 700 سال تخمین زده شده است.

نزدیک به 200 سیاره کوتوله در کمربند کوییپر انبوهی از سیارات و صخره‌های یخ‌زده و دنباله‌دارهایی که دورتر از نپتون به دور خورشید می‌گردند کشف شده اند. اما تنها 5 مورد از آن‌ها اریس، پلوتون، هائومیا، سرس و میک‌میک مشخصات کامل سیاره‌های کوتوله را دارا هستند. به عنوان مثال، آن‌ها ریزسیاره و یا قمرهای اجرام دیگر نیستند.

بانیستر گفت: "سیاره‌هایی با این اندازه بسیار شگفت انگیزند، زیرا آن‌ها برای ما روشن می‌کند چگونه اجرام آسمانی از قطعه‌های بهم چسبیده سنگ و یخ تبدیل به اجرامی می‌شوند که در آن‌ها فرآیندهای زمین شناسی رخ داده و اجزای تشکیل دهنده آن‌ها از یکدیگر جدا شده و شکلی جدید به خود می‌گیرند." وی همچنین درباره این سیاره اظهار کرد: "اندازه این سیاره کاملا مشخص نیست. این سیاره یا بسیار کوچک ولی درخشان است، و یا بزرگ بوده ولی نور زیادی را بازتاب نمی‌کند. به این دلیل، برای درک اندازه این جرم آسمانی به تحقیقات بیشتری نیاز داریم."


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.